Aspekty środowiskowe, jak też niepotrzebne spalanie cennego paliwa, były kluczowymi czynnikami w rozwoju technologii eco-friendly w przemyśle motoryzacyjnym. Jednym z przykładów zastosowania tej technologii są automatyczne systemy start-stop, które ograniczają zużycie paliwa o 5-7% i znacząco redukują emisję CO2.
Już dziś większość nowoczesnych silników diesla i benzynowych z turbosprężarkami jest wyposażona w system Start-Stop. W 2020 roku wszystkie nowo sprzedane pojazdy będą miały limit emisji CO2 wynoszący max. 95 gr/km.
W nawiązaniu do raportu Navigant Research Projects – do roku 2022, roczna łączna sprzedaż samochodów z systemem Start-Stop na świecie przekroczy 55 milionów, stanowiąc 54.3% całkowitej sprzedaży samochodów. Do tego czasu, 82.8% pojazdów sprzedawanych w zachodniej Europie, będzie miało systemy Start-Stop.
System od strony użytkownika działa bardzo prosto – gdy pojazd zatrzymuje się na dłużej niż ok 3 sek. (np. na światłach lub w korku) silnik zostaje wyłączony, a po wciśnięciu pedału sprzęgła dla aut z mechaniczną skrzynią biegów lub pedału gazu dla pojazdów wyposażonych w skrzynie automatyczne silnik zostaje w ułamku sekundy włączony na nowo.
Od strony technicznej system Start-Stop nakłada na konstruktorów i producentów elementów tłumiących drgania, akumulatorów, rozruszników, sprężarek klimatyzacji dużo wyższe wymagania odnośnie trwałości tych elementów. Czy wiesz, że systemy Start-Stop generują od 10x do 20x więcej uruchomień i zatrzymań silnika (czyli ok. 700.tys cykli) niż pojazdy bez tego systemu? Ten wskaźnik zależy od otoczenia w jakim porusza się pojazd – czy jest to taksówka w zakorkowanej aglomeracji czy też pojazd jeżdżący na dalekich odcinkach.
Zarówno zatrzymanie silnika jak i jego uruchomienia generuje duże wibracje, których wytłumieniem zajmuje się np. elastyczne koło pasowe paska wieloklinowego oraz hydrauliczna poduszka zawieszenia silnika. Firma Vibracoustic należąca do grupy Freudenberg jako największy na świecie producent elementów tłumienia i kontroli wibracji od wielu lat tworzy wraz z producentami samochodów rozwiązania zapewniające zwiększenie trwałości tych elementów stosowanych w pojazdach wyposażonych w system Start-Stop.
Skonstruowanie lub ulepszenie koła pasowego lub poduszki silnika, tak by wytrzymało nawet 20x więcej uruchomień silnika bez uszkodzenia to ogromne wyzwanie. Zostały wykonane szeroko zakrojone i bardzo szczegółowe obliczenia i badania, ale założenia zostały osiągnięte. Zmiany w standardowym elastycznym kole pasowym lub hydraulicznej poduszce silnika w celu utworzenia części spełniającej wymagania Start-Stop, to przede wszystkim:
- Mocniejsza geometria komponentów
- Nowe, opracowane w naszych laboratoriach elastomery z techniką Nano-EPDM wytrzymałe na wysoką temperaturę i obciążenia,
- Wzmocniony proces łączenia części metalowych z gumowymi w technologii wulkanizacji (min. 9 procesów technologicznych).
CORTECO jako firma z Grupy Freudenberg odpowiedzialna za obsługę rynku niezależnego Aftermarket od końca 2015 roku oznacza znakiem “Start-Stop Ready”, w widocznym miejscu na opakowaniu, wszystkie koła pasowe i poduszki silnika przeznaczone do systemów Start-Stop. Jest to swoiste oznaczenie najwyższej jakości i standardów OE dla tych krytycznych elementów.
Oznakowanie “Start-Stop Ready” na opakowaniach Corteco zapewniają natychmiastowe potwierdzenie wizualne, że koła pasowe i poduszki silnika są:
- Kompatybilne z systemami „Start & Stop”,
- Jakości OE lub lepszej (o ile jakość OE nie przewiduje systemu „Start & Stop”),
- Gotowe na pracę w ekstremalnie trudnym środowisku silnika.
W konsekwencji tego, zarówno warunki pracy silnika jak i oczekiwania warsztatów montujących części z naklejką na opakowaniu CORTECO “Gotowy na Start & Stop”, będą zaspokojone i zgodne z oczekiwaniami profesjonalistów. Należy dokonać wyboru tych części ze świadomością, że koła pasowe i poduszki wewnętrznie są zaprojektowane aby znosić trudne warunki eksploatacji, które generują systemy Start & Stop oraz, że będą one tak trwałe, jak produkty OE, które zastępują. Podczas wymiany, a w szczególności montażu elastycznych kół pasowych, ważne jest, aby używać odpowiednich narzędzi. Procedury muszą być przeprowadzane zgodnie ze specyfikacjami OE, wyszczególnionych w naszych instrukcjach montażu znajdujących się w opakowaniu.
Te same elementy są też stosowane przez producentów pojazdów do aut, które nie są wyposażone w systemy Start-Stop ze względu na uwarunkowania lokalnych rynków (np. brak restrykcyjnych wymogów co do czystości spalin w krajach poza UE). CORTECO “Start-Stop Ready” wskazuje tylko na doskonałość technologiczną i konstrukcyjną produktów bez zmiany ich ceny w stosunku to tych produktów stosowanych w pojazdach bez tego systemu. Daje to warsztatom montującym CORTECO świadomość jakości i trwałości produktów.
W załączeniu przedstawiamy pełną listę elastycznych kół pasowych i poduszek silnika Corteco dopasowanych do silników z systemem Start-Stop.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
zygmunt, 29 maja 2017, 15:57 0 0
szczególnie jak auto stanie na bramkach autostrady na goracej turbinie to wtedy jest mega promocja DLA WŁAŚCICIELA .
Odpowiedz
greg, 25 października 2017, 9:54 0 0
tekst sponsorowany przez producenta samochodów?
Odpowiedz