Czujnik temperatury czynnika chłodzącego to bardzo ważny element całego układu. Jego zadaniem jest pomiar temperatury płynu oraz przekazywanie tych danych do sterownika silnika.
Objawy awarii czujnika temperatury
- Wentylator chłodnicy uruchamia się kilka sekund po włączeniu zapłonu.
- Świeci się kontrolka Check engine (kody diagnostyczne zwykle są na niskim poziomie)
- P0115, P0116, P0117, P0118, P0119
- ECU wyłącza EGR
- ECU przełącza sprężarkę klimatyzacji do pozycji OFF
- Zapala się kontrolka alarmowa temperatury płynu chłodzącego
Zasada działania na przykładzie OPEL Astra G silnik 1.7DTi
Wraz ze zmianą temperatury cieczy chłodzącej silnik, zmienia się rezystancja czujnika temperatury B 24, a co za tym idzie, zmienia się napięcie w układzie pomiarowym temperatury.
Rezystor NTC zasilany napięciem 5V, pin 42, wtyczka B komputera silnika ECU
Ważne! W zależności od kodu usterki wykonujemy odpowiednie pomiary multimetrem.
Przykładowo: jeśli w pamięci sterownika silnika zapisana jest usterka P0119 oznaczająca “przerwę w obwodzie pomiarowym” oznacza to, że między sterownikiem, a czujnikiem temperatury występuje przerwa w obwodzie. Żeby ustalić przyczynę niesprawności musimy dokonać kilku pomiarów.
- Akumulator sprawny, podłączone urządzenie do ładowania.
- Po zdjęciu wtyczki z czujnika temperatury, włączamy stacyjkę, po czym przystępujemy do pomiarów.
- We wtyczce czujnika, między pinami A-B (Rys. 1) powinno występować napięcie około 5V.
- Jeżeli napięcie 5V występuje, mamy do czynienia z uszkodzonym czujnikiem lub brakiem kontaktu na pinach czujnika bądź wtyczki. Należy oczyścić piny lub wymienić czujnik B24.
Uwaga: używamy wyłącznie dedykowanych igieł pomiarowych - Jeżeli napięcie ok. 5V między pinami we wtyczce nie występuje, należy zweryfikować czy mamy do czynienia z brakiem napięcia, czy masy.
- Mierzymy Punkt B (przewód niebieski) wtyczki czujnika do masy. Miernik powinien pokazać napięcie ok. 5V (stacyjka włączona).
Jeżeli napięcie nie występuje, należy sprawdzić ciągłość przewodu zasilającego, między punktami 42 wtyk B komputera, a pinem B wtyczki czujnika. W tym celu należy zdemontować wtyczkę B z komputera silnika (stacyjka wyłączona). Komputer silnika znajduje się nad deklem zaworów z tyłu. Kierując się numeracją na gnieździe sterownika, zlokalizować pin 42. W przypadku braku ciągłości przewodu, zlokalizować uszkodzenie i naprawić wiązkę, zgodnie z technologią producenta.
- Mierzymy Punkt A na przejście do masy – miernik powinien pokazać przejście (stacyjka wyłączona). Jeżeli stwierdzimy brak przejścia, należy sprawdzić ciągłość przewodu czerwono-białego między punktami 45 wtyk B komputera, a pinem A wtyczki czujnika. Komputer silnika znajduje się nad deklem zaworów z tyłu. Kierując się numeracją na gnieździe sterownika, zlokalizować pin 45. W przypadku braku ciągłości przewodu, zlokalizować uszkodzenie i naprawić wiązkę, zgodnie z technologią producenta.
DIAGNOZA W tym konkretnym wypadku mieliśmy do czynienia z uszkodzeniem mechanicznym wiązki przewodów silnika. Po naprawieniu wiązki, dokonujemy ponownego pomiaru, podłączamy wtyczki. Ostatnią czynnością jest skasowanie pamięci usterek sterownika silnika i sprawdzenie funkcjonowania obwodu pomiarowego czujnika temperatury.
Pełna oferta czujników NRF dostępna jest tutaj.
Komentarze