W przypadku problemów z zawieszeniem w pierwszej kolejności podejrzenie awarii pada na amortyzatory. Zapominamy, że elementów odpowiadających za poprawną i komfortową jazdę samochodu jest znacznie więcej. Jednym z nich jest poduszka amortyzatora. Jakie pełni funkcje i jak objawia się awaria poduszki amortyzatora? Wyjaśniamy w artykule.
Poduszka amortyzatora – co to jest?
Poduszka amortyzatora jest elementem układu zawieszenia w pojeździe. Jej głównym zadaniem jest tłumienie drgań powstających na styku koła z nawierzchnią – dzięki temu wibracje powstające podczas jazdy nie przenoszą się bezpośrednio na nadwozie. Dzięki tej części samochód ma także odpowiednio hamować i płynnie się prowadzić.
Przyczyny awarii poduszki amortyzatora
Poduszka amortyzatora jest częścią eksploatacyjną i z czasem dochodzi do jej zużycia. Wpływ na przyspieszone zużycie może mieć gwałtowny sposób prowadzenia pojazdu, częste wjeżdżanie w dziury i nierówności przy zbyt dużych prędkościach, a także nagłe hamowania i przyspieszania.
Objawy awarii poduszki amortyzatora
Do najbardziej charakterystycznych objawów awarii poduszek amortyzatora należą:
- zwiększona odczuwalność drgań nadwozia
- stuki w zawieszeniu – na przykład podczas przejazdu przez nierówności
- ściąganie pojazdu w bok podczas przyspieszania lub hamowania
- zmniejszenie płynności i komfortu jazdy
- gorsza precyzja skrętów i hamowania
- drgania kierownicy
- luz na kołach
Diagnoza awarii poduszki amortyzatora
Poduszka nie jest integralną częścią amortyzatora, to osobny element. Poduszki zużywają się wraz z liczbą kolejnych przejechanych kilometrów, wymiana jest niezbędna średnio co 60-80 tysięcy kilometrów. Aby dokonać naprawy i wymiany poduszki należy od zwrotnicy koła odkręcić amortyzator i wyjąć jego górne mocowanie zlokalizowane w nadkolu. Następnie należy wyjąć kolumnę MacPhersona i dokonać przeglądu jej elementów – oprócz poduszki znajduje się tam również łożysko, odbój i osłona.
Wymiana poduszki amortyzatora
Należy pamiętać, że wymiany poduszek powinno się dokonywać przy każdej wymianie amortyzatorów i za każdym razem trzeba wymieniać obydwa podzespoły. Usługa w profesjonalnym warsztacie nie jest droga – jej ceny zaczynają się od kilkudziesięciu złotych. Należy także pamiętać, że po wyjęciu z nadwozia amortyzatorów konieczne będzie przeprowadzenie badania geometrii i zbieżności w pojeździe.
Komentarze