Z czym kojarzy nam się pojęcie szkody całkowitej? Z samochodem, który powinien trafić na złom. Czy jednak tak jest w rzeczywistości? Czy auto po szkodzie całkowitej powinno trafić do kasacji czy można je legalnie naprawić i sprzedać? Czas wyjaśnić pojęcie szkody całkowitej. W tym celu porozmawiamy ze specjalistą ze znanej firmy ubezpieczeniowej.
O tym, że auta po szkodzie całkowitej nie trafiają na złom, a są kierowane do sprzedaży, można przekonać się między innymi na słynnej platformie Copart [1]. Stanowi ona największe źródło aut używanych, sprowadzanych do Polski. A warto wiedzieć, że w 2023 roku do naszego kraju trafiło ok. 100 tys. samochodów używanych z USA. Wiele z nich mogło mieć orzeczoną szkodę całkowitą w USA. I wiele z nich zapewne jeździ dziś po naszych drogach.
Jak to wygląda w Polsce? Co to jest szkoda całkowita? Zapytajmy specjalisty Rozmawiamy z Eweliną Kamińską – Lonty, która pełni funkcję dyrektora Departamentu Likwidacji Szkód Komunikacyjnych i Majątkowych w LINK4.
Co to jest szkoda całkowita? Jakie są różnice w orzeczeniu szkody całkowitej, jeśli auto ma zapłacone AC?
Ewelina Kamińska – Lonty: Szkoda całkowita to określenie sytuacji, kiedy koszt naprawy pojazdu jest ekonomicznie nieuzasadniony, a mówiąc bardziej obrazowo, kiedy wartość naprawy uszkodzeń pojazdu określana przez rzeczoznawcę/serwis naprawczy przekracza jego wartość rynkową na dzień wystąpienia szkody. Należy przy tym pamiętać, że koszt naprawy ustalany jest zgodnie z technologią naprawy przewidzianą przez producenta danego pojazdu przy użyciu części nowych, a wartość pojazdu określa się indywidualnie dla danego pojazdu poprzez aplikację ekspercką, która weryfikuje wiele jego parametrów (między innymi datę rejestracji, przebieg, kraj pochodzenia, liczbę właścicieli czy stopień wyeksploatowania). W przypadku zdarzeń zgłaszanych z polisy OC sprawcy ze szkodą całkowitą mamy do czynienia po przekroczeniu 100% wartości rynkowej pojazdu, a dla szkód zgłaszanych z polis dobrowolnych sytuację wystąpienia szkody całkowitej określają Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU). W przypadku LINK4 jest to 70% wartości rynkowej pojazdu, bądź 70% stałej sumy ubezpieczenia (jeśli taki wariant wybrał Klient).
Czy po orzeczeniu szkody całkowitej samochód musi trafić na złom?
Nie, orzeczenie szkody całkowitej nie oznacza automatycznie, że auto powinno trafić na złom. W szczególności w przypadku polisy AC, kiedy to moment wystąpienia szkody całkowitej jest określony precyzyjnie w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Wówczas dodatkowym nakładem finansowym auto może zostać naprawione. Z podobną sytuacją mamy także do czynienia, kiedy to auto ma dla nas tak zwaną wartość sentymentalną i wówczas właściciel wbrew ekonomicznym przesłankom decyduje się na jego naprawę, znacznie przekraczając wartość finansową pojazdu. Decyzja o złomowaniu jest zawsze indywidualnie podejmowana przez właściciela pojazdu.
Czyli po orzeczeniu szkody całkowitej samochód może zostać naprawiony i dalej użytkowany?
Tak, pod warunkiem, że ta naprawa zostanie wykonana zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu i taki pojazd po wykonanej naprawie spełni warunki dopuszczenia do ruchu po drogach publicznych. Należy pamiętać, że z sytuacją wystąpienia szkody całkowitej mamy do czynienia najczęściej, kiedy dochodzi do uszkodzenia kluczowych i bardzo drogich w naprawie układów odpowiedzialnych za nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.
Czy po orzeczeniu szkody całkowitej samochód może zostać zwrócony do ubezpieczyciela?
Nie, auto po stwierdzeniu szkody całkowitej nadal pozostaje własnością osoby legitymującej się prawem własności. Towarzystwo ubezpieczeń w przypadku wystąpienia szkody całkowitej pomaga w znalezieniu nabywcy na pozostałości pojazdu (wrak pojazdu). Decyzja o zbyciu wraku pozostaje po stronie właściciela.
[1] Źródło: Copart https://www.copart.com › support › faq-topics › selling
Na aukcjach odbywających się w 100% przez Internet Copart posiada ponad 175 000 aut po szkodzie całkowitej, z czystym tytułem własności i używanych, …)
Komentarze