Cera Tec aktywna ochrona silnika z filtrem DPF

10 marca 2022, 8:00

Stara mądrość ludowa mówi, że każdy silnik spala olej. I rzeczywiście tak jest. W samochodach z filtrem cząstek stałych jest to dość poważny problem. O ile nagar węglowy i sadza mogą w filtrze zostać dopalane, o tyle popiół siarczanowy powstały po spaleniu typowego oleju, nie może zostać efektywnie spalony i z czasem zapełnia filtr cząstek stałych.

Właśnie dlatego oleje typu „low saps” są pozbawione substancji, które po spaleniu tworzą taki kłopotliwy popiół.

I problem z głowy?

Nie do końca! Okazuje się, że popiół siarczanowy powstaje po spaleniu dodatków, które mają właściwości przeciwzużyciowe.

– Zaraz zaraz… czyli oleje typu „low saps” mniej chronią silnik?

Niewątpliwie w związku z tym producenci musieli poprawić technologię produkcji silników, które są bardziej odporne na gorsze warunki pracy. Są to m.in powłoki zmniejszające tarcie, azotowanie czy techologia DLC.

Niemniej warto we własnym zakresie „wzmocnić” olej „low saps”

– Ale jak?

– Dodając Cera Tec od Liqui Moly.

Cera Tec jest dodatkiem do oleju, zawiesiną opartą na mikroceramicznym, stałym środku smarnym (azotek boru) i pakiecie substancji przeciwzużyciowych. Cera Tec może być stosowanych we wszystkich silnikach i skrzyniach biegów. Cera Tec ma podwójnie działanie, z jednej strony tworzy trwałą mechaniczną powłokę na metalowych elementach, a z drugiej tworzy cienki film smarowy stworzony z pakietu dodatków przeciwzużyciowych.

Działanie mechaniczne jest odpowiedzialne za stworzenie trwałej ceramicznej warstwy, która nadbudowuje uszczerbki, rysy i wżery w silniku. Dzięki temu zabiegowi silnik odzyskuje sprawność mechaniczną. Proces pełnej ceramizacji trwa około 7.000 kilometrów, ale już po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów można zaobserwować cichszą pracę silnika, wzrost mocy i kompresji. Co równie ważne, silnik po zastosowaniu Cera Tec spala mniej oleju i paliwa. Warstwa mechaniczna utrzymuje się w silniku nawet do 50.000 kilometrów!

Drugą substancją czynną Cera Tec są dodatki przeciwzużciowe, które tworzą na powierzchni silnika cienki dodatkowy „film”, który zapobiega kontaktowi metalu z metalem. To działanie utrzymuje się tylko do momentu, do którego Cera Tec znajduje się w silniku.

Dodatek najlepiej wlewać razem ze świeżym olejem podczas wymiany oleju, a 300ml wystarcza na maksymalnie 5 litrów oleju silnikowego. Optymalna dawka wynosi około 6% całkowitej ilości oleju.

Cera Tec jest w pełni mieszalny ze wszystkimi standardowymi olejami silnikowymi.

Produkt był testowany również w pojazdach z turbosprężarkami, katalizatorami i filtrami cząstek stałych. Dodatek może być stosowany także w innych mechanizmach, np. znacząco wydłuża sprawność pomp i sprężarek smarowanych olejem przekładniowym.

W nowych pojazdach Cera Tec wspomaga docieranie silnika i chroni przed nadmiernym zużyciem. Dzięki wielkości cząstek, wynoszącej zaledwie 0,5 µm jest całkowicie kompatybilny ze wszystkimi filtrami olejowymi.

Cera Tec został poddany testowi w przekładni zębatej w laboratorium Automobil-Pirotechnik-Landa GmbH (APL).

Co zostało przetestowane?

Eksperci APL wykonali test porównawczy przekładni zębatej na zwykłym oleju i oleju wzbogaconym o Cera Tec.

Jak wykonywano test?

Test wykonywano w kilu cyklach. W każdym kolejnym cyklu zwiększano poziom obciążenia. Przeprowadzono test zwykłego oleju przekładniowego i tego samego oleju z 6% zawartością Cera Tec. Celem eksperymentu było osiągnięcie określonego poziomu uszkodzeń. Poziom ten jest osiągany, gdy suma wszystkich uszkodzeń zębów kół zębatych wynosi ponad 20 milimetrów.

Zwykły olej osiągnął czwarty poziom w skali pomiarowej, a olej zmieszany z Cera Tec osiągnął poziom 9, a więc ponad dwukrotnie wyższy!

„Cera Tec znacznie zwiększa możliwości przenoszenia obciążeń, co potwierdza ochronę przed zużyciem przez drobne cząstki ceramiczne” – tak, Inż. Peter Kun, który nadzorował test, podsumowuje wyniki eksperymentu. – “Co ciekawe LIQUI MOLY jest pierwszą firmą na rynku posprzedażnym, która sama chciała poddać swoje produkty testom” – powiedział Inż Kunz, który Odpowiada za testowanie smarów i paliw.

Czym jest APL?

Założona w 1989 r. APL jest neutralnym i niezależnym laboratorium, o międzynarodowej renomie, pracującym dla największych klientów z branży olejowej. Firma specjalizuje się w mechanice silników i układów napędowych oraz ich materiałów eksploatacyjnych. Na prawie 145 urządzeniach do testowania silników i przekładni, 700 pracowników na co dzień wykorzystuje najnowsze technologie pomiarowe.

Artykuł sponsorowany Liqui Moly

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jesteśmy, 11 marca 2022, 18:00 0 0

pomaga w przypadku nie zakatowanych jednostek.Spadek żuzycia oleju,cichsza praca(popychacze płytkowe)Minimalnie wycisza luz między kołami zębatymi.Gładsza praca.W przypadku sprawnego silnika po 5000km brak zauważalnych zmian.Produkt godny uwagi ale wybór należy pozostawić użytkowikowi...ps znalezione w sieci: to jest sproszkowana skała' a to pobudza wyobraźnie

Odpowiedz