Układ chłodzenia – nieszczelność – gdzie cieknie?

28 listopada 2023, 11:21

Wycieki płynu chłodzącego są skrajnie niebezpieczne. Mogą doprowadzić do przegrzania, a nawet do całkowitego zatarcia silnika. W zdecydowanej większości przypadków za ubywanie płynu odpowiedzialne są nieszczelności w układzie chłodzenia. Jak znaleźć nieszczelność? Jak sprawdzić, gdzie cieknie z układu chłodzenia w samochodzie?

Ubywanie płynu to niepokojący objaw. Czasami kierowca może nie zdawać sobie sprawy z tego, że w jego aucie stale obniża się poziom płynu chłodniczego. Po czym można to poznać?

Typowe objawy to plamy płynu chłodniczego pod samochodem i mokre elementy układu chłodzenia. Są też kolejne objawy, których już nie sposób przeoczyć. To podwyższona albo bardzo wysoka temperatura płynu chłodniczego, widoczna na wskaźniku temperatury, znajdującym się na desce rozdzielczej.

Nieszczelność w układzie chłodzenia – jak ją znaleźć?

Płyn chłodniczy ma zdecydowany kolor (chyba, że w układzie znajduje się kilka wymieszanych płynów o różnych kolorach). Zazwyczaj jest to kolor czerwony, zielony albo niebieski. Czasami kolor płynu ułatwia znalezienie miejsca wycieku.

Miejsca potencjalnych wycieków należy sprawdzać przy zimnym i przy rozgrzanym silniku. Czasami miejsce wycieku może być widoczne przy zimnym silniku.

Jednak w większości przypadków trzeba uruchomić jednostkę napędową. Wówczas pompa płynu chłodzenia (popularnie pompa wody) nada płynowi chłodniczemu odpowiednie ciśnienie. Wtedy będzie można zauważyć miejsca wycieku znacznie łatwiej.

W sklepach internetowych dostępne są również ręczne pompki, które montuje się w miejscu korka zbiorniczka wyrównawczego. Dzięki nim można nadać odpowiednie ciśnienie płynowi chłodniczemu na zimnym silniku (bez czasu oczekiwania i bez ryzyka poparzenia). A wówczas można zauważyć miejsca wycieku płynu.

Nieszczelność w układzie chłodzenia – gdzie cieknie?

Jest kilka podstawowych miejsc pod maską, w których mogą znajdować się nieszczelności. Warto je sprawdzić po kolei. Albo oddać auto w ręce fachowca, aby to on znalazł miejsce wycieku.

  • Chłodnica – powodem wycieków jest najczęściej korozja. Płyn chłodniczy może wyciekać z przodu albo z tyłu chłodnicy. Typowe objawy to mokre „żeberka” chłodnicy i płyn chłodniczy, zbierający się w jej dolnej części. Może być także wyczuwalna woń nagrzanego płynu chłodniczego we wnętrzu kabiny samochodu.
  • Termostat – a dokładnie jego uszczelka i przewody przyłączeniowe w okolicy termostatu. Objawy: mokre miejsca.
  • Może korodować tak samo jak chłodnica. Płyn chłodniczy wycieka wtedy, gdy kierowca uruchamia ogrzewanie kabiny. Objawy: woń nagrzanego płynu chłodniczego w kabinie auta, a także tłusta szyba przednia od wewnątrz.
  • Pompa cieczy chłodzącej, a dokładnie jej uszczelnienia. Objawy: mokra metalowe obudowa pompy.
  • Miejsca mocowania węży układu chłodzenia do króćców. Powodem awarii może być skorodowanie metalowej opaski, albo zbyt słaby docisk ze strony opaski. Typowe objawy: mokra końcówka węża.
  • Uszkodzona uszczelka pod głowicą. Jeśli ubywa płynu chłodniczego, a nie widać wycieków, powodem awarii może być właśnie wypalona uszczelka. W takiej sytuacji płyn chłodniczy trafia do układu smarowania. Typowe objawy to: podnoszenie się poziomu oleju silnikowego, obniżanie się poziomu płynu chłodniczego, stałe dymienie na biało (nie tylko w wilgotny dzień i po rozgrzaniu), a także tłusty osad pod korkiem oleju.

Warto pamiętać, że awaria układu chłodzenia, spowodowana przez wycieki, jest bardzo groźna. Nie warto czekać z naprawą, albowiem można doprowadzić do uszkodzenia silnika. Ponadto nie warto wlewać do układu wody. Może to spowodować zanieczyszczenie całego układu chłodzenia (wraz z nagrzewnicą) kamieniem kotłowym.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!