Firma OSRAM jest pionierem legalizacji stosowania retrofitów LED w samochodach w wielu krajach europejskich. To właśnie produkty marki OSRAM Night Breaker LED były pierwszymi produktami legalnie stosowanymi na drogach w Niemczech, a następnie podobną procedurę zastosowano w Austrii, Chorwacji i Słowenii. Od niedawna pierwsze samochody z retrofitami OSRAM Night Breaker LED jeżdżą legalnie także po polskich drogach.
Niestety, na razie ten proces nie jest tak prosty, jak np. u naszych zachodnich sąsiadów. W Niemczech wystarczy sprawdzić, czy nasze auto jest na liście modeli, w których można legalnie (za aprobatą niemieckiego Urzędu ds. Ruchu Drogowego – KBA) zmienić żarówki na retrofity LED. Jeśli dany samochód znajduję się na liście kompatybilnych samochodów, wystarczy wydrukować stosowny certyfikat i włożyć do schowka w samochodzie, by w przypadku kontroli drogowej okazać go na żądanie policjanta. Lista pojazdów, w których można legalnie zmienić żarówki H7 (a od niedawna także H4) stale się wydłuża i jest dostępna na stronie www.osram.com/ledcheck. Oczywiście zanim konkretny model samochodu na tę listę trafi, jest skrupulatnie sprawdzany w laboratorium pod kątem właściwego rozsyłu światła (sprawdzane są wszystkie parametry wymagane przez homologację) i dopiero, gdy uzyska pozytywną ocenę można w nim legalnie stosować retrofity.
Firma OSRAM pokazała, że w Polsce istnieje podobna możliwość – kierowca, który chciał zmienić żarówki na retrofity LED przyjechał swoim samochodem do Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie, gdzie specjaliści zbadali parametry reflektorów po zmianie źródeł światła. Badanie wykonano w ramach ogólnopolskiej kampanii Komendy Głównej Policji i Instytutu Transportu Samochodowego „Twoje światła – nasze bezpieczeństwo”, w ramach której kierowcy mogą bezpłatnie kontrolować stan oświetlenia w swoich pojazdach. Następnie rzeczoznawca z odpowiednimi uprawnieniami wystawił ocenę techniczną, która potwierdzała, że rozsył światła i inne parametry po zainstalowaniu zamienników mieszczą się w tolerancjach określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2016 r. poz. 2022 z późniejszymi zmianami). Z takim pismem właściciel samochodu pojechał na stację kontroli, gdzie uzyskał dopuszczenie źródeł światła LED w swoim samochodzie. Ocenę techniczną uzyskaną od rzeczoznawcy oraz zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu od diagnosty powinien od teraz wozić ze sobą w samochodzie i okazywać na żądanie policji.
Taką ścieżkę mają już za sobą właściciele pięciu Dacii Duster z reflektorami przystosowanymi fabrycznie do żarówek H7. Ich samochody zostały zbadane w ITS i uzyskały pozytywną ocenę specjalistów. Wyniki pomiarów, pozytywna ocena rzeczoznawcy oraz zaświadczenie od diagnosty, który dopuszcza zastosowanie retrofitów LED w danym samochodzie, pozwala ich właścicielom poruszać się tak wyposażonym pojazdem po polskich drogach.
– Jesteśmy w OSRAM świadomi, że taka droga nie jest ani prosta, ani wygodna, oraz powszechnie dostępna dla wszystkich. Ale jest to pierwszy krok, a fakt, że udało się uzyskać dopuszczenie retrofitów OSRAM Night Breaker LED jest dowodem na to, że te zamienniki tradycyjnych żarówek są bezpieczne i spełniają wszystkie wymagania stawiane przed źródłami światła. Naszym zdaniem niezbędne są jednak rozwiązania systemowe, które będą w stanie ułatwić właścicielom samochodów legalną modyfikację oświetlenia bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów. By tak się stało, niezbędne jest wprowadzenie stosownych przepisów na szczeblu ogólnokrajowym – mówi Andrzej Przybylski, dyrektor działu Automotive w OSRAM Polska. – Dlatego firma OSRAM, wraz z innymi producentami oświetlenia, prowadzi działania w tej sprawie. O ich efektach oczywiście będziemy informować”– dodaje.
Co także ważne i warte podkreślenia, badanie techniczne wykazało, że zastosowanie zamiennika Night Breaker H7 LED firmy OSRAM polepszyło parametry oświetlenia drogi za pomocą świateł mijania pojazdu w stosunku do żarówek hlogenowych, które były wcześniej zainstalowane w reflektorach, jednocześnie nie powodując nadmiernego olśnienia innych uczestników ruchu. I jest to kolejny argument przemawiający za korzyściami płynącymi z opracownia ogólnodostępnych rozwiązań umożliwiających dopuszczenie solidnych i przetestowanych zamianników LED, które w znaczący sposób mogą poprawić oświetlenie, a co za tym idzie komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
LEDi, 20 maja 2022, 22:48 13 -6
Super, tyle że wspomniana kampania odbyła się w 2021, nie ma to jak odgrzewany kotlet. Brawo dla autora.
Odpowiedz
Ljlj, 24 maja 2022, 10:06 2 -10
A ja jestem w stanie udowodnić, że zjawisko olśnienia występuje - wystarczy ubrudzić reflektor co rozproszy wiązkę światła jak to ma miejsce zimą lub przy długo niemytym aucie. Dlatego w xenonie są spryskiwacze.
Odpowiedz
Andrzej, 24 maja 2022, 11:12 12 -2
Nie w każdym fabrycznym ksenonie są spryskiwacze reflektorów tylko w tych które świecą 3000 lumenów i mają automatyczne ustawianie reflektorów.
Odpowiedz
Anonim, 1 czerwca 2022, 23:22 1 0
Zdaję się że od poziomu 2500 lumenów. W grupie VAG to wartość graniczna np. RAPID , ale pewności nie mam.
Odpowiedz
Marchello, 24 maja 2022, 14:36 3 -5
Ciekawe kiedy Polacy zmądrzeją i posła pasożytów takiejak z tego instytutu na zielona trawkę
Odpowiedz
Kapadocja, 24 maja 2022, 23:51 5 0
Średnio co pół roku jakieś retrofity są pierwszymi dopuszczonymi do ruchu. Ile razy można być pierwszym?
Odpowiedz
logik, 1 czerwca 2022, 9:51 0 0
tylko wzrost wysokości madatów idzie szybko inne sprawy tylko przysparzają kłopotów i nie dają kasy.
Odpowiedz
Obywatel, 7 lutego 2023, 14:01 4 -1
Ale BZDURA, nie ma żadnej procedury w Polsce dopuszczającej retrofity led OSRAM ani innych. Kontaktowałem się z ITS i osoba, która zajmuję się oświetleniem samochodowym powiedziała mi, że żadnej procedury dopuszczającej legalnie retrofity led OSRAM do użytku po drogach publicznych w Polsce NIE MA, bo nie pozwalają na to przepisy. Te Dacie Duster, którymi się tak chwali OSRAM to był tylko test, który wypadł pozytywnie ale to nie jest dopuszczenie do ruchu, dokument z ITS I od rzeczoznawcy samochodowego to nie są dokumenty dopuszczające do ruchu. Do czasu aż się nie zmienią warunki techniczne pojazdów, nie będzie można legalnie jeździć " na tych ledach po drogach publicznych", te Dacie co mają te ledy jeżdzą NIELEGALNIE. Osram po prostu KŁAMIE. Więc nie wiem w czym on jest pionierem.
Odpowiedz
JohnDoe, 23 października 2023, 13:23 1 0
A to pan czytał - https://its.waw.pl/11135,pl,Dopuszczenie-jednostkowe-pojazdow-kategorii-M-N-O-zgodnie-z-Rozporzadzeniem-ramowym-UE-nr-2018-858.html ?
Czyli jest ścieżka na dostanie dopuszczeniu jednostkowego... Trzeba tylko zrobic badania w ITS, złożyć wniosek, opłacić opłatę i... gotowe...
Odpowiedz