Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że skład mieszanki ciernej klocków hamulcowych może być różny w zależności od regionu, w którym są one oferowane. Kwestię tę wyjaśnia producent klocków hamulcowych – TEXTAR.
Należąca do firmy TMD Friction marka Textar oferuje szeroki asortyment części układu hamulcowego do aktualnie produkowanych pojazdów. Marco Loth, wiceprezes TMD Friction ds. niezależnego rynku części zamiennych i dyrektor handlowy na regiony Bliskiego Wschodu, Afryki, Azji i Pacyfiku, zwraca uwagę, że związane z hamulcami potrzeby użytkowników samochodów z różnych regionów świata mocno się między sobą różnią.
– Na przykład w USA lub Azji wymagania dotyczące klocków hamulcowych są zupełnie inne niż w Europie. Kierowcy europejscy, którzy mogą rozwijać swoimi autami znacznie wyższe prędkości, chcą móc gwałtownie zwolnić na autostradzie ze 100 km/h do 0 na odcinku 30 metrów. Decydujące znaczenie mają tu więc osiągi i droga hamowania i to one są dla nich ważne. W innych regionach świata jeździ się inaczej. W Azji wolniej, z powodu większego tłoku na ulicach. W USA kierowców ograniczają surowe przepisy dotyczące prędkości. W takiej sytuacji komfort hamowania odgrywa znacznie większą rolę niż wydajność. Hamulce nie mogą hałasować, a felgi aluminiowe muszą pozostać czyste. Dlatego nie ma globalnych, uniwersalnych rozwiązań sprawdzających się na każdym rynku – mówi Marco Loth.
43 składniki mieszanki ciernej Textar
Oprócz preferencji regionalnych, istotne jest spełnianie wymagań związanych z modelem samochodu. Sportowe auta z silnikami o wysokiej mocy potrzebują rozwiązań całkowicie innych niż ekonomiczne samochody miejskie czy pojazdy elektryczne.
Z tych powodów każdy produkt cierny marki Textar został precyzyjnie opracowany dla konkretnego pojazdu, układu hamulcowego i przeznaczenia. Tylko w ciągu ostatnich 30 lat specjaliści TMD Friction stworzyli około 50 tysięcy unikalnych mieszanek ciernych, korzystając z 787 różnych surowców. W skład najbardziej zaawansowanych mieszanek ciernych wchodzą nawet 43 różne surowce. Są to rozwiązania o niskiej zawartości stali (Low-steel), które zapewniają niezawodne hamowanie nawet przy wysokich prędkościach, jak i organiczne mieszanki NAO (non-asbestos organic).
Kompromis między komfortem a skutecznością
Opracowane z myślą o rynku azjatyckim i amerykańskim materiały NAO, czyli materiały organiczne nie zawierające azbestu, zapewniają największą moc hamowania w połączeniu z wysokim komfortem użytkowania. Wykonane z nich klocki mało pylą i nie hałasują. Dodatkowo ich zaletą jest długa żywotność, zarówno klocków, jak i tarcz. W zależności od zastosowania materiały te mają współczynnik tarcia między 0,25 a 0,5. Mieszanki NAO zawsze spełniają europejskie normy prawne. Są jednak drogie, a podczas hamowania przy wysokiej prędkości lub dużym obciążeniu mogą wystąpić problemy z integralnością materiału.
Z kolei materiały Low-steel składają się z substancji organicznych połączonych z metalem. Zwykle jest to stal, stanowiąca od 10 do 30% zawartości mieszanki. Klocki wykonane z takich materiałów są odporne na fading (zanikanie siły tarcia wskutek znacznego wzrostu temperatury elementów ciernych) i zapewniają lepszą skuteczność hamowania po rozgrzaniu, zwłaszcza przy dużych prędkościach. Charakteryzują się też dobrym wyczuciem pod pedałem hamulca, zdolnością do czyszczenia korozji oraz optymalną ceną. Ich współczynnik tarcia wynosi od 0,35 do 0,5. Jednocześnie mają negatywną tendencję do tworzenia pyłu hamulcowego i skrzypienia. Głównym rynkiem zbytu materiałów z tej grupy jest Europa.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 15 lutego 2023, 7:53 0 0
Klocek dobry ..
Odpowiedz