Elektryczne kompresory klimatyzacji opierają się na tej samej zasadzie działania co ich odpowiedniki napędzane paskiem. Specjaliści z firmy Mahle wyjaśniają, czym wyróżniają się kompresory elektryczne i przekazują podstawowe informacje dotyczące ich obsługi.
Elektryczne kompresory klimatyzacji – zastosowanie
Kompresory klimatyzacji przeznaczone do pojazdów elektrycznych i hybrydowych pod wieloma względami różnią się od ich odpowiedników z napędem pasowym. Poniższe kwestie mają szczególne znaczenie podczas serwisowania i naprawy tych elementów. Kompresory z napędem elektrycznym wyróżniają się uszczelnieniem hermetycznym. Z uwagi na to, że nie występuje wał napędowy do napędu pasowego, żaden czynnik chłodniczy nie może przedostać się przez uszczelki wału. Silnik elektryczny napędu znajduje się bezpośrednio w korpusie kompresora. Ze względu na fakt, że ma on kontakt z czynnikiem chłodniczym i olejem chłodniczym, wolno stosować wyłącznie olej o właściwościach izolacyjnych. Jeśli do obiegu czynnika chłodniczego dostanie się wilgoć, może dojść do zwarcia. Z tego powodu, ze względu na ich właściwości niehigroskopijne, preferowanym wyborem są oleje uniwersalne PAO. Jednak decydujące znaczenie dla wyboru czynnika chłodniczego i oleju do kompresora mają zawsze wytyczne producenta pojazdu. Ogólnie rzecz biorąc, zastosowanie prawidłowego oleju chłodniczego i regularny serwis klimatyzacji mają szczególne znaczenie dla zapewnienia bezpiecznej pracy elektrycznych kompresorów klimatyzacji.
Wymiana elektrycznych kompresorów klimatyzacji
Wymiana elektrycznych kompresorów klimatyzacji jest zastrzeżona dla osób posiadających odpowiednie uprawnienia do pracy przy systemach wysokiego napięcia. Aby uniknąć wystąpienia kosztownych szkód, należy pamiętać o kilku kwestiach. Kompresory elektryczne z reguły nie są wyposażone w śrubę spustu oleju. Wyrównanie ilości oleju w układzie za pomocą kompresora nie jest zatem możliwe. Dlatego przed montażem nowego kompresora należy koniecznie przepłukać układ klimatyzacji. Jest to jedyny sposób, aby zapewnić, że układ będzie wolny od pozostałości oleju i nie dojdzie do przepełnienia. Należy wymienić wszystkie elementy, które nie nadają się do płukania, a także osuszacz.
Ważne!
Wielu producentów pojazdów wykorzystuje specjalne programy służące do uruchamiania nowego kompresora klimatyzacji. Za pomocą testera diagnostycznego zapewniają one powolny rozruch, a tym samym pozwalają uniknąć uszkodzeń, które mogłyby wystąpić w wyniku nagłego zassania oleju do kompresora (wstrząsu hydraulicznego).
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
obi-1, 23 marca 2023, 17:44 1 0
o matko
Odpowiedz
Mechanik, 29 marca 2023, 8:20 1 0
POE a nie PAO! MF weryfikujcie tekst przed publikacją.
Odpowiedz