Jak serwisować nowoczesne silniki?

10 maja 2023, 23:59

Współczesne samochody są coraz bardziej skomplikowane i wymagają większej uwagi w zakresie okresowego przeglądu. Wtrysk bezpośredni, turbodoładowanie, downsizing, EGR, DPF, i tryb long-life sprawiają że silniki powinny mieć obligatoryjnie wykonywane następujące usługi przy każdym okresowym serwisie.

1. Płukanie silnika

Płukanka pozwala zakwaszonemu olejowi przyjąć więcej zanieczyszczeń. Pod koniec eksploatacji oleju zmienia on swój odczyn i nie jest w stanie wchłonąć w swojej objętości więcej brudu. Efekt jest taki, że nagar zaczyna pokrywać silnik od środka. Sadza i szlam odkładają się w kanałach olejowych, a nagar blokuje pierścienie tłokowe. Brudny silnik zaczyna spalać olej, ma gorszą kompresję i zaczyna dymić. Badania laboratoryjne potwierdziły, że olej po płukaniu zawiera aż 35% więcej zanieczyszczeń niż olej bez płukanki.

Płukanie silnika jest bardzo proste . Wystarczy wlać Engine Flush nr 2662 do starego oleju i uruchomić silnik na 15 minut.

Liqui Moly Engine Flush nr 2662
Liqui Moly Engine Flush nr 2662

Warto dodać, że silnik to system naczyń połączonych. Jeżeli silnik spala olej, bardzo szybko dojdzie do zakoksowania… wtryskiwaczy paliwa.

Dlatego kolejną operacją podczas okresowego przeglądu powinno być czyszczenie układu wtryskowego.

2. Czyszczenie układów wtryskowych

Wtryskiwacze współczesnych silników pracują w bardzo trudnych warunkach. Sam wtryskiwacz wkręcony jest bezpośrednio w komorę spalania przez co z czasem dochodzi do zabrudzenia końcówek wtryskiwaczy przez pary oleju, przenikające przez odmę i pierścienie tłokowe.

Jak widać w takiej sytuacji w silniku dochodzi do sprzężenia zwrotnego, ponieważ brudne  wtryskiwacze stają się generatorem sadzy w silniku, a sadza blokuje pierścienie tłokowe.

Ot, po prostu źle rozpylone paliwo przyspiesza degradację oleju i zwiększa ilość nagaru w silniku. Co gorsza pary oleju i sadza z źle rozpalonego paliwa z czasem zatykają układ dolotowy, zawory ssące, EGR i filtr DPF.

Czyszczenie układu wtryskowego można przeprowadzić na kilka sposobów. W przypadku silników diesla można dolać Oczyszczacz wtryskiwaczy do paliwa.

Można też silnik uruchomić bezpośrednio z puszki lub wlać preparat do filtra paliwa. W przypadku silników benzynowych warto dodać Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 1971 do paliwa.

Liqui Moly Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 1971
Liqui Moly Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 1971

3. Kontrola układu dolotowego i EGR

Każdy współczesny silnik podczas okresowego przeglądu powinien mieć monitorowany stan kolektora ssącego, zaworów dolotowych i zaworu EGR. Gdy elementy te są brudne należy je oczyścić przed wymianą oleju za pomocą specjalistycznej chemii. Dzięki preparatom Liqui Moly wszystkie te elementy można wyczyścić bez demontażu silnika.

Preparaty aplikuje się bezpośrednio do dolotu podczas pracy silnika. Regularne stosowanie środków czyszczących pozwala uniknąć kosztownego czyszczenia mechanicznego.

Preparat do silników benzynowych i do diesla.

Pro-Line Oczyszczacz kolektora Liqui Moly
Pro-Line Oczyszczacz kolektora Liqui Moly

4. Wymiana oleju obowiązkowo co około 10 000 – 15 000 km

Czy opłaca się użytkować silnik w trybie Long Life? Odpowiedź jest prosta – nie warto!

Tryb Long Life został wymyślony przez księgowych, aby obniżyć koszty eksploatacji flot. Z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia, wymiana oleju i filtrów wykonywana raz na 30 000 lub 50 000 kilometrów jest nieopłacalna

Po prostu pojemność układu smarowania i filtra oleju są za małe, aby bezpiecznie wyłapać i przechować ogromną ilość zanieczyszczeń, które powstają podczas pracy silnika.

Dlatego, w przypadku trybu “long life” często musimy doliczyć koszty części i robocizny:

  • nowego EGR,
  • regeneracji turbo,
  • koszt usunięcia nagaru,
  • czyszczenie DPF
  • w niektórych przypadkach mogą dojść koszty remontu silnika i wymiana koła dwumasowego.

Słowem nie warto oszczędzać w ten sposób.

“Long life” oznacza “short life silnika. Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zatem przystąp do sieci Liqui Moly Pro Line Serwis – sieci dla nowoczesnych samochodów.

Artykuł sponsorowany Liqui Moly

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anna, 17 maja 2023, 8:21 0 -1

Co za bzdury . Oleje longlife sa dla osob ktore w ciagu jednego roku robia przebieg np 60 tys i musialyby w ciagu tego roku robic 4 wymiany z filtrami czyli co 3 mce cierpiala by ekologia a tak oleje te pozwalaja zrobic w ciagu 1 roku tylko dwie wymiany lub jedna i taki jest sens tego produktu zasada jest wymiana co rok co najmniej

Odpowiedz