Grubość klocków hamulcowych a skuteczność hamowania

21 grudnia 2021, 9:25

Na internetowych grupach dyskusyjnych często przewija się pytanie dotyczące układu hamulcowego – czy wraz z postępującym zużyciem klocków hamulcowych spada jakość hamowania? Przedstawiamy odpowiedź.

Trwałość klocków hamulcowych najczęściej jest mniejsza od tarcz. Oczywiście na tempo zużycia się tych elementów ma wpływ między innymi styl jazdy oraz miejsce eksploatacji auta. Inaczej zużywają się klocki hamulcowe w miejskich korkach a inaczej podczas dynamicznej jazdy po autostradzie. W związku z tym zdarza się, że na jedną zmianę tarcz przypadają dwie wymiany klocków. Jednak, czy ich grubość bezpośrednio przekłada się na skuteczność hamowania?

Jaka jest minimalna grubość klocków hamulcowych?

Eksperci firmy Steinhof przypominają, że określono minimum grubości warstwy ciernej klocka hamulcowego i wynosi ona około 1,5 milimetra. Poniżej tej wartości konieczna jest wymiana podzespołu na nowy bez względu na przejechany na tym komplecie dystans.
Klocki hamulcowe firmy Steinhof projektuje się w taki sposób, aby przez cały okres użytkowania, aż do minimalnej grubości, zachowały one taką samą efektywność działania. Jeśli wraz z pokonywanym dystansem spada skuteczność hamowania, konieczna jest wizyta u mechanika.

Oczywiście podstawowa diagnostyka układu hamulcowego powinna zacząć się od dokładnego sprawdzenia kondycji tarcz i klocków hamulcowych. Osłabienie skuteczności hamowania, może być spowodowane między innymi niewłaściwym montażem klocka hamulcowego w zacisku hamulcowym. Wpływ na efektywność pracy hamulców ma nierównomierne zużycie omawianych elementów.

Wielu kierowców zapomina o regularnym kontrolowaniu poziomu płynu hamulcowego i przewodów hamulcowych.

– Podczas każdej wymiany opon z letnich na zimowe, rotacji ogumienia, badań technicznych i wymiany płynów wraz z filtrami warto zainteresować się również wizualnym stanem tarcz i klocków hamulcowych, a także przewodów hamulcowych. W trosce o bezpieczeństwo klocki hamulcowe utrzymują swoje fabryczne parametry, aż do uzyskania granicznej grubości warstwy ciernej, określonej na około 1.5 mm. Poniżej tego poziomu jazda staje się już niebezpieczna i konieczna jest wymiana klocków hamulcowych na nowe. Dlatego regularne serwisowanie i kontrola układu hamulcowego, są podstawą bezpiecznego zatrzymania się pojazdu na drodze. – mówi Dawid Tarchała kierownik działu badań i rozwoju.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!