Retrofity LED, choć gabarytowo małe, konstrukcyjnie są urządzeniami skomplikowanymi. Na ich jakość ma wpływ każdy, nawet najmniejszy komponent użyty przy produkcji. Firma OSRAM ma ponad stuletnie doświadczenie w tworzeniu rozwiązań oświetleniowych dla motoryzacji. Oferta innowacyjnych retrofitów LED i fakt dopuszczenia ich do użytku na drogach publicznych wielu europejskich krajów jeszcze bardziej potwierdza profesjonalizm tej marki.
W porównaniu z tradycyjnym oświetleniem żarowym, retrofity LED wyróżniają się dłuższą trwałością oraz wyższą efektywnością energetyczną. Dzięki możliwości uzyskania dowolnej temperatury barwowej, m.in. o bardzo chłodnym, białym świetle znacząco poprawia się widoczność na drodze, a tym samym i bezpieczeństwo. Firma OSRAM oferuje bardzo szeroką gamę retrofitów i stale rozwija ten segment produktów.
Retrofity OSRAM
Będące zamiennikiem żarówek halogenowych, retrofity OSRAM Night Breaker H4 i H7 LED emitują światło o bardzo wysokiej temperaturze barwowej, wynoszącej 6000 kelwinów i zapewniają do 230% jaśniejsze światło w porównaniu z minimalnymi wymaganiami normy ECE R112. Dzięki niezwykłej odporności na wibracje lampy są do 5 razy trwalsze w porównaniu z żarówkami halogenowymi.
Konstrukcja lamp Night Breaker LED wyróżnia się dzięki połączeniu dwóch funkcji – skutecznego rozpraszania ciepła i optymalnego rozsyłu światła – dzięki nim udało się ograniczyć efekt olśnienia nawet do 50%, a wysoki kontrast i jakość światła znacząco polepszają widoczność, bezpieczeństwo i komfort w trakcie jazdy. Optykę dopełnia nowoczesny wygląd i kompaktowy rozmiar lampy, zapewniający wygodny montaż retrofitu w reflektorze.
OSRAM LEDriving HL
Marka OSRAM oferuje także lampy LED do świateł mijania i drogowych pod nazwą LEDriving HL. Dodatkowo seria ta została podzielona na trzy rodziny: Easy, Bright oraz Intense.
Gama retrofitów LEDriving HL Easy to produkty, których montaż w samochodzie jest bardzo łatwy i nie są przy tym wymagane żadne adaptery ani dodatkowe akcesoria. Ich cechą charakterystyczną jest to, że trzonek i wymiary są identyczne jak tradycyjnych żarówek.
LEDriving HL Bright to niezwykle szeroka gama produktów. Zależnie od typu strumień świetlny waha się od 1100 do 1900 lumenów. Główna cecha, wyróżniająca tę gamę produktów to do +300% jaśniejsze światło w porównaniu z minimum homologacyjnym dla źródeł halogenowych. Dzięki dołączonemu w zestawie uniwersalnemu pierścieniowi mocującemu te zamienniki żarówek pasują do bardzo wielu reflektorów, zarówno świateł drogowych, jak i mijania. LEDriving HL to także seria Intense – lampy wytwarzają światło jaśniejsze nawet do 350% w porównaniu z minimum homologacyjnym ECE R112. Strumień świetlny to aż 1350/1900 lumenów (dla światłeł mijania i drogowych w przypadku typu H4/H19) i aż 2000 lm dla H7/H18.
Retrofity LEDriving HL Vintage
Wraz z nadejściem wiosny w ofercie retrofitów LEDriving HL pojawiły się nowe produkty, opracowane specjalnie z myślą o klasycznych samochodach i motocyklach – seria Vintage. Znalazły się tu retrofity LED zastępujące żarówki H1, H4 i H7, które chrakteryzują się ciepłą barwą światła przypominającą tradycyjne żarówki. Jaśniejsze nawet do 300% światło sprawia, że kierowcy aut klasycznych będą mieć znacznie lepszą widoczność po zmroku.
Dzięki zoptymalizowanemu rozsyłowi światła redukują one efekt olśnienia. Świetnie sprawdzą się w reflektorach samochodów ze starszymi instalacjami elektrycznymi. Dzięki bardzo kompaktowej konstrukcji, lampy te pasują do znakomitej większości samochodów z reflektorami halogenowymi.
Dzięki nowym retrofitom HL Vintage kierowcy klasycznych aut mogą cieszyć się zaletami technologii LED – nie emitują one promieniowania UV, mają niższe zużycie energii oraz dłuższą trwałość. Wszystkie świecą ciepłą barwą światła (o temperaturze barwowej 2700 K), co idealnie pasuje do klasycznych samochodów. Strumień świetlny wynosi 1200 lm (H1), 1100/1400 lm (H4) i 1600 lm (H7). Retrofity typu H4 można stosować także w reflektorach przystosowanych do żarówek R2, które były powszechnie stosowane w samochodach do lat 70. XX wieku.
Retrofity Night Breaker
Choć w Polsce retrofity nie są na ten moment dopuszczone do użytkowania na drogach publicznych w reflektorach głównych, w wielu krajach Europy kierowcy mogą już w pełni legalnie korzystać z wielu zalet, jakie oferują wspomniane na początku lampy Night Breaker LED. Dziś są to kierowcy blisko trzydziestu państw starego kontynentu i co ważne – dopuszczenie dotyczy nie tylko typów H7 i H4, lecz także – od niedawna w niektórych z tych krajów – popularnej wersji W5W LED, stosowanej najczęściej w światłach pozycyjnych i do oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Lampy LED Night Breaker W5W zapewniają białe światło o temperaturze barwowej do 6000 K i strumieniu świetlnym do 70 lm. W porównaniu do standardowych zużywają do 80% mniej energii, a dzięki rozwiązaniu plug&play i uniwersalnej polaryzacji można je szybko i łatwo zainstalować w pojeździe.
To, że dane źródło światła uzyskało homologację oznacza, że zastosowanie go w każdym reflektorze przystosowanym do pracy z danym oświetleniem, np. żarówką H4 czy H7, pozwoli uzyskać rozsył światła zgodny z wymaganiami określonymi w normach ECE. Chodzi między innymi o precyzyjne dopasowanie źródła światła do układu optycznego w danym reflektorze. Każda, nawet minimalna odchyłka żarnika, może wpłynąć na to, co zaobserwujemy na powierzchni drogi. Ponieważ budowa źródła LED znacząco odbiega od konstrukcji źródła halogenowego, nie istnieje możliwość dokonania homologacji tych produktów bazując na obecnych regulacjach. Fakt, że lampy OSRAM jako pierwsze na rynku otrzymały dopuszczenie na rynku niemieckim świadczy o ich wysokiej jakości, bezpieczeństwie użytkowania i spełnieniu wszystkich, surowych kryteriów homologacji. Producent wciąż pracuje nad kolejnymi innowacyjnymi rozwiązaniami LED, które pojawią się w sprzedaży już na jesieni br.
Więcej informacji o procesie legalizacji, listę dostępnych modeli aut i krajów dopuszczających można znaleźć na stronie OSRAM.
Komentarze