Skuteczne sposoby na wydłużenie żywotności żarówek

22 marca 2023, 12:51

Philips, ekspert w projektowaniu i produkcji oświetlenia samochodowego, podpowiada co zrobić, aby żarówki świeciły jak najdłużej. Od profilaktyki zależy znacznie więcej niż się wydaje. Większość z poniższych wskazówek jest dostępna dla każdego kierowcy i stosunkowo prosta w realizacji.

Na początek warto wyjaśnić kwestię, ile wytrzymuje typowa żarówka. W praktyce nie ma żadnych precyzyjnych norm wytrzymałościowych. Nie wynika to jednak z zaniedbania producentów, ale wyłącznie ze specyfiki działania żarówek i ich konstrukcji.

Oczywiście na rynku obowiązują pewne ramowe normy. Najczęściej chodzi o parametry „B3” i „Tc”. Pierwszy mówi o tym, po jakim czasie przepala się 3 proc. żarówek z badanej puli, a drugi – po jakim czasie przestanie świecić 63,2 proc. z nich.

Przykładowe oznaczenie B3 330 i Tc 550 informuje, że z całej wyprodukowanej partii żarówek 3% przepali się po 330 godzinach a 63,2% po 550 godzinach. Realnie możemy zatem przyjąć, że przeciętna żarówka powinna wytrzymać nie mniej niż 300 godzin, a zazwyczaj jest to ok. 500 godzin. Jeśli wytrzymuje dłużej – użytkownik ma do czynienia z produktem wyższej klasy lub po prostu ma szczęście.

Profilaktyczna wymiana

Oczywiście nikt nie notuje czasu świecenia żarówek. Trudno też precyzyjnie odnieść czas świecenia do przebiegu i wieku samochodu. Wielu kierowców decyduje się w związku z tym na profilaktyczną wymianę żarówek, która realnie minimalizuje ryzyko przepalenia w trasie. W zależności od możliwości finansowych, typu auta, rodzaju żarówek i intensywności eksploatacji wymienia się je zazwyczaj raz na rok lub raz na dwa lata.

Wymiana parami

Inną polecaną koncepcją jest profilaktyczna wymiana żarówek parami. Chodzi o to, że w razie przepalania się jednej żarówki wymieniamy obie, wychodząc z założenia, druga prawdopodobnie zużyje się krótko po awarii pierwszej. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że dwie nowe żarówki świecą jaśniej, dzięki czemu poprawia się bezpieczeństwo jazdy.

Kontrola napięcia zasilającego żarówki

W wielu modelach samochodów żarówki przepalają się w ekspresowym tempie – wytrzymują kilka miesięcy lub nawet mniej. Bardzo często przyczyną takiego stanu rzeczy jest zbyt wysokie napięcie na kostkach zasilających. Jeśli przekracza ono 13,8-14V, oznacza to, że warto odwiedzić elektryka i sprawdzić czy jest to cecha konstrukcyjna samochodu czy efekt jakiejś awarii, którą można usunąć.

Wybór markowych żarówek

Markowe żarówki świecą dłużej od najtańszych, dostępnych w Internecie. To fakt, wynikający z pewnych cech konstrukcyjnych. Niektóre różnice, takie jak kiepskiej jakości złącza (czasem są nawet obluzowane) oraz niezbyt precyzyjnie osadzona skrętka w bańce żarówki widoczne są gołym okiem. Różnice niewidoczne to sama jakość szkła, z którego wykonana jest bańka. Żarówki Philips mają bańki ze szkła kwarcowego, które jest wytrzymalsze i pozwala na utrzymywanie gazu wewnątrz bańki pod wyższym ciśnieniem co przekłada się na wyższą żywotność żarówki. Inne dodatkowe plusy droższych żarówek to precyzyjne osadzenie skrętki (będzie to widoczne w trakcie kontroli oświetlenia podczas badania technicznego) a także filtr UV, który chroni wnętrze reflektora przez zużyciem i ogranicza matowienie poliwęglanów.

Wybór żarówek specjalistycznych

Wszystkie podstawowe typy żarówek a zatem H4, H7 i H1 mogą występować w wielu wersjach różniących się wyglądem, opakowaniem, ceną i parametrami świecenia. W przypadku żarówek Philips producent w sposób szczególny wyróżnia modele opracowane z myślą o jak najdłuższej wytrzymałości oraz modele o jak najlepszych parametrach oświetleniowych. Niestety ze względów konstrukcyjnych nie da się obu parametrów połączyć, więc warto dopasować wybór do swoich wymagań i priorytetów.

Philips radzi:

W modelach samochodów, w których dostęp do żarówek jest bardzo utrudniony warto stosować żarówki o podwyższonej wytrzymałości, np. Philips LongLife EcoVision. Jeśli priorytetem jest jasne światło można wybierać bardziej wysilone modele o podwyższonych parametrach, np. Philips Racing Vision GT200. Niezłym rozwiązaniem dla zwyczajnych użytkowników jest oferta środka, np. Philips X-tremeVision Pro150.

Artykuł sponsorowany Philips

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 23 marca 2023, 11:18 5 0

gdzie ten sposób na to wydłużenie czytam i nic

Odpowiedz

obi-1, 23 marca 2023, 17:48 1 0

wybór markowych żarówek to droga do sukcesu :)

Odpowiedz

aaaaaa, 24 marca 2023, 9:35 1 0

Zakładam najtańsze Neolux i spisują się lepiej niż te markowe, a jak się przepali za szybko to nie żal

Odpowiedz