Sprawna wyważarka i montażownica to ważne, ale niejedyne urządzenia, dzięki którym warsztat zarabia na obsłudze ogumienia. Aby spełnić oczekiwania coraz bardziej wymagających klientów oraz zapewnić komfort pracy mechanikom, warto pomyśleć także o innych elementach wyposażenia. Inwestycje powinny się zwrócić, gdyż branża wymiany opon to nadal bardzo atrakcyjny sektor rynku.
Ile opon zmienia się każdego roku w Polsce?
O tym, jak ważnym elementem rynku napraw pojazdów jest wymiana opon świadczą liczby. Choć nie są prowadzone oficjalne statystyki, mówiące o tym, ile opon samochodowych rocznie poddawanych jest wymianie, stosunkowo łatwo jest poczynić przybliżone wyliczenia. Według Centralnej Ewidencji Pojazdów, w 2021 r. zarejestrowanych w Polsce było nieco ponad 26 mln aut. Od liczby tej należy jednak odjąć kilka milionów tzw. „martwych dusz”, czyli samochodów nigdy nie wyrejestrowanych z bazy, ale od lat nieużywanych. Analiza wskazuje, że realnie możemy mówić o nieco ponad 19 mln rzeczywiście użytkowanych na drogach aut.
Badania, przeprowadzone w ostatnich latach na zlecenie firmy i stowarzyszeń z rynku oponiarskiego wskazują, że około 4/5 polskich kierowców deklaruje dokonywanie regularnej, sezonowej zmiany opon w swoich samochodach. Można zatem przyjąć, że w ok. 80% samochodów użytkowanych w Polsce (ok. 15,2 mln aut) każda z czterech opon wymieniana jest dwa razy do roku. Oznacza to ponad 121,6 mln czynności pojedynczych czynności serwisowych rocznie. Tę liczbę dodatkowo powiększają przypadki wymian opon dokonywanych z konieczności, np. po awarii. Warto zwrócić także uwagę na fakt, że pewien procent kierowców korzysta z opon całorocznych, których nie trzeba co prawda wymieniać każdego roku, lecz zazwyczaj co kilka lat.
Jak widać potencjał tego rynku jest ogromny, a obecna koniunktura rynkowa wspiera proces rekalkulacji cen usług – będących przez wiele lat problemem rynku serwisu ogumienia. Klienci wobec inflacji i ogólnego wzrostu kosztów życia akceptują konieczność podwyższania stawek za usługi takie jak wymiana opon. Wiele wskazuje zatem, że jest to biznes perspektywiczny, w który warto inwestować.
W jaki sposób inwestować w serwis wymiany ogumienia?
Współcześni klienci warsztatów motoryzacyjnych, choć są w stanie zapłacić więcej za usługi, są jednak także znacznie bardziej wymagający niż przed laty. Cena przestała być głównym priorytetem ustępując pola jakości usługi i obsługi klienta. Rynek warsztatowy wciąż zmaga się także z niedoborem wykwalifikowanych pracowników, którzy są dziś szczególnie wysoką wartością, zatem należy zapewnić im odpowiedni komfort pracy. Reasumując, na rynku wymiany opon priorytetami są dziś jakość usługi, zadowolenie klienta i komfort pracownika. Co zrobić, by spełnić wszystkie te zadania i jednocześnie nadal rozwijać swój biznes?
W tym celu warto zainwestować w wysokiej jakości sprzęt. Nie tylko jednak ten podstawowy. Na rynku wymiany opon największa waga przykładana jest do urządzeń absolutnie niezbędnych do prowadzenia tego rodzaju biznesu, czyli montażownicy i wyważarki. Oczywiście są one kluczowe, jednak warto zwrócić uwagę na inne czynności, które musi wykonać operator zanim z nich skorzysta jak i po ich użyciu.
Do demontażu kół przydadzą się poręczne i wydajne klucze udarowe. Konstrukcja współczesnych felg aluminiowych często utrudnia dostęp do śrub montażowych. Warto zatem posiadać kilka kompaktowych kluczy i zestaw niezawodnych, profesjonalnych nasadek – np. SHOCKWAVE™ IMPACT DUTY od MILWAUKEE™ lub SHOCKWAVE™ IMPACT DUTY STD ½”. Podstawa to także precyzyjny i wydajny kompresor i narzędzia do wymiany ogumienia.
Urządzenia warsztatowe bez kabli – komfort pracy w warsztacie wulkanizacyjnym
Nie każdy zdaje sobie sprawę, że warsztat obsługujący ogumienie może dziś praktycznie zrezygnować z urządzeń przewodowych, za pomocą których mechanicy pracują przy samochodzie. Akumulatorowe klucze udarowe takie jak M12 FUEL™ czy M18 FUEL™ dysponują mocą wystarczającą do odkręcenia kół niemal każdego pojazdu. Ich kompaktowe rozmiary i niska waga (łącznie z baterią) gwarantują wysoki komfort pracy. Warsztat może dzięki nim zrezygnować z plątających się pod nogami i ograniczającymi przestrzeń w warsztacie przewodów ciśnieniowych.
Czy praca warsztatu obsługującego ogumienie jest możliwa bez kompresora? Oczywiście nie, jednak tradycyjny kompresor ciśnieniowy zajmuje wiele miejsca i także wymaga korzystania z przewodów. Znakomitym wsparciem lub nawet zastępstwem dla takiego urządzenia może być subkompaktowy kompresor M12™ od MILWAUKEE™ lub nieco większy kompresor M18™. Sprężarka na jednej, w pełni naładowanej baterii może napompować do 30 opon samochodowych.
Urządzenia na akumulatory okazują się wsparciem także w procesie naprawy ogumienia. Kto raz skorzysta z lekkiej i wydajnej szlifierki niskoobrotowej do szorstkowania opon M12 FUEL™ od MILWAUKEE™ nie będzie chciał powrócić do stosowania cięższych i ograniczających swobodę ruchu szlifierek przewodowych.
Taki zestaw narzędzi wraz z zapasem wymiennych baterii umożliwia sprawną pracę warsztatu wymieniającego opony, a nawet możliwość zapewnienia szybszego świadczenia usług. Akumulatorowe urządzenia nie są ograniczone dostępem do gniazdka elektrycznego czy instalacji ciśnieniowej. Jednocześnie można zatem wykonywać pracę na większej liczbie stanowisk lub nawet poza halą warsztatową. Akumulatory REDLITHIUM™ od MILWAUKEE™ zapewniają dłuższy czas pracy oraz zwiększoną trwałość, dzięki wzmocnionej konstrukcji obudowy i lepszej elektronice niż konkurencyjne produkty. MILWAUKEE™ posiada w ofercie dwa systemy akumulatorowe – M12 i M18. M12 to akumulatory z popularną klasą napięcia 12V, natomiast M18 (klasa napięcia 18V) to system zasilający najmocniejsze dostępne na rynku narzędzia bezprzewodowe.
Zestaw narzędzi akumulatorowych dopasowany do potrzeb warsztatu zapewni komfortową i pozbawioną przestojów pracę przez wiele sezonów wymiany opon.
Komentarze