Jeszcze kilka lat temu wielkość silnika informowała o mocy i szybkości auta. Dzisiaj jest inaczej! Dążąc do przestrzegania coraz surowszych przepisów dotyczących norm emisji spalin, producenci pojazdów wyszukują coraz lepsze sposoby uzyskania większej mocy z coraz mniejszej ilości paliwa – ten trend znany jest pod nazwą downsizing. Jakie są tego konsekwencje? Mniejsze, bardziej paliwo-oszczędne silniki, które dzięki zastosowaniu turbosprężarek i supersprężarek oferują taką samą, jeśli nie większą, moc jak ich wcześniejsze wersje.
To ogromny pozytyw, prawda? Są jednak i minusy. Jak w przypadku wszystkich systemów wymuszonego doładowania, silnik i jego komponenty wewnętrzne są narażane na wyższe ciśnienie i temperaturę. A to czyni je podatnym na uszkodzenia. Tu właśnie wkracza czujnik temperatury spalin.
Zaprojektowana oryginalnie, aby monitorować działanie katalizatora, technologia czujnika temperatury układu wydechowego stała się w ostatnich latach niezwykle złożona. Obecnie jej głównym zadaniem jest ochrona kluczowych komponentów przed wysokimi temperaturami w silnikach wysokoprężnych i benzynowych. Zatem po wykryciu przez czujnik zbyt dużej ilości ciepła uruchamia się jednostka sterująca ECU i podejmuje stosowne działania, aby tę temperaturę obniżyć. W przypadku turbosprężarki jest to na przykład obniżenie ciśnienia doładowania. Lub zwiększenie ilości wtryskiwanego paliwa dla katalizatora. W silnikach wysokoprężnych czujniki te monitorują również temperaturę filtra cząstek stałych (DPF), aby ustalić właściwą temperaturę regeneracji DFP. To czyni je kluczowym elementem każdego nowoczesnego samochodu…
…jak również Twojego biznesu! Przy trzech lub większej ilości części o zwiększonej awaryjności montowanych w wielu współczesnych pojazdach, można być pewnym związanych z nimi wizyt w Twoim warsztacie w sprawie specjalistycznej wymiany. Aby pomóc w skorzystaniu z tych szybko rozwijających się możliwości, dodaliśmy ostatnio czujniki temperatury spalin do naszej szerokiej serii elektroniki pojazdowej. Wraz z cienkowarstwowymi czujnikami RTD najnowszej generacji stanowią one lepszą ochronę przed obciążeniami środowiskowymi i mechanicznymi, oferując jednocześnie krótszy czas reakcji – mniej niż 11 milisekund przy skoku o 300°C – i szeroki zakres temperatur – od -40°C aż do 900°C. Nowa seria obejmuje ponad 55 części i 480 zastosowań (marka/model/silnik) przykładowo w takich modelach, jak Audi A3, Volkswagen Golf oraz Vauxhall/Opel Astra.
Ponieważ downsizing nie traci na popularności, temperatura w silnikach z pewnością jeszcze wzrośnie. A wraz z nią możliwości na rynku części zamiennych. Warto zatem zadbać o wykorzystanie tego szybko rozwijającego się segmentu, wybierając czujnik temperatury spalin wysokiej jakości od dostawcy układów zarządzania silnikiem OEM, takiej jak firma Delphi Technologies.
Odwiedź bazę wiedzy Delphi Technologiesbazę wiedzy Delphi Technologies i przeczytaj porady techniczne oraz przydatne artykuły, w których eksperci marki dzielą się swoją wiedzą.
Komentarze