Elementy zawieszenia pneumatycznego – dlaczego wymiana parami jest tak ważna?

7 września 2022, 23:23

Do budowy dwóch podstawowych komponentów układu zawieszenia pneumatycznego, to jest miechów i kolumn pneumatycznych wykorzystuje się gumowe rękawy. Guma to naturalny materiał mający określone właściwości fizyko-chemiczne i podlegający określonym procesom starzenia i zużycia. Zwykle to właśnie elementy gumowe zużywają się jako pierwsze w zawieszeniu pneumatycznym.

Guma parcieje i pojawiają się drobne pęknięcia, zazwyczaj w miejscach, gdzie materiał pracuje najintensywniej, czyli w zagięciach i zagłębieniach rękawa. Podczas inspekcji wzrokowej przy okazji kontroli zawieszenia, warto sprawdzić czy nie ma niewielkich pęknięć i rozdarć miechów, a jeśli są zalecić ich wymianę. Pamiętajmy, że wymiana miecha to relatywnie mały koszt w porównaniu z wymianą dodatkowo sprężarki, która niechybnie ulegnie uszkodzeniu, jeśli będzie musiała kompensować utratę powietrza w nieszczelnym układzie.

Można przyjąć, że dobrej jakości miech czy kolumna wytrzyma sześć do dziesięciu lat eksploatacji. Oczywiście wiele zależy od warunków, w jakich dany element jest eksploatowany, a na jego żywotność wpływają między innymi klimat, stan dróg czy stałe zanieczyszczenia np. piasek, które dodają efekt ścierny. W niskich temperaturach guma twardnieje i jest zdecydowanie mniej elastyczna, w wysokich z kolei szybciej parcieje. Niezależnie więc od tego, gdzie mieszkamy, elementy pneumatyki będą się zużywały.

Jakość to klucz do długiej i bezawaryjnej jazdy na zawieszeniu pneumatycznym. Oprócz rękawów gumowych, ważna jest także jakość innych podzespołów takich jak opaski zaciskowe, uszczelki oraz górne i dolne mocowanie miecha. Zabrzmi to banalnie, ale niektóre tanie produkty na rynku, mimo iż wyglądają prawie identycznie jak podzespoły wysokiej jakości, różnią się od nich znacznie, jeśli chodzi o jakość materiałów, wykonania i wiele istotnych parametrów. Niskiej jakości guma o niewystraczającej grubości i złej konstrukcji poszczególnych warstw, nierówne opaski z ostrymi krawędziami, nieprawidłowa konstrukcja tłoków (mocowań), hałas i wibracje. To kilka przykładów błędów w wykonaniu miechów i kolumn wątpliwego pochodzenia. Produkty marki Arnott to najwyżej jakości projekt i wykonanie oraz starannie dobrane materiały i podzespoły od dostawców Tier 1 np. rękawy Continental ContiTech.

Jak wspomniano wcześniej najlepszej nawet jakości podzespoły w końcu się zużyją i trzeba je będzie wymienić. Co do zasady, miechy działają trochę zerojedynkowo: szczelny „stary” miech działa tak samo dobrze jak miech nowy, gdyż czynnik roboczy to powietrze, a to jak wiadomo się nie zużywa. Należy wziąć jednak pod uwagę fakt, iż jeśli miechy były montowane w tym samym lub zbliżonym czasie, to jeśli przetarciu uległ jeden z nich, bardzo prawdopodobne jest, że ten drugi też będzie za chwilę do wymiany. Trochę jak z żarówkami w reflektorach. Tak więc mimo iż wymiana parami nie jest bezwzględnie konieczna (chyba że jest to wyraźnie zaznaczone) to jest ona zdecydowanie zalecana.

Inaczej wygląda sprawa w przypadku kolumn pneumatycznych, czyli elementów zawierających amortyzatory. Tu wymiana parami jest konieczna ze względów bezpieczeństwa, prowadzenia oraz współpracy zawieszenia z elektroniką pojazdu. Praca amortyzatorów o różnym stopniu zużycia na tej samej osi ma wpływ na wiele czynników i może być niebezpieczna.

Wymieniajmy zatem podzespoły pneumatyki parami nie tylko ze względów bezpieczeństwa i komfortu, ale również po to, aby zaoszczędzić klientowi kolejnej wizyty warsztacie w niedługim czasie po serwisie. Na pewno sprawi to, że będzie nas traktował jak profesjonalistów w swojej dziedzinie.

 

Autorem powyższych informacji jest firma Arnott – Air Suspension Products. Arnott to ponad 30 lat doświadczenia w projektowaniu i produkcji wysokiej jakości podzespołów zawieszenia pneumatycznego na niezależny rynek części zamiennych. Produkty Arnott są wytwarzane z wykorzystaniem najwyższej jakości komponentów OE zapewniających odpowiednie dopasowanie i funkcjonalność. Każdy produkt jest dokładnie testowany w zakładach w USA i Europie, a jego parametry dostrajane w taki sposób, aby spełniały wymagania konkretnych modeli pojazdów.

Artykuł sponsorowany Arnott

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Darek, 29 listopada 2022, 0:31 1 0

To jest wyciąganie kasy od klientów. Co za brednie. Prawidłowo zaprojektowana część powinna wystarczyć na całe życie auta tj ok. 200 tyś km. Jeśli coś padnie wcześniej wynika z wady fabrycznej. Nie dajcie się oszukać !!!!

Odpowiedz

Anonim, 29 listopada 2022, 0:34 4 0

Uwaga Armott to paździerz

Odpowiedz

Bieniek, 29 listopada 2022, 13:46 3 0

uważaj co piszesz bo pan Arnot ma w zwyczaju straszyć pozwami sądowymi za negatywne komentarze

Odpowiedz