WSZYSTKO CO POTRZEBUJESZ WIEDZIEĆ O CZUJNIKACH POŁOŻENIA WAŁKA ROZRZĄDU I WAŁU KORBOWEGO

19 kwietnia 2023, 13:40

Jako wiodący światowy specjalista w dziedzinie elektroniki samochodowej, marka NTK VEHICLE ELECTRONICS oferuje szeroką gamę produktów z jednym wspólnym celem – zapewnienia optymalnych osiągów pojazdów. Oferta czujników prędkości obrotowej i położenia (powszechnie znanych jako czujniki położenia wałka rozrządu i czujniki położenia wału korbowego) marki NTK Vehicle Electronics stanowi doskonały przykład precyzji dostarczanej przez markę NTK. Tutaj przyjrzymy się bliżej tym ważnym elementom silnika.

1. Czym jest czujnik wałka rozrządu i jaka jest jego funkcja?

Czujnik wałka rozrządu mierzy położenie wałka rozrządu. Ten sygnał, w połączeniu z położeniem wału korbowego, służy do rozpoznania, w którym suwie pracy znajduje się dany cylinder. Sterownik silnika (ECU) potrzebuje tego sygnału dla regulacji procesu dostarczania paliwa i określenia właściwego czasu zapłonu.

2. Gdzie jest zamontowany czujnik położenia wałka rozrządu?

Czujnik położenia wałka rozrządu jest umieszczony w pobliżu wałka/wałków rozrządu, w głowicy cylindra lub w pobliżu. Sam wałek rozrządu jest ważną częścią silnika, ponieważ otwiera zawory. Położenie czujnika położenia wałka rozrządu jest (wraz z położeniem wału korbowego) wskaźnikiem położenia tłoka i pozwala ECU określić, w którym suwie znajduje się każdy tłok.

3. Jak sprawdzić czujnik położenia wałka rozrządu?

W przypadku czujnika indukcyjnego wskazówki, czy czujnik jest uszkodzony, może nam dostarczyć rezystancja wewnętrzna. W większości przypadków rezystancja nominalna wynosi od 500 do 1500 omów. W przypadku czujników Halla (montowanych prawie we wszystkich nowoczesnych silnikach) oraz w celu prawidłowej diagnostyki czujników indukcyjnych należy zarejestrować sygnał wyjściowy za pomocą oscyloskopu.

4. Co dzieje się po wymianie czujnika położenia wałka rozrządu?

Po zamontowaniu nowego czujnika położenia wałka rozrządu wiele pojazdów będzie wymagało okresu „uczenia się”. Może to wymagać użycia pewnych narzędzi skanujących. Sterownik silnika zidentyfikuje dokładną pozycję nowego czujnika w momencie nadejścia sygnału (elementy czujnika Halla w obudowie czujnika niekoniecznie znajdują się w tej samej pozycji co w starym czujniku – powoduje to, że sygnał dociera nieco później lub wcześniej).

5. Co powoduje usterki czujnika położenia wałka rozrządu?

Najczęstsze przyczyny awarii czujnika położenia wałka rozrządu to: woda w złączu lub czujniku, uszkodzony przewód oraz wiek. Czujniki położenia wałka rozrządu nie mają wyznaczonego okresu wymiany. Gdy zawiodą, wpływa to na sygnał wejściowy ECU, chociaż w większości przypadków sterownik nadal będzie w stanie utrzymać pojazd w ruchu.

6. Jakie są objawy uszkodzenia czujnika położenia wałka rozrządu?

Do objawów uszkodzenia czujnika położenia wałka rozrządu zalicza się: nierówną pracę silnika na biegu jałowym, gaśnięcie silnika, spadek mocy silnika, podwyższone zużycie paliwa i słabsze przyspieszenie. Jeśli czujnik nie działa prawidłowo, zaświeci się lampka kontrolna silnika na desce rozdzielczej, zaś kody błędów (DTC) dadzą odczyty takie jak P0340 lub P0011 (czujnik położenia wałka rozrządu Bank 1), P0021 (czujnik położenia wałka rozrządu Bank 2). Ponadto jeśli silnik ma zmienne fazy rozrządu, to nie będzie działać w razie uszkodzenia czujnika.

7. Czym jest czujnik położenia wału korbowego i jaka jest jego funkcja?

Czujnik położenia wału korbowego to urządzenie elektroniczne stosowane w silnikach spalinowych. Mierzy prędkość obrotową i położenie wału korbowego. Jest to najważniejsza informacja, której potrzebuje sterownik silnika, aby móc pracować. Czujniki wału korbowego zazwyczaj wykorzystują zasadę indukcyjności lub efekt Halla i nie można używać ich zamiennie.

Czujniki Halla są wyposażone w zintegrowaną elektronikę i mają trzy styki. Posiadają zewnętrzne zasilanie 5V i prostokątny sygnał wyjściowy ok. 0V/5V. Ten typ czujnika może określać położenie nawet wtedy, gdy koło sygnałowe jest nieruchome („ząb lub szczelina”).

Czujniki indukcyjne mają dwa lub trzy styki i generują sygnał wyjściowy w kształcie fali, ale nie mają zewnętrznego zasilania. Sygnał ten jest przesyłany tylko wtedy, gdy koła się obracają – napięcie rośnie wraz ze wzrostem prędkości koła.

Czujniki Halla oferują wiele korzyści. Należą do nich: działanie przy niskich prędkościach, a nawet podczas postoju, lżejsza i mniejsza konstrukcja, mniejsza wrażliwość na zakłócenia elektromagnetyczne, wyższa odporność na wibracje i wahania temperatury. Ponadto zmiany szczeliny powietrznej między czujnikiem a kołem sygnałowym nie mają bezpośredniego wpływu na sygnał.

8. Gdzie jest zamontowany czujnik położenia wału korbowego?

Czujnik położenia wału korbowego montowany jest w pobliżu wału korbowego, w pobliżu lub w dolnej części kadłuba silnika. Sam wał korbowy jest połączony (poprzez korbowody) z tłokami, a poprzez sprzęgło ze skrzynią biegów i przekształca liniowe ruchy tłoków w górę i w dół w ruch obrotowy. Czujnik położenia wału korbowego jest w stanie wychwycić sygnał koła zębatego lub tarczy obracającej się wraz z wałem korbowym.

9. Co powoduje usterki czujnika położenia wału korbowego?

Do najczęstszych przyczyn usterek czujnika położenia wału korbowego należą: woda w złączu lub czujniku, uszkodzony przewód oraz wiek. Czujniki wału korbowego nie mają wyznaczonego okresu wymiany.

10. Jakie są objawy uszkodzenia czujnika położenia wału korbowego??

Silnik nie uruchomi się ani nie będzie pracował, jeśli czujnik położenia wału korbowego uległ całkowitej awarii. Dlatego bardzo ważne jest wczesne wykrycie wszelkich objawów. Należą do nich: zły rozruch, szarpanie, dławienie się silnika (lub całkowite gaśnięcie), słabe osiągi i wypadanie zapłonów. Jeśli czujnik nie działa prawidłowo, na desce rozdzielczej zaświeci się lampka kontrolna silnika.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!