Hałas podczas hamowania

Za hałas podczas hamowania często obwinia się klocki, a w rzeczywistości dźwięki mogą pochodzić od innej części – łożyska lub sworznia kulowego. Specjaliści marki Ferodo prezentują przyczyny hałasu podczas hamowania oraz sposoby rozwiązania problemu.

Jak interpretować hałas?

Czy problemowi będzie towarzyszyć hałas, zależy wyłącznie od częstotliwości dźwięku. Zakres dźwięków słyszalnych dla ludzkiego ucha waha się w przedziale od około 16 do 20 000 Hz. Drgania hamulców generują bardzo głęboki dźwięk o częstotliwości poniżej 300Hz. Czasami jest on praktycznie niesłyszalny dla ludzkiego ucha, ale odczuwalny na kierownicy i pedale podczas hamowania. Tego rodzaju drgania są zazwyczaj spowodowane niską tolerancją spasowania, nieprawidłowym montażem do piasty, uszkodzeniem lub nierównomierną grubością tarczy. Przyczyną może być również nieoczyszczona piasta z rdzy i zabrudzeń oraz zbyt duży luz w łożyskach. Na drgania w tym zakresie częstotliwości istotny wpływ mają poważne odkształcenia tarczy i przegrzania.

Skrzypienia przechodzące w pisk to efekt wibracji o częstotliwości pomiędzy 300 a 5000 Hz. Częstym powodem takiego hałasu jest utrudniony ruch tłoczka zacisku, nierówna powierzchnia robocza tarczy, nieprawidłowy montaż klocków, niewłaściwe położenie elementów tłumiących (np. podkładek) lub zbyt mała grubość tarcz. Dźwięki powyżej 5000 Hz – które można określić jako wysoki pisk – pochodzą od drgań molekularnych materiału ciernego podczas kontaktu z tarczą hamulcową. Ostatnią grupą są dźwięki powyżej 12 000 Hz, w tym niesłyszalne dla ludzkiego ucha ultradźwięki o częstotliwość powyżej 20 000 Hz (dla wielu osób górna granica słyszalności jest niższa).

Usuń źródło hałasu

Pełna lista objawów oraz metod rozwiązania problemu z hałasującym hamulcem znajduje się w sekcji Wsparcia Technicznego na stronie www.ferodo.pl. Wiele możemy dowiedzieć się również ze starannego demontażu i oględzin części. Na przykład, skośne zużycie materiału ciernego może wskazywać na zniekształcony lub źle zamontowany zacisk. Z kolei nierównomierne zużycie klocków w jednym komplecie może być skutkiem nieregularnego zużycia tarczy hamulcowej. Uszkodzenie takich elementów jak płytka tylna klocka wskazuje na niewłaściwy montaż, podczas gdy uszkodzenie tłoczka hamulcowego, który nie wraca do swojej początkowej pozycji, może doprowadzić do przegrzania i uszkodzenia innych elementów.

Ciche hamowanie

Specjaliści Ferodo podkreślają, że regularne serwisowanie oraz stosowanie części o jakości OE to najprostszy sposób uniknięcia problemów z układem hamulcowym. W przypadku wystąpienia hałasu podczas hamowania warto upewnić się, że klocki, tarcze i zaciski są prawidłowo zamontowane, tj. zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Więcej informacji o produktach hamulcowych Ferodo uzyskasz na stronie internetowej www.ferodo.pl lub dzwoniąc pod bezpłatny numer infolinii technicznej Federal-Mogul Motorparts 00 800 33 33 72 56 (obsługa w języku polskim).

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

autor / 5 kwietnia 2017, 22:52

Jakość OE części i montaż zgodny z zaleceniami producenta pojazdu – brzmi pięknie ale nie kraju gdzie auta mają średnio 15 lat..

1 0 odpowiedz