Split payment (mechanizm podzielonej płatności) został wprowadzony jako obowiązkowy od 1 listopada 2019 roku. Podzielona płatność ma być stosowana w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług, które objęte są obecnie reżimem odwrotnego obciążenia oraz dotychczasowym zakresem odpowiedzialności podatkowej nabywcy. Katalog został jednak poszerzony również o części i akcesoria do pojazdów silnikowych.
Obowiązkowy split payment (mechanizm podzielonej płatności) obejmie transakcje dokonane pomiędzy podatnikami, których jednorazowa wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, wynosi co najmniej 15 000 zł. Tak więc, transakcje na kwoty poniżej 15 000 zł będą podlegały rozliczeniom na zasadach ogólnych. Warto wskazać, że ustawodawca jasno nie wskazał, czy przepis odnosi się do kwoty brutto czy netto.
Dodatkowo, jeżeli kwota przekroczy ww. limit, to zgodnie z planowanymi przepisami, do katalogu informacji jakie powinna zawierać faktura zostanie dodane specjalne oznaczenie w postaci zapisu „mechanizm podzielonej płatności”. W projektowanych przepisach znalazła się regulacja, nakładająca na wystawcę faktury sankcję w wysokości 30% kwoty podatku wykazanego na fakturze za nieumieszczenie na wystawianej fakturze specjalnego oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” będącego informacją, że przedmiotowa faktura z uwagi na przedmiot transakcji jak i kwotę powinna zostać zapłacona z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.
Powyższego nie stosuje się, jeżeli zapłata kwoty odpowiadającej kwocie podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, wykazanej na fakturze, została dokonana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.
Jakie ryzyka występują przy przekroczeniu progu, gdy płatność nie zostanie uregulowana w modelu podzielonej płatności?
W projektowanych przepisach znalazła się regulacja, nakładająca na nabywcę sankcję w wysokości 30% kwoty podatku wykazanego na fakturze za uregulowanie płatności w sposób inny niż przy pomocy modelu podzielonej płatności, jeżeli był do tego zobowiązany, ze względu na przekroczenie limitu 15 000 zł.
Powyższej sankcji nie stosuje się, jeżeli dostawca lub usługodawca rozliczył całą kwotę podatku wynikającą z faktury, która została zapłacona z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności.
Co to może oznaczać dla branży motoryzacyjnej?
W załączniku 15 do ustawy o VAT wskazującym, które transakcje zostaną objęte obowiązkową podzieloną płatnością wymieniono zarówno sprzedaż detaliczną jak i hurtową części i akcesoriów do pojazdów samochodowych. To zaś oznacza, że każda sprzedaż, jeżeli przekroczy limit 15 000 zł będzie musiała zostać zrealizowana w modelu podzielonej płatności. W związku z tym, nie będzie istniała możliwość zapłaty za taką transakcję ani gotówką ani kartą, a wyłącznie przelewem.
Dodatkowo warsztaty samochodowe będą zobowiązane do umieszczenia na fakturach dokumentujących sprzedaż części, oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności”, w przeciwnym wypadku narażą się na sankcję w wysokości 30% wysokości kwoty VAT wykazanej na fakturze.
Drugą problematyczną kwestią jest odpowiedź na pytanie – czy części zamienne montowane w pojazdach silnikowych w ramach przeglądu czy serwisu to sprzedaż objęta podzieloną płatnością czy może element kompleksowej usługi serwisowej podlegającej rozliczeniom na zasadach ogólnych. Ta sytuacja będzie dotyczyć zarówno dealerów samochodowych jak i warsztatów niezależnych.
Jak się przygotować?
Po pierwsze, zweryfikować dotychczasowy poziom jednorazowych transakcji sprzedaży części samochodowych pod kątem ryzyka przekroczenia 15 000 zł. Następnie należałoby wprowadzić odpowiednią procedurę, która określałaby zasady postępowania dla pracowników w przypadku przekroczenia ww. limitu. Warto by również przeprowadzić szkolenia z pracownikami, którzy wystawiają faktury, tak aby wyeliminować ryzyko narażenia się na sankcje wynikające z niezastosowania się do nowych przepisów.
W przypadku montażu części, warto rozważyć wystąpienie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, tak aby potwierdzić, że jest to usługa w ramach kompleksowej usługi serwisowej, a w konsekwencji nie występuje odrębna dostawa towarów (części) wymienionych w załączniku 15 do ustawy o VAT – co za tym idzie w tej sytuacji brak obowiązku przeprowadzenia płatności w modelu podzielonej płatności.
Możliwość wprowadzenia obowiązkowej płatności podzielonej wynika z decyzji wykonawczej Rady (UE) 2019/310 z dnia 18 lutego 2019 r. upoważniająca Polskę do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 226 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L. 51/19). Łącznie wykaz dostaw towarów i usług objętych zezwoleniem obejmuje 152 pozycje. Polski rząd skorzystał w całości z derogacji, jaka została przyznana w tej decyzji w zakresie części motoryzacyjnych i obowiązkowa płatność podzielona obejmie praktycznie całe spektrum części stosowanych w naprawach samochodów i motocykli. Co ciekawe nowe przepisy dotyczyć też będą stacji demontażu, ponieważ na liście znalazła się pozycja „wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające”, przez co należy rozumieć pojazdy nabywane przez recyklerów w celu ich demontażu.
Wyciąg z nowelizacji ustawy obejmujący towary i usługi w zakresie szeroko rozumianej motoryzacji można pobrać tutaj.
Artykuł przygotowany przez Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego. Autor: Maciej Kordalewski z kancelarii Martini & Wspólnicy.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Normalny, 7 listopada 2019, 13:39 4 0
"Należałoby", "warto by", "warto rozważyć", "należy rozumieć" - co to jest?, może warto by rozważyć możliwość przegonienia całej tej zgrai urzędasów, którzy prowadzą ten kraj do katastrofy i tylko kombinują jakby całkowicie okraść tych którzy ich utrzymują, a sobie zagwarantować ciepłe i bezpieczne stołki, albo też "warto by rozważyć " opuszczenie tego "Państwa prawa' i zacząć żyć normalnie w jakimś normalnym kraju bezprawia..
Odpowiedz
Adaś, 7 listopada 2019, 17:03 3 -2
Właśnie mieliśmy szansę ich pogonić. Wybraliśmy brak jakiejkolwiek przyszłości dla naszego kraju.
Odpowiedz
Normalny, 8 listopada 2019, 16:34 2 -2
Własnie mieliśmy okazję, lecz tępy naród wybrał plusy - 500+, świnia+ i łapówki 200 000+.
Brawo tak trzymać dalej
Czemuś biedny?, boś głupi!
Czemuś głupi?, boś biedny!
Odpowiedz
Adaś, 7 listopada 2019, 17:02 1 -1
Kolejne "ułatwienie dla przedsiębiorców". Fiskus nic z tego nie ma, bo pieniądze leżą w banku, ale przedsiębiorca nie ma do własnej kasy dostępu i traci płynność. Ale Mateuszek-Kłamczuszek wywodzi się z banku, więc chciał im zrobić dobrze.
Split payment NALEŻY OMIJAĆ SZEROKIM ŁUKIEM. Dzielić faktury, a jak ktoś tak u mnie zapłaci - następną fakturę płaci gotówką.
Odpowiedz
mechanio, 9 listopada 2019, 17:21 2 0
W calej Europie dziala ten mechanizm i jakos tam daja rade a my nie potrafimy nie do wiary
Odpowiedz
Normalny, 28 listopada 2019, 12:29 0 0
W jakiej europie, podaj przykład?
Odpowiedz
qwerty, 12 listopada 2019, 14:47 1 -1
a deb$%ów głosujących na Pi.^sdzielców dalej 43% , tę.%py głupi naród
Odpowiedz
Normalny, 28 listopada 2019, 12:28 0 0
Podaj przykład, w jakiej europie?
Odpowiedz