Co z karami za cofanie liczników?

30 stycznia 2019, 8:00

Zmiany w prawie, dotyczące kar za cofanie licznika samochodowego miały wejść w życie on nowego roku. Tak się nie stało, ponieważ projekt utknął w jednej z rządowych komisji. 

Już od roku trwają prace nad zaostrzeniem kar za cofanie i przekręcanie licznika samochodowego, o czym pisaliśmy w tym artykule. Planowane było wprowadzenie kar w wysokości od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności, a za oszustwo miał odpowiadać zarówno mechanik, jak i zlecający usługę. Projekt nowelizacji przewiduje także konieczność zanotowania aktualnego stanu licznika podczas kontroli przeprowadzonej przez policję, Straż Graniczną, Żandarmerię Wojskową, służbę celną lub Inspekcję Transportu Drogowego. Te informacje, podobnie jak zmiany liczników na przykład po naprawie, powinny trafić do centralnej ewidencji pojazdów.

W połowie września 2018 roku rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym i ustawy Kodeks karny, pierwsze czytanie w sejmie odbyło się 22 listopada, jednak na tym skończyło się zainteresowanie powyższym tematem.

Wartym odnotowania jest fakt, że zmiany w prawie wprowadzające kary za cofanie liczników popierają organizacje i stowarzyszenia związane z handlem pojazdami. Przygotowały one apel do marszałka Sejmu, przewodniczącego komisji infrastruktury oraz do ministrów Sprawiedliwości i Infrastruktury w sprawie wznowienia prac sejmowych nad powyższym projektem, motywując to tym, że „zmiany w prawie popierają absolutnie wszystkie organizacje reprezentujące konsumentów i przedsiębiorców”. Podkreślono także, że prawo penalizujące „cofanie liczników” obowiązuje już w krajach Unii Europejskich. Do apelu dołączyły także inne organizacje związane z rynkiem motoryzacyjnym.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Dyzio, 1 lutego 2019, 19:18 3 0

Może wzięli by się za faktyczny problem , który ma bezpośredni wpływ na zdrowie i życie kierowców , a mianowicie za kasowanie Crash-a w sterownikach Air Bag .
Bo po tej operacji nikt nie wie jak się ten układ zachowa , a jeśli jest jakiś wszechwiedzący mądrala co wie , to niech na tą usługę wystawia faktury .

Odpowiedz