Konkurencja pomiędzy firmami europejskimi i chińskimi to ostatnio jeden z najgoręcej dyskutowanych tematów w branży motoryzacyjnej. Rynkowe debiuty chińskich producentów samochodów każą zastanowić się nad tym, czy mówimy już o ekspansji, która może stanowić ogromne zagrożenie dla producentów ze Starego Kontynentu. A jaki pogląd na ten temat mają producenci części samochodowych?
Czy ekspansja chińskich producentów aut w Europie to poważny problem rynku?
Zdecydowana większość producentów części uważa ekspansję chińskich koncernów za zagrożenie, a jedynie co dziesiąta postrzega jako szansę. Zagrożenie upatrywane jest głównie w spadku zamówień na części czy to z powodu zmniejszającej się produkcji pojazdów przez koncerny europejskie czy przez rywalizację z producentami komponentów z Państwa Środka. Obydwie powyższe odpowiedzi łącznie wskazała ponad połowa respondentów. Co piąta firma wskazała również na presję cenową i konieczność obniżania kosztów, aby sprostać konkurencji znacznie tańszych produktów z Dalekiego Wschodu.
– Chińscy producenci już od dawna działają na Starym Kontynencie na wielu frontach eksportują części, inwestują w produkcję części i komponentów, w tym baterii, ale również w produkcję pojazdów, czy przejmują europejskie marki. Wydaje się, że do niedawna działania te nie wzbudzały aż tak dużych obaw. Jednak od ubiegłego roku ich strategia uległa modyfikacji. Na skutek słabości rynku wewnętrznego i restrykcji ze strony Stanów Zjednoczonych, to rynek europejski stał się ich głównym celem. W minionym roku wyraźnie zwiększyli intensywność wprowadzania swoich marek na poszczególne rynki Europy. Szybko dostosowują się do zmieniających się warunków. Nie zatrzymały ich unijne sankcje w postaci podwyższonych ceł na importowane z Chin samochody elektryczne. – mówi Radosław Pelc analityk sektora motoryzacyjnego w Santander Bank Polska – Producenci z Europy są mniej konkurencyjni przede wszystkim kosztowo. Ciekawe, w jaki sposób będą starały się zachować, czy w obecnej sytuacji wręcz odbudować swoją konkurencyjność. Najbardziej oczywistym kierunkiem jest poszukiwanie możliwości obniżenia kosztów. Ale to nie jedyna możliwa strategia. Na pewno nie można wykluczyć wspólnych przedsięwzięć i aliansów producentów samochodowych z chińskimi koncernami.
Dane pochodzą z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie
I półrocza 2024 r., przygotowanego przez MotoFocus.pl we współpracy z Santander Bank Polska, Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych i Polską Agencją Inwestycji i Handlu.
Całość raportu można pobrać TUTAJ.
Komentarze