Nagar to czarna, twarda warstwa, która powstaje w wyniku niepełnego spalania paliwa w komorze spalania silnika. Nagar może mieć negatywny wpływ na wydajność i żywotność silnika, ponieważ zwiększa opory tarcia, zmniejsza sprężanie i utrudnia dopływ powietrza.
Podczas okresowego przeglądu auta warto zaproponować klientowi usługę chemicznego oczyszczania sinika.
W jakiej kolejności i jakim sposobem usuwać nagar z silnika?
1. Proces oczyszczania zaczynamy od czyszczenia układu dolotowego i zaworu EGR.
Czyszczenie układu dolotowego nie wymaga demontażu kolektora, chyba że element ten jest bardzo zapchany. Czyszczenie kolektora wykonuje się na pracującym silniku. Podczas procedury należy utrzymywać obroty na poziomie około 2000 obr./min i aplikować preparat czyszczący bezpośrednio do kolektora. W silnikach diesla warto zainstalować dodatkową przysłonę wlotu do silnika. Dzięki temu zabiegowi zwiększymy podciśnienie w kolektorze.
Do silnika wysokoprężnego wykorzystujemy środek o numerze 21704.
Kolektor w jednostkach benzynowych czyścimy sprejem Liqui Moly Oczyszczacz do przepustnic nr 5111.
Warto pamiętać, że podczas tej operacji część zanieczyszczeń trafi do oleju, dlatego czyszczenie kolektora wykonujemy na początku chemicznej „terapii”.
2. Drugim etapem chemicznego czyszczenia jest oczyszczenie zaworu EGR. Aby oczyścić ten element, należy go zdemontować i użyć środków do czyszczenia kolektora.
3. Trzecim etapem chemicznego czyszczenia jest oczyszczanie układu wtryskowego.
Czyszczenie wtryskiwaczy w dieslu można przeprowadzić na kilka sposobów. Najprostszym jest dolanie środka Liui Moly Diesel System Reiniger nr 20450 do paliwa.
Gdy układ jest mocno zabrudzony, warto skorzystać z czyszczenia bezpośredniego, które polega na uruchomieniu silnika na chemii czyszczącej zamiast paliwa. W tym celu można wlać specjalny środek czyszcząco-smarujący Liqui Moly Diesel Filter Additive nr 20458 do nowego filtra paliwa, podczas jego wymiany. Taki zabieg ułatwia odpowietrzenie układu i przy okazji czyści i smaruje cały układ wtryskowy.
Trzecią metodą czyszczenia układu wtryskowego jest zasilenie pompy wysokiego ciśnienia płynem czyszczącym nr 2666.
W tym celu można wykorzystać urządzenie Jet Clean Easy Clean. W niektórych pojazdach bez pompy wstępnej, można skorzystać z czyszczenia bezpośrednio z puszki z preparatem. W takim wypadku warto na przewód zasilający założyć filtr przelewowy. Czyszczenie bezpośrednie powinno trwać około 20 minut.
W przypadku silników benzynowych należy dolać do paliwa dodatek 20453 lub skorzystać z czyszczenia przy pomocy urządzenia Jet Clean lub Easy Clean.
4. Kolejnym etapem jest czyszczenie układu smarowania.
Płukanie silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem lub silników diesla lepiej wykonywać mocniejszym preparatem Liqui Moly Pro Line Engine Flush. Silniki benzynowe i silniki zasilane LPG można wypłukać środkiem Liqui Moly Engne Flush nr 2640.
W przypadku bardzo zanieczyszczonych jednostek można przeprowadzić płukanie dwuetapowe. Pierwszy etap to zastosowanie płukanki długodystansowej Liqui Moly nr 5200. Taki preparat wlewamy na około 200-300 kilometrów. Po tym dystansie należy przeprowadzić wymianę oleju, a po kolejnym 1000 kilometrów przeprowadzić kolejne płukanie preparatem Engine Flush lub Pro Line Engine Flush. Te środki wlewamy do oleju, uruchamiamy silnik na około 20 minut i wymieniamy olej.
Podczas przeglądu warto rozważyć chemiczne oczyszczanie czujników takich jak przepływomierz, czujniki ciśnienia i temperatury. Zabrudzenie tych elementów przyczynia się do niewłaściwej pracy silnika i przyspieszonego procesu powstawiania nagaru.
Czyszczenie chemiczne jest odczuwalne przez kierowców. Czysty silnik pracuje ciszej, nie dymi, spala mniej paliwa i oleju i ma lepsze osiągi.
Czy warto regularnie płukać silnik?
Zdecydowanie tak! Mamy na to twarde dowody w postaci badań w niezależnym laboratorium Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych.
Zobaczcie, ile zanieczyszczeń znajdowało się w oleju z silnika Opla Insignii po 20.000 km przed zastosowaniem preparatu płuczącego, a ile po procedurze płukania silnika.
Zastosowanie preparatu Pro Line Engine Flush Engine Flush zwiększyło ilość zanieczyszczeń o 35 %!
Brak regularnego płukania sprawia, że zanieczyszczenia pozostają w silniku i odkładają się na tłokach, zaworach i innych elementach silnika.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
wawrzyniecc, 13 października 2023, 21:10 0 0
Polecam . Stosuję te preparaty podczas zajęć praktycznej nauki zawodu w klasach technika i mechanika pojazdów samochodowych w naszym CKZiU.
Odpowiedz