Jak dbać o układ rozrządu?

22 marca 2023, 12:29

W silniku każdego pojazdu jest wiele części i podzespołów, o które trzeba zadbać. Jest jednak jeden system, o który trzeba dbać szczególnie, ponieważ bez niego silnik nie będzie działał. Chociaż przez wiele lat silnik był zmieniany i ulepszany przez różnych konstruktorów, to zasada działania nigdy nie została zmieniona.

Czym jest rozrząd?

Układ rozrządu otrzymuje napęd z wału korbowego. Napęd zostaje zaś przenoszony przez pasek zębaty, łańcuch lub ­­­­­w niektórych samochodach – poprzez koła zębate.

Podczas pełnego obrotu wałka rozrządu wał korbowy obraca się dwa razy, dzięki czemu możliwe jest wysterowanie  za pomocą zaworów. Podczas pierwszego obrotu wału korbowego w silniku zachodzi proces zassania mieszanki paliwowej lub powietrza oraz otwierają są zawory ssące. Po spaleniu następuje otwarcie zaworów wydechowych, co zapewnia szybkie i płynne odprowadzenie spalin. W standardowych układach mamy dwa zawory na jeden cylinder: pierwszy z nich jest ssący i służy do zassania mieszanki lub powietrza, a drugi wydechowy, służy do odprowadzania spalin. W nowoczesnych rozwiązaniach producenci stosują więcej niż dwa zawory na jeden cylinder. Zwiększając ilość zaworów możemy uzyskać lepsze doprowadzenie mieszanki lub dopływ powietrza oraz szybsze odprowadzenie spalin, co z kolei wpłynie na zwiększenie osiągów silnika i zmniejszenie zużycia paliwa.

Źródło: Zając P., Silniki pojazdów samochodowych cz .1, WKŁ, Warszawa 2009

Wraz z rozwojem motoryzacji w silnikach zaczęto stosować koła zmiennych fazy rozrządu. Oznacza to, że zawór otwiera się na mniejszą lub większą wysokość oraz w różnym momencie, w zależności od obciążenia silnika. To rozwiązanie zostało wdrożone dzięki możliwości zastosowania ruchomych krzywek popychaczy lub przez obrót wałka rozrządu, w zależności od napędu przez koło pasowe.

Wałek rozrządu – często zapominany element podczas codziennej eksploatacji

Wałek rozrządu najczęściej jest odlewany ze stali niskostopowych lub kuty. Ze stali węglowej wałek jest odkuwany, a następnie krzywki, czopy oraz mimośrody zostają poddawane nawęglaniu oraz hartowaniu.

Wałek rozrządu w samochodzie jest jednym z ważniejszych elementów systemu rozrządu, który ma ogromny wpływ na działanie silnika. Jest odpowiedzialny za otwieranie i zamykanie zaworów, które kontrolują przepływ mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Wałek rozrządu ulega zużyciu z wielu powodów: duże przebiegi, nieodpowiednie smarowanie lub zużycie popychaczy. Zużycie wałka rozrządu objawia się nierówną pracą silnika, niepokojącym metalicznym hałasem spod pokrywy zaworowej lub spadkiem mocy.

Aby zapewnić długotrwałą i niezawodną pracę silnika, wałek rozrządu powinien być regularnie kontrolowany i utrzymywany w dobrym stanie. Oto kilka wskazówek dotyczących tego, jak dbać o wałek rozrządu w pojeździe:

  1. Przeprowadzaj regularne kontrole. Wałek rozrządu powinien być sprawdzany co najmniej co 60 tysięcy kilometrów w celu wykrycia wszelkich uszkodzeń lub zużyciu. Jeśli występują oznaki uszkodzenia, wałek rozrządu powinien być natychmiast naprawiony lub wymieniony.
  2. Sprawdź stan paska rozrządu. Pasek rozrządu powinien być regularnie kontrolowany w celu wykrycia uszkodzeń lub zużycia. Powinien być również sprawdzany, czy nie ma luzów lub zerwań.
  3. Używaj wysokiej jakości części. Wałek rozrządu powinien być wykonany z wysokiej jakości materiałów, aby zapewnić jego odpowiednią pracę. Należy również upewnić się, że wszystkie części są dobrze dobrane i dobrze do siebie dopasowane.
  4. Używaj odpowiednich narzędzi. Wałek rozrządu powinien być montowany i demontowany przy użyciu odpowiednich narzędzi oraz wykwalifikowanego personelu, aby uniknąć uszkodzeniu lub pęknięciu. Narzędzia powinny być w dobrym stanie i odpowiednio dostosowane do danego modelu samochodu oraz być skalibrowane.

Regularna kontrola i naprawa wałka rozrządu może pomóc w zapobieganiu uszkodzeniom silnika i zapewnić jego właściwą pracę. Niezależnie od tego, jaki model samochodu posiadasz, wałek rozrządu powinien być regularnie kontrolowany i utrzymywany w dobrym stanie, aby zapewnić długotrwałą i niezawodną pracę silnika.

Oferujemy szeroki wybór wałków rozrządu dla różnych typów i marek samochodów. Nasze wałki rozrządu są wykonane z wysokiej jakości materiałów, co zapewnia długą żywotność i niezawodność.

Dostępne u nas wałki rozrządu posiadają specjalnie zaprojektowane kształty i rozmiary względem standardów OE, które idealnie pasują do danego silnika. Dzięki temu zapewniają one optymalną pracę silnika.

Nasze wałki rozrządu podczas produkcji przechodzą bardzo restrykcyjną kontrole, co gwarantuje wysoką jakość oraz pełną zgodność z wymaganiami producentów samochodów. Niejednokrotnie powstają w tych samych fabrykach co oryginalny produkt

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą wałków oraz fazatorów. W naszej ofercie posiadamy około 65 kół zmiennych faz rozrządu. Zapraszamy do kontaktu z naszymi dystrybutorami, którzy chętnie pomogą w doborze najlepszego rozwiązania dla Państwa pojazdu.

Marka Dr. Motor Automotive została stworzona przez profesjonalistów, którzy zdecydowali się przekuć swoje doświadczenie i wiedzę, zdobytą w branży motoryzacyjnej, w produkt o doskonałej jakości.

Jesteśmy wiodącym producentem części samochodowych w Polsce. Nasze wieloletnie doświadczenie w sprzedaży i znajomości silników spalinowych umożliwiają nam szybkie dostosowanie naszych produktów do potrzeb rynku. Cechą firmy jest ciągłe podnoszenie jakości naszych towarów i usług.

Artykuł sponsorowany Dr. Motor Automotive

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 23 marca 2023, 11:34 8 0

z treści materiału wynika że produkujecie wałki rozrządu i nastawiacze faz. Zdjęcie sugeruje że należy dołożyć do tego też zestawy łańcucha.
Nie możecie napisac prawdy?

Odpowiedz

Anonim, 23 marca 2023, 15:02 7 -5

Żeby produkować tak szeroki zakres skomplikowanych, a co najważniejsze najbardziej odpowiedzialnych, tak za poprawną pracę, jak i niezawodność pracy silnika części potrzebne jest wieloletnie doświadczenie, hale produkcyjne, specjalistyczne maszyny i oprzyrządowanie, oraz zespół konstruktorów fachowców, a nie tylko magazyn i specjaliści od pakowania. Na świecie takie rzeczy produkują koncerny a nie Dr. motor.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Aaaaaa, 28 marca 2023, 8:29 4 0

Nie chce się czepiać się ten artykuł wygląda jak napisany dla Auto Świat a, nie na stronę dla zawodowców. Wiem że kasa to kasa ale jakiś poziom powinien być trzymany.

Odpowiedz