Hasło “zrównoważony rozwój” przewija się ostatnio niezwykle często w komunikatach dużych firm i korporacji. Co oznacza oraz jakie ma znaczenie dla polskich firm, działających w sektorze motoryzacyjnym?
Co to jest zrównoważony rozwój?
Zrównoważony rozwój to doktryna ekonomiczna, w której “potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie”*. Doktryna zakłada, że utrzymanie obecnego poziomu życia ludności powinno być realizowane przy odpowiednim gospodarowaniu dotychczasowymi osiągnięciami cywilizacyjnymi. Współcześnie hasło “zrównoważony rozwój” odnoszone jest przeważnie do troski o środowisko naturalne, równoważenia emisji spalin, generowanej podczas działań przedsiębiorstw, poprzez działania proekologiczne itp.
*Cytat z raportu Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju z 1987 r.
Firmy z branży motoryzacyjnej są dwojako zobligowane do podejmowania działań zgodnych ze zrównoważonym rozwojem. Z jednej strony motywacją są regulacje unijne, z drugiej, coraz większe oczekiwania klientów, związane z produktami przyjaznymi środowisku.
Firmy z branży motoryzacyjnej – producentów i dystrybutorów części samochodowych, zapytaliśmy o to, czy w roku 2022 planują działania na rzecz „zrównoważonego rozwoju”?
Ze średniej dla trzech grup (dystrybutorzy, producenci IAM oraz producenci OE) wynika, że największy odsetek firm (34,1%) zamierza zwiększyć zaangażowanie w obszarze zrównoważonego rozwoju. Największe zaangażowanie deklarują producenci dostarczający swoje wyroby na pierwszy montaż do samochodów (OE). Wynika to prawdopodobnie z faktu, że ich kontrahenci wymagają od dostawców deklaracji śladu węglowego, i to często w całym łańcuchu dostaw.
Dane pochodzą z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie sytuacji po IV kwartale 2021 r. i prognozy”, przygotowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz Santander Bank Polska we współpracy z MotoFocus.pl.
Całość raportu można pobrać TUTAJ.
Komentarze