Badanie przeprowadzone przez firmy Continental oraz InsightOut Lab wskazuje, że już ponad 1/4 kierowców użytkuje opony całoroczne. Wzrost popularności tego typu ogumienia wynika z kilku przyczyn. Czy jednak obserwowany trend nie przyczynia się do spadku poziomu bezpieczeństwa na drogach? Na to i inne pytania odpowiedział Piotr Snakowski, Dyrektor Marketingu Continental Opony Polska.
Dlaczego polscy kierowcy tak chętnie wybierają opony wielosezonowe?
Piotr Snakowski: Coraz więcej klientów decyduje się na takie rozwiązanie, ponieważ zwiększa to ich komfort użytkowania pojazdu – w obecnych, nieprzewidywalnych klimatycznie czasach, często trudno jest ocenić, czy warunki pogodowe sprzyjają bardziej oponom letnim czy zimowym. Kierowcy nie muszą również serwisować ogumienia „w sezonie”, kiedy ruch w warsztatach oponiarskich jest zwiększony.
To właśnie głównie w komforcie użytkowników można dopatrywać się zwiększającej się z roku na rok popularności ogumienia wielosezonowego, które w tym roku, jak pokazują dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy ETRMA, zyskały udział rynkowy na poziomie blisko 20%. Oznacza to, że co piąta nowa opona kupowana w Polsce jest oponą wielosezonową.
Kiedy rozpoczął się trend popularności opon wielosezonowych na polskim rynku?
Analizując dane rynkowe można zauważyć, że udział opon wielosezonowych w całym rynku ogumienia w Polsce rośnie nieprzerwanie od roku 2017, w którym odsetek ten wynosił niecałe 5%. Największy skok dokonał się w czasach pandemii. Rynek opon wielosezonowych wzrósł z nieco ponad 9% w 2019 r. do blisko 16% w 2020, dając przyrost rok do roku na poziomie 77%. Prognozujemy dalszy wzrost tego segmentu w latach kolejnych, ze względu na postępującą urbanizację, coraz łagodniejsze zimy w naszym kraju oraz większą wiedzę konsumentów na temat tego rodzaju ogumienia.
Badania przeprowadzone przez Continental oraz InsightOut Lab przyniosły kilka interesujących spostrzeżeń. Choć już teraz 27% kierowców deklaruje używanie opon całorocznych, kolejna 20% badanych rozważa zakup takiego ogumienia.
Zgadza się, jednak pozostała część użytkowników pojazdów albo nie zastanawiała się nad tym tematem (31%), albo zdecydowanie nie rozważa zmiany (45%). Wśród wymienianych czynników, dla których wolą pozostać przy ogumieniu sezonowym, przoduje opinia o niewystarczającym ich zdaniem poziomie bezpieczeństwa zimą oraz o szybszym zużyciu latem. Duża część jednak za główny powód wskazuje brak odpowiedniej wiedzy (34%) – ta grupa, po odpowiednim zapoznaniu z tematyką, może zmienić swoje zdanie i przekonać się, że obecnie ogumienie wielosezonowe zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno latem, jak i zimą.
Przeczytaj wyniki badania Continental oraz InsightOut Lab
Czy opony całoroczne to raczej rozwiązanie dla właścicieli małych samochodów miejskich czy także pojazdów wyższych segmentów?
Marki takie jak Continental tworzą opony wielosezonowe w szerokim spektrum rozmiarów, obejmującym również ogumienie dla pojazdów typu SUV czy dużych limuzyn, które użytkowane są często poza miastem na dalekich trasach, gdzie opony poddawane są najcięższym drogowym sprawdzianom. W całkowitej sprzedaży ogumienia segmentu premium w Polsce odsetek opon wielosezonowych wyniósł w ubiegłym roku ponad 18%, co świadczy o dużym zaufaniu, jakim wymagający klienci darzą opony całoroczne.
Ogumienie wielosezonowe najpopularniejsze jest wśród mieszkańców dużych miast powyżej 500 000 mieszkańców. Trend ten jednak, jak wspomniałem wcześniej, zmienia się, i wśród mieszkańców mniejszych miast i wsi opony całoroczne wybiera coraz więcej kierowców.
Kiedy kierowcy najczęściej decydują się na zakup opon całorocznych? Czy są momenty roku, gdy sprzedaż tego asortymentu wzrasta?
Kierowcy wykazują zainteresowanie tematem opon wielosezonowych przez cały rok, natomiast, jak pokazują np. ogólnodostępne dane Google Trends, wyszukiwana fraza „opony całoroczne” szczyt popularności osiąga przed sezonem zimowym, tj. w październiku i listopadzie. Pokrywa się to z naszymi danymi sprzedażowymi do użytkowników końcowych – w 2021 oraz 2022 roku największy odsetek tego typu ogumienia sprzedany został w czwartym kwartale. To właśnie wtedy kierowcy myślą o zmianie ogumienia, a co za tym idzie wiele osób rozważa zmianę opon sezonowych na całoroczne.
Jak pokazują badania oraz analizy rynkowe, Polacy z roku na rok coraz częściej wybierają opony wielosezonowe. Ten segment rynku rozwija się dynamicznie i jestem przekonany, że w kolejnych latach obserwować będziemy w tym obszarze dalsze wzrosty.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Waldemar Majewski, 19 października 2023, 11:40 2 -5
Pozostawiając wybór opon wielosezonowych klientom popełniacie błąd. Nie istnieje opona wielosezonowa. Jest to twór klienta. Sprzedajecie to, co klientowi się zamaży. Nie istnieją opony wielosezonowe. Wasze działania idą w kierunku zakupu opon dostatecznych na zimę i dostatecznych na lato. Nie są to opony dobre na zimę i dobre na lato. W obu przypadkach są to opony dostateczne!!! Nie istnieje mieszanka gumowa mająca tą samą elastyczność w zimie i w lato. Opony całoroczne jest wytworem dla klientów , żeby było taniej w obsłudze dla klientów. Przestańcie oszukiwać klientów. Nie istnieją opony idealne na lato i na zimę. Klient kupił opony zimowe, letnie a teraz zmuszacie go kupić trzeci zestaw opon. Jest to niemoralne. Powtarzam, nie istnieją dobre opony całoroczne.
Waldemar Majewski
tel ------
mail ---------
Odpowiedz
maciey33, 20 października 2023, 10:08 1 -4
Jakiś czas temu kupiłem auto z oponami wielosezonowymi Michelin Crossclimate. Opona premium po jednym sezonie letnim ...w trakcie zimy przy pierwszym opadzie śniegu, który pozostał na drodze auto zachowywało się jak by było na letnich kołach.. Na zwykłym rondzie auto miało problemy z utrzymaniem toru jazdy. Szybko się wyleczyłem z wielosezonu i wróciłem do lato/zima.
Odpowiedz
marketingowiec, 20 października 2023, 14:35 1 -3
"obecnie ogumienie wielosezonowe zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno latem, jak i zimą" - gdyby to była prawda to trzeba zaniechać podziału na letnie i zimowe. Ale to nie jest prawda i dobrze to wiemy. Wielosezonowe to pewien kompromis, który ma swoje wady. Ale żyjemy w czasach lobby i przekupionych badań wiec prawda nie ma tutaj znaczenia. Przykład? Znajomy kupił wielosezonowe i zimą dobrze jeździł, latem pojechał w upały 1400 km autostradą na wakacje i następnej zimy opony były zupełnie nieskuteczne.
Odpowiedz
niekolega, 23 października 2023, 8:12 2 0
MF jest portalem branżowym, więc niepochlebne, czy wręcz katastroficzne opinie o oponach wielosezonowych pojawiające się ty w komentarzach są więc sprawą oczywistą. Wszak głównym zadaniem wielosezonówki jest ograniczenie kosztów zmian i przechowywania opon przez właściciela pojazdu - a więc uszczuplenie dochodów usługodawców. Tymczasem "zwykli" właściciele samochodów głosują portfelami i klikami w sklepach internetowych. Zim praktycznie nie ma i nie zanosi się, by wróciły. Apokaliptyczne wizje brnących w śniegu samochodów, widoczne w reklamach zimówek - odchodzą do lamusa. Przeciętny mieszkaniec miasta, dojeżdżający do pracy, zobaczy białą drogę 2-3 razy do roku - jak będzie miał szczęście. I to rano, bo wieczorem będzie już posypane i czarne. Do tego w zupełności wystarczą opony całoroczne i dane ze sprzedaży opon to potwierdzają
Odpowiedz
robsonik1313, 25 października 2023, 8:08 0 -2
Stara zasada: jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego ;). Nie chodzi o żaden komfort, tylko o oszczędność czasu i kasy na wymianie dwa razy do roku. Ważne jest też, ile km rocznie się robi 1000km czy 50tys. i w jakich warunkach: autostrady - teren.
Odpowiedz