Master Kit od firmy Ajusa to jedyny zestaw na rynku, który umożliwia przeprowadzenie kompletnej naprawy układu smarowania turbo w silnikach PSA 1.6 HDI.
Ajusa wprowadza na rynek pierwszy zestaw zawierający wszystkie elementy układu smarowania turbo. Obecnie klienci mają do dyspozycji referencje OPK00010 i OPK00020. Zestawy te zawierają wszystkie elementy niezbędne do pełnej naprawy PSA 1.6 HDI układu smarowania turbo: rurę doprowadzającą olej, rurę spustową oleju, pompę próżniową, śrubę z filtrem i bez filtra, podkładki, rurę spustową łączącą uszczelkę spustu oleju i uszczelkę turbo.
Aby ułatwić wymianę wszystkich tych elementów, Ajusa opublikowała na swoim kanale YouTube dwa filmy, w których pokazuje, jak zmontować zestaw układu smarowania turbo:
- https://youtu.be/3nQ8_oCYd4U
- https://youtu.be/HXYygXBqXfQ
Dlaczego zestaw Master Kit Turbo jest przeznaczony wyłącznie dla silników PSA 1.6 HDI?
Silniki 1.6 HDI grupy PSA mają tendencję do wydzielania pozostałości popiołu i sadzy, które mieszają się z olejem. Powoduje to ulatnianie się gazów poprzez miedziane podkładki, na których umieszczone są wtryskiwacze. Dzieje się tak, ponieważ miedziane podkładki zapobiegają przedostawaniu się spalin, znajdujących się wewnątrz cylindrów, do górnej części głowicy cylindrów, gdzie znajduje się olej smarujący wałki rozrządu.
Przyczyny powstawania osadu węglowego
Przyczyną ulatniania się gazu w tym obszarze nie jest sama podkładka, lecz odprężenie obciążenia powodowane przez sworznie przytwierdzające wtryskiwacz do głowicy cylindra. Sposobem na zdiagnozowanie, czy tak się dzieje, jest stwierdzenie, czy w tym obszarze słyszalne są niepożądane odgłosy.
Aby zanieczyszczony olej nie przedostawał się do turbosprężarki i innych podzespołów, w silniku znajduje się kilka filtrów. Jeden z nich znajduje się w rurze podciśnienia oleju w misce olejowej, drugi w śrubie łączącej rurę olejową turbosprężarki z blokiem, a trzeci to sam filtr oleju. Z czasem jednak filtry te zatykają się i zmniejszają przepustowość do tego stopnia, że całkowicie blokują przepływ oleju do turbiny, co prowadzi do braku lubrykacji i awarii spowodowanej zużyciem elementów takich jak turbina, wałki rozrządu itp.
Jeśli dodamy do tego fakt, że okres eksploatacji oleju jest niejednokrotnie wydłużany, a silnik pracuje na niskim poziomie oleju, problem pogłębia się, ponieważ w oleju gromadzi się większa ilość osadów.
Po wymianie turbosprężarki zaleca się sprawdzenie pokrywy głowicy cylindrów i miski olejowej oraz ich oczyszczenie w przypadku znalezienia w nich resztek sadzy. Zaleca się również wyczyszczenie filtra oleju w przypadku znalezienia na nim resztek sadzy.
Inne części, w których można znaleźć pozostałości sadzy, znajdują się w przewodach olejowych turbosprężarki, zarówno zasilających, jak i spustowych. Te pozostałości sadzy osadzają się na wewnętrznych ściankach rur, zmniejszając ich średnicę i przepustowość.
Dział pomocy technicznej firmy Ajusa osobiście odpowiada na wątpliwości lub zapytania klientów i użytkowników. Można się z nimi skontaktować pod adresem e-mail customerservice@ajusa.es.
Komentarze