Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni biegów – Liqui Moly i SOSNOWSKI prezentują nową maszynę

8 czerwca 2022, 15:05

Gear Tronic 3 to nowa generacja urządzenia do dynamicznej wymiany oleju w skrzyniach biegów, rekomendowanego przez firmę Liqui Moly – producenta olejów i chemii samochodowej. Sama usługa, wykonywana za pomocą tego urządzenia staje się coraz popularniejsza i zyskuje szerokie grono zwolenników. Byliśmy uczestnikami specjalnego szkolenia, zorganizowanego przez firmę Sosnowski Sp. z o. o., specjalizującą się m.in. w serwisie skrzyń biegów.

Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni

Dynamiczna wymiana oleju jest bezpieczna? Coraz mniej wątpliwości na rynku.

Liqui Moly jako producent olejów przekładniowych, od lat zachęca warsztaty do wykonywania usługi wymiany oleju w skrzyniach biegów. Niemiecka marka szczególnie zaangażowała się w popularyzację metody dynamicznej wymiany oleju, która zapewnia wyższą skuteczność niż metoda statyczna w niektórych typach skrzyń biegów. Sojusznika w swoich zabiegach producent znalazł w firmie Sosnowski Sp. z o. o., która zajmuje się dystrybucją urządzeń warsztatowych, ale od lat związana jest także z rynkiem napraw skrzyń biegów.

Początki nie były łatwe, gdyż polski rynek podchodził z rezerwą do metody wymiany oleju za pomocą specjalnego urządzenia, wykonywanej przy uruchomionym silniku i pracującej skrzyni biegów. Na rynku powstało sporo mitów, z którymi przez lata borykali się szkoleniowcy firm. Także niektórzy producenci skrzyń biegów odradzali dynamiczną wymianę oleju w swoich produktach. Co ciekawe, z czasem zmienili oni swoje zdanie.

Czy dynamiczna wymiana oleju w skrzyni biegów może uszkodzić ten element? Zdaniem specjalistów technicznych, którzy byli obecni na szkoleniu, w którym wzięliśmy udział, takie ryzyko nie istnieje – z kilku powodów. Podczas takiej wymiany, olej wypompowywany ze skrzyni jest jednocześnie zastępowany nowym środkiem smarnym. Poziomy ciśnienia na wejściu i wyjściu oleju mają porównywalne wartości do tych osiąganych podczas normalnej pracy skrzyni. Temperatura procesu nie jest wysoka, więc nie występuje ryzyko przegrzania elementów skrzyni. Maszyna zapobiega także zjawisku pracy skrzyni “na sucho”, nawet w przypadku przerwy w dopływie napięcia, w skrzyni będzie znajdował się olej. Oczywiście na rynku nadal nie brakuje sceptyków, jednak ich opinie dość wyraźnie podważają właściciele warsztatów, wykonujących usługę. Np. organizator szkolenia – Rafał Sosnowski, właściciel firmy Sosnowski Sp. z o. o., który prowadzi także warsztat, od lat specjalizujący się w serwisie i naprawie skrzyń biegów.

– Najlepszym potwierdzeniem tego, że dynamiczna metoda wymiany oleju w skrzyni biegów jest bezpieczna jest liczba wymian zakończonych niepowodzeniem po wykonaniu 7700 prób. Jest to liczba, uwaga, zero. – powiedział współprowadzący szkolenie Rafał Sosnowski – Wielokrotnie wykonywaliśmy także badania jakości oleju, porównując efekty wymiany statycznej i dynamicznej. Wyniki przemawiają zdecydowanie na korzyść wymiany dynamicznej. – dodaje prezes firmy Sosnowski Sp. z o. o.

Wymiana oleju w skrzyni – metoda dynamiczna vs. statyczna

Warto zauważyć, że dynamiczna wymiana oleju nie jest możliwa w skrzyniach manualnych, skrzyniach zautomatyzowanych (tzw. automatyczne manuale) oraz skrzyniach dwusprzęgłowych ze sprzęgłami suchymi. W tych konstrukcjach wystarczająco dobre efekty da wymiana statyczna oleju. W klasycznych automatach, skrzyniach bezstopniowych oraz “dwusprzęgłówkach” ze sprzęgłami mokrymi, metodą statyczną można wymienić jednak zaledwie część znajdującego się wewnątrz oleju – z reguły od 40 do 60%. Olej zalega w przekładni hydrokinetycznej oraz innych podzespołach (w zależności od konkretnej konstrukcji), a jego uwolnienie może nastąpić tylko w trakcie pracy skrzyni. Oczywiście uruchomienie silnika i skrzyni przy otwartym korku olejowym nie wchodzi w grę – żadna skrzynia biegów nie powinna pracować na sucho. Jedynym skutecznym rozwiązaniem jest zatem wypompowywanie starego oleju przy jednoczesnym podawaniu świeżego.

Podczas statycznej wymiany, olej z przestrzeni zaznaczonej na fioletowo może pozostać w skrzyni biegów.

Producenci skrzyń biegów zalecają wymianę oleju przekładniowego co 50-100 tys. km – w zależności od konkretnego modelu skrzyni, auta, a także trybu eksploatacji (szybka jazda, częste ciągnięcie przyczepy itp. skracają zalecane interwały wymiany). Dlaczego olej traci swoje właściwości z czasem? Powodów jest wiele – wysoka temperatura pracy, tarcie, zjawisko parowania (przy niektórych typach olejów), naturalne procesy starzenia związane z utratą właściwości dyspergujących i czyszczących. Aby zapewnić jak najdłuższą, bezawaryjną eksploatację skrzyni biegów należy nie tylko przestrzegać interwałów wymiany, ale także zadbać o dobór właściwego oleju według rekomendacji jej producenta. Ważna jest jednak także sama metoda wymiany oleju. Jak już wspomnieliśmy w wielu rodzajach skrzyń, poprzez wymianę statyczną można odebrać z układu tylko część środka smarnego. Efektem wymiany nie jest zatem jego zastąpienie tylko zmieszanie świeżego oleju ze starym. Metoda dynamiczna pozwala wymienić do 100% oleju, w większości typów konstrukcji.

Firma Sosnowski Sp. z o. o. wykonała kilkukrotnie badania oleju po przeprowadzonej wymianie statycznej oraz dynamicznej. Poniższa tabela ilustruje wyniki tych testów. Okazuje się, że już po statycznej wymianie, a więc zastąpieniu części starego oleju nowym, znacznie obniża się zawartość cząstek metalu (glinu, niklu, żelaza, miedzi) w oleju, które mogą mieć szkodliwy wpływ na pracę i trwałość skrzyni. W przypadku wymiany dynamicznej, zawartość ta jest jednak dużo niższa, a nawet bliska zeru. Wyniki innych badań porównawczych są dostępne w archiwum firm Sosnowski Sp. z o. o. oraz Liqui Moly i są prezentowane podczas szkoleń specjalistycznych.

Przykładowe badania przeprowadzone na pojeździe z przebiegiem 164 tys. km

Procedura wymiany oleju w skrzyni biegów – jak powinna wyglądać?

Warsztaty nie zajmujące się wymianą oleju w skrzyniach biegów często obawiają się konsekwencji ewentualnych reklamacji. Ich liczbę można jednak ograniczać do zera, dzięki stosowaniu odpowiedniej procedury, związanej z przyjęciem auta do serwisu.

Podstawowym elementem tej procedury jest wywiad z klientem, w czasie którego zadamy kluczowe pytanie – “Dlaczego chciałby Pan wymienić olej w skrzyni biegów?”. Niestety praktyka warsztatowa pokazuje, że duża część kierowców decyduje się na przeprowadzenie tego typu wymiany dopiero po zaobserwowaniu niepokojących objawów w pracy skrzyni. Jeżeli ich powodem jest mechaniczna usterka lub zbyt wysokie zużycie, wymiana oleju oczywiście nie okaże się pomocna. Niektórzy klienci mimo wszystko próbują jednak obarczać winą za awarię warsztat, dokonujący wymiany.

Zaufanie do klienta to oczywiście istotny element biznesu, jednak doświadczeni specjaliści radzą, by w każdym przypadku i tak wykonać jazdę próbną pojazdem przed rozpoczęciem wymiany. Można wtedy zweryfikować, czy skrzynia biegów pracuje poprawnie i czy nie ma żadnych zauważalnych symptomów usterki. Mile widziane jest także zbadanie pojazdu za pomocą testera diagnostycznego – co ważne, nie tylko kody usterek ściśle związane z pracą skrzyni biegów mogą wskazywać na powody jej niewłaściwej pracy. Przed wymianą warto sprawdzić typ skrzyni i dopasować do niej odpowiednie uszczelki i filtr.

Dopiero po takiej procedurze diagnostycznej powinno się przystąpić do procesu wymiany oleju. W zależności od tego, czy jest to wymiana statyczna czy dynamiczna, potrzebne może okazać się odpowiednie urządzenie. Warto od razu pobrać także próbkę oleju do okazania klientowi lub przeprowadzenia jego ekspertyzy w przypadku ewentualnych późniejszych problemów. Przy dynamicznej wymianie oleju możemy zastosować detergent, który wypłucze i oczyści skrzynię biegów. W zależności od poziomu zabrudzenia oleju (możemy zbadać pobraną próbkę) wymieniamy filtr przed lub po wymianie.

Olej odebrany ze skrzyni biegów
Olej odebrany ze skrzyni biegów i olej świeży

Choć zdarza się to rzadko, niektóre skrzynie biegów, po wymianie oleju wymagają przeprowadzenia procesu adaptacji.

Czym przeprowadzić dynamiczną wymianę oleju w skrzyni biegów? Nowe urządzenie Liqui Moly.

Liqui Moly i Sosnowski Sp. z o. o. promują usługę dynamicznej wymiany oleju w skrzyniach biegów na polskim rynku już od kilkunastu lat. Od samego początku firma Liqui Moly rekomenduje stosowanie, oprócz olejów i środków czyszczących własnej produkcji, urządzenia do dynamicznej wymiany oleju firmy MAHLE. Obecnie dostępna jest już nowa generacja tej maszyny, zwiększająca wydajność obsługi klientów. Co ciekawe, specjaliści z firmy Sosnowski Sp. z o. o. brali udział w projektowaniu urządzeń do dynamicznej wymiany oleju z serii Fluid PRO ATX.

Poprzednie generacje urządzeń do wymiany oleju w skrzyni biegów MAHLE.

Rzecz jasna, dynamicznej wymiany oleju można dokonywać także za pomocą innych, dedykowanych temu urządzeń dostępnych na rynku. Producent oleju rekomenduje jednak korzystanie z maszyn automatycznych, nadzorujących proces wymiany – zapobiegających m.in. pracy skrzyni na sucho lub występowaniu zbyt wysokiego ciśnienia podczas wymiany oleju.

Pokaz dynamicznej wymiany oleju w skrzyni biegów przeprowadził Rafał Kobza z firmy Liqui Moly.

Prezentowana podczas szkolenia maszyna Liqui Moly Gear Tronic 3 (znana także jako MAHLE Fluid PRO ATX280) posiada dotykowy wyświetlacz przyspieszający sterowanie, a także zintegrowaną bazę danych, umożliwiającą szybkie wyszukanie odpowiedniego modelu i generacji pojazdu. Gear Tronic 3 może pracować zarówno w trybie automatycznym jak i manualnym. Jego ważne cechy to m.in. zaawansowany panel kontrolny, okienka wziernikowe do wzrokowej kontroli oleju nowego i zużytego, automatyczne dozowanie detergentu, płukanie węży przy zmianie typu oleju czy też automatyczne wykrywanie i zmiana kierunku przepływu cieczy oraz tryb automatycznego obiegu obejściowego w przypadku braku zasilania. Te ostatnie funkcje uniemożliwiają pracę skrzyni na sucho. Ciekawym i praktycznym elementem urządzenia jest misa ociekowa w jego górnej części. Można odłożyć nań zabrudzone olejem końcówki przyłączeniowe czy filtr oleju. Olej będzie ściekał prosto do zbiornika na zużyty środek smarny i zostanie zważony na wadze urządzenia.

Co robić, by rzadziej wymieniać olej w skrzyni biegów?

Wymiana oleju w skrzyni biegów może wiązać się ze sporymi kosztami, zwłaszcza w przypadku skrzyń, w których mieści się wiele litrów oleju. Nie warto jednak oszczędzać na tej procedurze, gdyż dzięki jej regularnemu przeprowadzaniu można uchronić się przed awariami czy pogorszeniem jakości pracy skrzyni. Klienci warsztatów często pytają jednak mechaników, co zrobić, by wydłużyć interwały olejowe skrzyni. Pierwszym możliwym rozwiązaniem jest wymiana całości, a nie części oleju, czyli korzystanie z dynamicznej metody wymiany. Kolejne to stosowanie olejów najwyższej jakości – rekomendowanych przez producentów lub oferowanych przez marki premium. Liqui Moly zaleca oczywiście własne produkty. Dodatkowo producent zaleca także profilaktyczne stosowanie dodatków do automatycznych skrzyń biegów. Mogą być to inhibitory utleniania, redukujące efekt starzenia się oleju, dodatki chroniące przed korozją metalowych elementów, dodatki przeciw zużyciowe, które zmniejszają tarcie czy depresanty poprawiające płynność oleju w niskich temperaturach. Niektórych dodatków nie powinno się jednak ze sobą mieszać, warto zawsze zatem dokładnie czytać załączoną ulotkę.

Przykładowe dodatki do automatycznych skrzyń biegów od Liqui Moly.

 

Ankieta została zakończona!

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

czytelnik, 9 czerwca 2022, 9:44 0 -1

Rok temu pewien producent skrzyń automatycznych, prowadził dość intensywną kampanię informującą o ryzyku stosowania dynamicznej wymiany w autach pogwarancyjnych/starszych. Bardzo wiele usterek skrzyń po wymianie dynamicznej występowało wskutek "płukania" osadów, zanieczyszczeń (nagromadzonych przez lata bez wymiany oleju), które potrafiły zatykać, uszkodzić zawory itd. W przypadku braku wiedzy o ostatniej wymianie, koniecznie należy sprawdzić jakość starego oleju, a najbezpieczniej przeprowadzić wg zaleceń wymianę statyczną , nawet dwukrotnie częściej niż normalnie.

Odpowiedz

patryk, 21 czerwca 2022, 12:54 0 0

Nie rok temu tylko ok 3lat i ten sam producent na chwilę obecną jest już w końcowej fazie wypuszczenia własnej maszyny (konkurencja) na rynek do wymiany dynamicznej.

Odpowiedz