Działanie zawieszenia w każdym samochodzie jest kompromisem między dobrym prowadzeniem w zakrętach, stabilnością i komfortem podróżowania. Zawieszenie nie jest wyjątkiem – w każdym podzespole pozostawiane są pewne marginesy pozwalające na modyfikacje lub usprawnienia.
Bezpieczny margines do dalszej modyfikacji, na którą później może zdecydować się kierowca, jest dostępny w praktycznie każdym samochodzie. Zawieszenie jest tutaj dobrym przykładem. Ze względu na wspomniany kompromis pomiędzy wygodą, przyczepnością i szybkim pokonywaniem zakrętów istnieje możliwość przeniesienia odczuć kierowcy w zakres komfortu jazdy lub lepszej stabilności podczas sportowego wykorzystania samochodu.
Amortyzatory BILSTEIN B4 i BILSTEIN B6 są tego klasycznym przykładem. Z punktu widzenia mechanika wszystkie czynności przy wymianie tych serii amortyzatorów są jednakowe. Jednak kierowca już przy pierwszej jeździe poczuje różnicę.
Amortyzatory B4 oznaczone są jako seria „Replacement”, co oznacza, że ich charakterystyka pokrywa się z charakterystyką amortyzatorów fabrycznych do danego modelu samochodu. Seria B6 oznaczana jako „Performace” to odpowiednik z polepszoną charakterystyką pracy. Co dokładnie uzyskuje się przy zastosowaniu serii B6?
Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, która jest oficjalnym przedstawicielem marki BILSTEIN w Polsce wyjaśnia:
– Przede wszystkim usztywnia się zawieszenie, co też poprawia trakcję. Z tego powodu na taką wymianę w ostatnim czasie najczęściej decydują się użytkownicy aut wyposażonych w haki do holowania. Z rozmów z właścicielami warsztatów i naszymi dystrybutorami wiemy, że głównie użytkownicy tych samochodów korzystają z przyczep kempingowych, jak też nakładanych na hak bagażników rowerowych.
Seria performance to połowa drogi
BILSTEIN Performance to nie koniec technologii mającej poprawić pracę zawieszenia samochodu. BILSTEIN w swojej gamie ma cały zakres amortyzatorów do zastosowań tuningowych, sportowych i wyczynowych, gdzie do granic możliwości posunięta jest walka o przyczepność i perfekcyjne prowadzenie.
Andrzej Wojciech Buczek zwraca uwagę na to, że firma poza amortyzatorami seryjnymi i z serii Performance oferuje także te przeznaczone do sportu wyczynowego. Jest tu kilka serii różniących się konstrukcją i przeznaczeniem. Zaczynając od amortyzatorów z serii Clubsport, do najnowszych produktów z serii EVO będących rozwiązaniami z pogranicza codziennego użytku i sportu, przechodzimy do amortyzatorów czysto sportowych z serii MDS czy EVO R.
Amortyzatory te cechuje szczególnie staranne wykonanie z najlepszych i najlżejszych materiałów oraz przystosowanie do wymagań sportów motorowych. Mamy tu do czynienia zarówno z gazowymi amortyzatorami jednorurowymi, jak i rozwiązaniami typu coil over czy z zewnętrznym dodatkowym zbiornikiem.
Zbiornik ten zawiera dodatkowy olej i gaz, dzięki czemu amortyzator jako mechanizm zmieniający ruch posuwisto-zwrotny na ciepło uzyskuje większą „pojemność” cieplną i jest bardziej odporny na przegrzanie. Umożliwia to jego prawidłową pracę w ekstremalnych warunkach. Pozwala też na uzyskanie dłuższego skoku przy niezmienionej masie nieresorowanej. Dodatkowo – dzięki ułatwionemu dostępowi do dodatkowych zaworów sterujących i zaworu przestrzeni gazowej – zapewnia łatwiejszy sposób regulacji siły tłumienia.
Metod regulacji siły tłumienia jest kilka. Do najpopularniejszej, tej stosowanej przez BILSTEIN, należy zmiana kierunku przepływu oleju przez dwa równolegle ustawione zawory. Zawór główny „sportu” zapewnia „twardą” charakterystykę pracy i jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo. Równolegle do niego ustawiony kanał obejściowy lub zawór dodatkowy „komfortu” jest odpowiedzialny za zmniejszenie siły tłumienia. To oznacza, że przy jeździe po delikatnych nierównościach olej przepływa głównie przez niego, zapewniając kierowcy wygodę.
Wraz ze zwiększaniem częstotliwości drgań koła zawór „komfortu” jest przymykany, a olej kierowany jest do zaworu „sportu”, który odpowiada za większe tłumienie i bardziej sportowe odczucia z jazdy. Przy całkowicie zamkniętym zaworze regulacyjnym mamy maksymalną siłę tłumienia, bo pracuje tylko zawór o bardzo „twardej” charakterystyce.
Zamykanie zaworu regulacyjnego może odbywać się na drodze mechanicznej za pomocą pokręteł o stałych nastawach, które sterują iglicą lub też elektrycznie (zdalnie) za pomocą cewki sterowanej natężeniem prądu. W tym drugim przypadku otrzymujemy amortyzator typu DampTronic umożliwiający zmianę charakterystyki w czasie rzeczywistym i dostosowanie siły tłumienia do zmiennych warunków drogowych. Dodatkowo, w wielu typach amortyzatorów sportowych jest możliwość zmiany wstępnej charakterystyki amortyzatora poprzez zmianę ciśnienia gazu w przestrzeni gazowej amortyzatora, bądź zbiornika dodatkowego.
– Widzimy wysokie zainteresowanie amortyzatorami BILSTEIN B4 Replacement. Nie powinno to zaskakiwać, bo są to odpowiedniki fabrycznie montowanych części. To potwierdzenie trendu powrotu do korzystania z własnych samochodów i większego popytu na rynku aut używanych. Ich średni wiek wynoszący około 15 lat również wskazuje na konieczność takiej wymiany. Jednocześnie zauważamy także większy udział w sprzedaży serii BILSTEIN B6 Performance – mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w IHR Warszawa, oficjalnego dystrybutora marki BILSTEIN w Polsce.
Komentarze