Lokalne władze konfiskują podrobione łożyska NSK

11 lipca 2022, 16:05

Niedawne odkrycie dużej liczby podrabianych łożysk NSK w Johannesburgu (RPA) podkreśla potrzebę zachowania czujności w obliczu nielegalnego procederu, który zagraża integralności i bezpieczeństwu maszyn przemysłowych oraz pracowników. Pod koniec kwietnia 2022 r. policyjna operacja przeszukania i zajęcia (zainicjowana przez NSK) doprowadziła do skonfiskowania tysięcy podrobionych łożysk (w 98% typu przemysłowego) o wartości szacowanej na 5 mln randów (ok. 1,4 mln PLN). Obecnie toczy się postępowanie karne i cywilne przeciwko sprawcom, którzy wkrótce otrzymają wezwania do sądu.

Firma NSK stała się dla fałszerzy marką wartą zainteresowania. Fałszywe łożyska nie tylko oszukują użytkowników końcowych, którzy sądzą, że kupują produkty wysokiej jakości po obniżonych cenach, ale niosą ze sobą ryzyko przedwczesnych i potencjalnie niebezpiecznych uszkodzeń maszyn i urządzeń.

W obecnym klimacie inflacyjnym presja budżetowa skłania wielu użytkowników łożysk do szukania tzw. okazji, które często okazują się bardzo kosztowne. Podrabiane łożyska niskiej jakości ulegną uszkodzeniu (czasami w sposób katastrofalny) na długo przed końcem ich przewidywanego okresu użytkowania, zagrażając bezpieczeństwu ludzi i drogich aktywów kapitałowych. Praktycznie we wszystkich przypadkach stosowanie podrabianych łożysk prowadzi do wyższych kosztów cyklu życia produktu, nie wspominając o kosztach związanych z późniejszym obniżeniem reputacji firmy/marki. Jakość stali jest głównym czynnikiem wpływającym na niezawodność łożysk, przy czym nawet 20-krotnie dłuższy okres eksploatacji produktu oryginalnego w stosunku do podrobionego nie jest niczym niezwykłym.

Niektórzy użytkownicy łożysk narażają się również na skutki użytkowania podróbek, zatrudniając podwykonawców do naprawy sprzętu, takiego jak silniki elektryczne, pompy, skrzynie biegów i wentylatory. Jeśli podwykonawcy nie rozumieją w pełni ryzyka i nie mają odpowiednich środków kontroli, mogą nieumyślnie zakupić i zainstalować podrobione łożyska podczas prac konserwacyjnych lub renowacyjnych.

Aby zapewnić użytkownikom ochronę przed zagrożeniami związanymi z podrabianymi łożyskami przemysłowymi NSK zaleca zakup wyłącznie u autoryzowanych dystrybutorów firmy.

Istnieją pewne wskazówki, które mogą pomóc klientom w identyfikacji fałszywych łożysk. Oprócz ceny, która wydaje się zbyt atrakcyjna, aby była prawdziwa, należy zwrócić uwagę na opakowanie zawierające nieprawidłowe logo, oznaczenia, znaki firmowe, naklejki, hologramy, kody kreskowe lub kody/daty producenta. Należy również sprawdzić, czy łożysko posiada prawidłowy numer części. Dodatkowo niska jakość obróbki maszynowej często wskazuje na proceder fałszowania łożysk.

Kolejny środek zaradczy stanowi darmowa aplikacja WBA (World Bearings Association, Światowego Stowarzyszenia Producentów Łożysk), którą można pobrać ze strony stopfakebearings.com. NSK jest członkiem WBA i pomogła w opracowaniu aplikacji we współpracy z innymi globalnymi producentami łożysk. Wystarczy zeskanować kod kreskowy na opakowaniu, aby potwierdzić autentyczność łożyska. Jeśli łożysko NSK nie jest opatrzone kodem (jeszcze nie wszystkie produkty zostały oznakowane), ale istnieje podejrzenie fałszerstwa, należy skontaktować się z NSK.

Chociaż podrabiane łożyska nie pojawiają się często na rynku, rekomendacja NSK jest jasna – zakupów należy dokonywać tylko u autoryzowanych dystrybutorów, tak aby mieć gwarancję otrzymania fabrycznie nowych, oryginalnych, łożysk NSK.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jacek, 5 sierpnia 2022, 22:37 0 0

Kolejna sciema i klamstwa nsk importuje tandete i robia ludziom wode z mozgu. Producentem lozysk zla nsk jest chinska firma fsk berings z wuxi

Odpowiedz

jacek, 14 maja 2023, 17:50 0 0

ten artykuł to wielka ściem nikogo nikt nie zatrzymał a NSK samo ściąga łożyska z chińskiego FSK Z WUXI

Odpowiedz