Czym jest oświetlenie CRI i czy sprawdzi się w warsztacie?

21 lutego 2020, 14:41

Oświetlenie o specyficznych funkcjach i parametrach okazuje się niezbędne w wielu sytuacjach. Wszędzie tam, gdzie konieczna jest prawidłowa ocena kolorów, przydatne jest oświetlenie CRI.

Wybierając oświetlenie przenośne, wciąż niewiele osób zwraca uwagę na bardzo ważny współczynnik CRI (ang. colour rendering index). Indeks oddawania barw jest miarą zdolności światła do ujawnienia prawdziwych kolorów przedmiotu oraz tego, co użytkownik zobaczy podczas korzystania z naturalnego źródła światła. Innymi słowy, CRI jest miarą jakości danych wyjściowych, gdzie im wyższa liczba, tym dokładniejsze są kolory. Wskaźnik naturalnego światła to 100 (słońce), więc lampa o wysokim CRI to taka, która wytwarza bardziej naturalnie światło na wyjściu.

CRI a temperatura barwowa

Trzeba pamiętać, że poziom CRI nie jest tym samym co temperatura barwowa światła. Ta mierzona jest w kelwinach (K) i reprezentuje odbarwianie wiązki światła. Im mniej kelwinów, tym cieplejsza barwa światła o żółtawym odcieniu, natomiast wyższa ocena jest równa chłodniejszemu, bardziej niebieskawemu. Barwa ciepła mieści się w przedziale ok. 2700-3200 K, neutralna ok. 4000-5000 K, natomiast zimna powyżej 6000 K.

W wielu sytuacjach najlepiej wybierać oświetlenie o wysokim CRI. Światło o jednolitej strukturze emitowane przez tego typu lampy nie przekłamuje barw, co ma ogromne znaczenie przy malowaniu lub lakierowaniu różnych powierzchni. Neutralna temperatura światła pozwala szybko dostrzec wady lakiernicze czy rdzę na podwoziu auta, ale przede wszystkim nie męczy wzroku.

– Bardzo uniwersalnym rozwiązaniem jest możliwość zmiany temperatury barwy strumienia od ciepłej po zimną. Taką funkcję posiadają lampy warsztatowe z serii Mactronic SUNSCAN: zarówno profesjonalny naświetlacz SUNSCAN 5.4, jak i latarka inspekcyjna SUNSCAN 5.2 z pożyteczną bazą ładującą – podaje przykłady Piotr Wychowaniec, ekspert ds. oświetlenia przenośnego w firmie Mactronic.

Przykładowy naświetlacz daje 5 możliwości wyboru temperatury barwowej światła (zakres od 2700 do 6500 kelwinów), dzięki czemu można dobrać barwę do koloru np. lakieru. Każdą można uruchomić w kilku trybach mocy (od 500 do 2000 lumenów).

Istnieje wiele opcji oświetlenia warsztatowego. Należy je dobrać w zależności od potrzeb. Jedne źródła światła służą do ogólnego doświetlenia przestrzeni (najaśnice, latarki inspekcyjne), inne dają światło punktowe (latarki czołowe i długopisowe), ułatwiające pracę pod maską samochodu lub wymianę koła na drodze. Oświetlenie warsztatowe zapewnia widoczność nawet w mocno zaciemnionych i trudno dostępnych miejscach. Pod ręką zawsze warto mieć kilka jego rodzajów. Kolejną istotną zaletą jest możliwość umieszczenia lamp warsztatowych  w dowolnym miejscu, za pomocą praktycznych haczyków, zaczepów, stojaków czy magnesów.

Latarkę inspekcyjną można ustawić pionowo albo podeprzeć dzięki regulacji kąta nachylenia podstawy. Da się również ją powiesić, korzystając ze specjalnej zawieszki bądź wbudowanego w obudowę magnesu. Dzięki temu w pracy w trudnych warunkach pozostawimy nasze ręce wolne – zauważa ekspert. – Z kolei naświetlacz łatwo umieścić w pożądanej pozycji dzięki płynnie regulowanemu ramieniu, które pełni zarówno rolę wspornika, uchwytu, jak i zawieszki – informuje.

Biorąc pod uwagę trudne warunki panujące przy pracy, oświetlenie warsztatowe wyposażane jest w mocne obudowy, odporne na uderzenia i wstrząsy, jak również na wodę, kurz lub substancje chemiczne. Te i powyższe cechy sprawiają, że oświetlenie warsztatowe znajduje zastosowanie także w przemyśle, a nawet w wojsku.

Dla wielu użytkowników oświetlenia przenośnego podstawowym kryterium wyboru jest uniwersalność. Kiedy jednak pojawia się konieczność naprawienia samochodu okazuje się, że niezbędny jest sprzęt przeznaczony do konkretnych celów, wyposażony w funkcje, których używa się w konkretnych sytuacjach.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!