Uszkodzenia tłoków wskutek ułamania dysz chłodzących

Jeśli po zakończeniu prac naprawczych w obrębie przekładni korbowej dochodzi do zatarcia silnika lub podobnych szkód, przyczyną mogą być uszkodzone dysze chłodzące tłoków.

Wzorce uszkodzeń są najczęściej identyczne:

  • na trzonie tłoka widoczne są wyżłobienia i ślady zatarcia
  • denko tłoka, korona tłoka i część nadpierścieniowa są stopione lub przypalone
  • na tulejach ślizgowych widoczne są miejscowe przebarwienia, a nawet rysy

Ilustracja 1: Przegrzany tłok Ferrotherm (głowica tłoka ze stali i trzon z aluminium) ze śladami zatarcia i jego tuleją ślizgową

Ilustracja 2: Zamontowana (na górze) i ułamana (na dole) dysza chłodząca

Ilustracja 2: Zamontowana (na górze) i ułamana (na dole) dysza chłodząca

 

Szkody te występują najczęściej po wymontowaniu i montażu tłoka wraz z korbowodem. W trakcie tej czynności niechcący wygięto lub urwano pozostałą w silniku dyszę chłodzącą tłoka. W związku z tym denko tłoka w trakcie pracy nie jest dostatecznie chłodzone olejem silnikowym. W efekcie dochodzi do przegrzania tłoków i cylindrów.

Ilustracja 3: Widoczne ślady uderzania dyszą chłodząca na trzonie tłoka

WAŻNE! Zawsze podczas naprawy wiążącej się z wymontowaniem i montażem tłoków i korbowodów należy wymontowywać dysze chłodzące. Po montażu należy przywrócić poprawne ustawienie i działanie, ponieważ także resztki uszczelek i osady mogą zapychać dysze chłodzące, zatem należy je starannie usunąć!

Komentarze

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy!