Ewolucja napędów pojazdów, rosnąca rola systemów ADAS i większa różnorodność na rynku produkcji samochodów to jedne z najważniejszych wyzwań, z którymi niebawem zmierzą się warsztaty samochodowe. Jak przygotować się na nadchodzące zmiany? Zapytaliśmy o to Stefana van Dalena – dyrektora zarządzającego jednostki biznesowej “Lifecycle Solutions” w firmie HELLA.
Z jakimi największymi wyzwaniami będą musiały zmierzyć się warsztaty samochodowe w nadchodzących latach?
Mobilność się zmienia. Oznacza to, że warsztaty będą musiały zmierzyć się z rosnącą złożonością rynku w kilku obszarach. Po pierwsze, w technologiach pojazdów, zarówno poprzez rosnący udział systemów ADAS, jak i różnorodność układów napędowych, przy czym kluczowymi słowami są e-mobilność, pojazdy hybrydowe i wodór.
Po drugie, obecnie zwiększa się różnorodność marek samochodowych. To nowość, ponieważ w ciągu ostatnich 30 lat nastąpiła konsolidacja na rynku. Pozwoliło to niezależnym warsztatom wyspecjalizować się w kilku grupach producentów pojazdów. W ciągu ostatnich dwóch, trzech mogliśmy zauważyć nowe marki, które zadomowiły się na rynkach europejskich. Wśród nich są także nowicjusze w branży motoryzacyjnej. Kolejni są gotowi do wejścia na rynek europejski.
Ponadto trzeci trend, któremu jak dotąd poświęcono niewiele uwagi, prawdopodobnie stanie się wyzwaniem w przyszłości: przekształcenie mobilności indywidualnej w kierowaną przez tzw. “dostawców mobilności”, takich jak ubezpieczyciele, firmy leasingowe itp. Wpływ stron trzecich na proces mobilności rośnie wraz z łączeniem pojazdów i ludzi w sieć. Dlatego w przyszłości warsztaty będą musiały rzadziej mieć do czynienia z klientami prywatnymi, a częściej z podmiotami innego typu.
Czy rosnąca złożoność techniczna pojazdów stanowi problem dla warsztatów?
W przyszłości warsztaty – zwłaszcza warsztaty niezależne – będą bardziej zaawansowane we wszystkich wymienionych obszarach: systemy ADAS, więcej rodzajów napędów, większa różnorodność marek i zmienione zarządzanie zleceniami. Utrzymanie kompetencji we wszystkich obszarach jest i będzie coraz większym wyzwaniem dla warsztatu. W związku z tym szczególnie ważna jest otwartość pracowników na nowe technologie i procesy warsztatowe. Operator warsztatu, który chce z sukcesem poprowadzić swój warsztat w przyszłość, musi wspierać swój zespół zarówno poprzez szkolenia, jak i w bieżącym procesie technicznym warsztatu. Oznacza to, że odpowiednie informacje powinny być dostępne dla technika we właściwym czasie, bezpośrednio w miejscu pracy.
Warsztaty niezależne muszą łączyć swoje urządzenia z chmurą ze wszystkimi dostępnymi danymi. Aby to osiągnąć, niezbędne są inwestycje w nowoczesne narzędzia sieciowe i infrastrukturę cyfrową w warsztacie. Hella Gutmann jako partner niezależnych warsztatów oferuje najnowocześniejsze wyposażenie warsztatowe do prac wysokonapięciowych, diagnostyki, regulacji reflektorów i kalibracji ADAS, a także moduły takie jak Materiały Szkoleniowe, Dane RMI, Infolinia Techniczna i Zdalne Usługi. Ten zazębiający się zakres usług pomaga warsztatom IAM osiągnąć maksymalną niezależność od usług świadczonych przez autoryzowane warsztaty producentów.
W związku z transformacją motoryzacyjną i rosnącą złożonością pojazdów, warsztaty powinny jednak rozważyć obszary, w których chcą być aktywne. Na przykład, czy chcą oferować serwis i naprawy pojazdów elektrycznych, czy chcą przeprowadzać kalibracje ADAS we własnym zakresie czy korzystać z usług podwykonawców i czy w przyszłości powinny być przez nich obsługiwane wszystkie marki.
Jak Pana zdaniem warsztaty mogą przygotować się do zmian na rynku? Czy są jakieś kroki, które mogą podjąć już teraz, aby być gotowym do obsługi samochodów w przyszłości?
Osoby zarządzające warsztatami powinny być na bieżąco i aktywnie radzić sobie ze zmianami, aby w porę podejmować decyzje o specjalizacjach lub inwestycjach. Obejmuje to również pewien stopień cyfryzacji i dobry dostęp do Internetu. Podstawą profesjonalnej pracy jest z pewnością wysokiej jakości urządzenie diagnostyczne obsługujące chmurę, ponieważ komunikacja z pojazdami i diagnostyka to podstawa. Tutaj nowoczesne technologie, takie jak sztuczna inteligencja, mogą zaoszczędzić dużo czasu i doprowadzić użytkowników do odpowiednich wyników.
Wraz z obecnie wprowadzaną na rynek funkcją Automated Diagnostics w wielomarkowej jednostce diagnostycznej mega macs, Hella Gutmann wyznacza nowe standardy w tym zakresie. Oprócz wydajności w diagnostyce, coraz większe znaczenie będzie miała kompatybilność z sieciami pokładowymi Ethernet. Pierwsze takie ethernetowe modele pojazdów są już na rynku i będzie ich przybywać. Dzięki zintegrowanym protokołom danych, mega macs X firmy Hella Gutmann obsługuje protokół DoIP. Warsztaty korzystające z mega macs X są już dziś do tego przygotowane. Ponadto kalibracja ADAS jest obecnie szczególnie pilnym tematem. Już w 2030 roku co drugi samochód w UE będzie wyposażony w systemy ADAS. Warsztaty będą konfrontowane z ADAS w swojej codziennej pracy, tak jak miało to miejsce w momencie wprowadzenia OBD. Decyzje o inwestycji w know-how i wyposażenie warsztatu lub skorzystaniu z usług usługodawców, powinny być podejmowane jak najszybciej.
Komentarze