Inflacja zmusza producentów i dystrybutorów do ciągłego podnoszenia cen części zamiennych, a warsztaty cen świadczonych usług. Często słyszy się, że niektóre środowiska liczą na to, że klienci pogubią się i inflację traktują jako okazję do nadmiernego wzrostu cen. Dlatego odpowiedź na tytułowe pytanie jest sygnałem wartym zweryfikowania jak to wygląda w motoryzacji.
źródło grafiki: Freepik
Nie jest to proste zadanie, tym bardziej, że mówimy o cenach na poziomie handlu hurtowego pomiędzy dystrybutorem, a warsztatem motoryzacyjnym. I tu nie chodzi o ceny z cennika tylko faktyczne ceny transakcyjne.
Aby wiarygodnie porównać zmianę cen powinno stworzyć się tak zwany „koszyk inflacyjny części” z bardzo szerokim asortyment części.
Koszyk inflacyjny części samochodowych
Po wyborze marek producentów części wydawało się, że wystarczy zwrócić się do firm zajmujących się handlem hurtowym częściami zamiennymi z pytaniem, o ile podnieśli oni ceny hurtowe w wybranym przedziale czasowym.
Oczywiście pojawia się wtedy pytanie, jakich dystrybutorów poprosić o udział w takiej analizie, aby jak najwiarygodniej odzwierciedlić sytuację rynkową.
Jak to w życiu bywa, jedni dystrybutorzy będą bardziej skłonni do współpracy, a inni mniej. Jakby na to nie patrzeć to i tak temat sprowadza się do dziesiątek rozmów, analiz i oczekiwania na ich wyniki.
Ale jak się okazuje jest znacznie prostsza droga, która może zaskoczyć wielu profesjonalistów z branży motoryzacyjnej. Odpowiedź na tytułowe pytanie przynosi firma Motorro.pl.
Jest to możliwe, gdyż ta platforma zakupowa integruje oferty 32 dostawców (niemal wszystkich dystrybutorów części motoryzacyjnych), a warsztaty sprawdzają tam własną cenę zakupu i stan magazynowy u każdego z tych dystrybutorów, tylko jednym kliknięciem.
Dzięki temu jednym ruchem (można by powiedzieć jednym kliknięciem) poszukiwane dane natychmiast wypełniają „koszyk inflacyjny” częściami zamiennymi pochodzącymi od 177 producentów, których 6244 referencji zostało przeanalizowanych przez Motorro.pl
Wzrost cen części zamiennych – powyżej czy poniżej inflacji?
Okazuje się, że wartość koszyka zawierającego ceny transakcji hurtowych pochodzących od niemal wszystkich importerów/dystrybutorów wynosiła 400.783 zł netto w pierwszym kwartale 2022 roku, a rok później czyli też w pierwszym kwartale tyle, że 2023 roku, ten sam koszyk wart był już 426.807 zł netto. Oznacza to, że średnio licząc dystrybutorzy części zamiennych podnieśli w tym wybranym czasie ceny części zamiennych na poziomie cen transakcyjnych z warsztatami o 6,49%.
Mając na względzie, że w tym czasie inflacja w Polsce wyniosła 17,0%, to dane te pokazują, że branża motoryzacyjna w tym producenci i dystrybutorzy podejmują olbrzymi wysiłek, aby w jak najmniejszym stopniu przenosić wzrost kosztów produkcji i dystrybucji części na warsztaty i sklepy motoryzacyjne.
A swoją drogą ciekawe jak to przekłada się na rynek usług motoryzacyjnych? Ale to już temat na inny artykuł.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Harry, 18 maja 2023, 8:19 2 0
To nie koszyk tylko kosz
Odpowiedz
Wiola, 18 maja 2023, 20:30 0 0
"jak to przekłada się na rynek usług motoryzacyjnych".
Koszty są takie, ze my poszliśmy z cenami 10% w górę.
Odpowiedz
Mateo, 18 maja 2023, 19:22 4 0
ciekawe podliczenie, ale są produkty gdzie wzrost cen jest zacznie większy
Odpowiedz