Pandemia i jej konsekwencje zatrzymały produkcję pojazdów w minionym roku. Cios rykoszetem otrzymali wówczas producenci części motoryzacyjnych, dostarczający swoje wyroby do montowni samochodów. Jaka część tych firm nadal boryka się ze spadkami produkcji? Jakie są perspektywy na przyszłość?
Niedobory półprzewodników i niektórych surowców doprowadziły do czasowego zatrzymania pracy montowni samochodów. Kiedy samochodów nie produkowano, odroczone zostały także dostawy niezbędnych w tym celu części. Przedstawicieli firm je produkujących, zapytaliśmy o to, czy sytuacja wróciła już do normy (wartości produkcji sprzed pandemii).
Prawie połowa (47,9%) respondentów wskazała, że rok 2022 nie pozwoli jeszcze na powrót do wielkości produkcji notowanych w 2019 roku i wcześniej. Grono firm, które już odrobiły straty i powróciły do sytuacji sprzed pandemii jest liczne, ale jest to zaledwie ok. 1/5 badanych (21,7%). Z kolei 26,1% respondentów wierzy, że sytuacja wróci do normy w bieżącym roku.
Dane pochodzą z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie sytuacji po IV kwartale 2021 r. i prognozy”, przygotowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz Santander Bank Polska we współpracy z MotoFocus.pl.
Całość raportu można pobrać TUTAJ.
Komentarze