Dobre wycieraczki są równie istotne jak dobre żarówki. Najlepszą porą na ich wymianę jest czas przedjesienny i zaraz po zimie, czyli co 6-7 miesięcy w przypadku pojazdu regularnie używanego. Sam proces zakupu i wymiany z pozoru nie wydaje się być skomplikowanym, więc spełnienie powyższego warunku, od którego zależy nasze bezpieczeństwo, nie powinno być trudne. Praktyka pokazuje jednak, że często pierwsze problemy pojawią się już na etapie ich doboru, a kolejne przy montażu.
Dobór
Istnieje kilkanaście typów mocowań wycieraczek, dlatego przed doborem i zakupem należy dokładnie ustalić, jaki typ został zastosowany w naszym pojeździe oraz jakiej długości powinny być poszczególne wycieraczki. Czynności te najlepiej powierzyć specjaliście, czy to w warsztacie, sklepie, czy hurtowni. Należy zaznaczyć, iż w kwestii mocowania nie można (i jest to często niemożliwe) iść na żaden kompromis. Jeśli sprzedawca nie ma w sprzedaży wycieraczki z typem mocowania dokładnie zgodnym z tym, jaki jest w samochodzie, nie należy dokonywać zakupu. Co do długości, tu pewien kompromis jest dopuszczalny, można bowiemzakupić wycieraczki, których długości różnią się +/- 10 mm (czasem więcej) w stosunku do długości przewidzianych przez producenta pojazdu. Należy jednak upewnić się, że taka zmiana nie będzie miała negatywnego wpływu na funkcjonowanie, nie tyko samego mechanizmu wycieraczek, ale też np. kamer systemów ADAS (zbyt krótkie wycieraczki mogą niedostatecznie wycierać pole widzenia takich kamer), czy czujnika światła/deszczu. Musimy również ocenić, czy nie zmniejszy to zbytnio wycieranej powierzchni szyby ograniczając naszą widoczność, jako kierowcy.
Jakość
Niezwykle istotnym elementem dobrej wycieraczki, jest jakość gumowego pióra, jak i konstrukcji, w którym to pióro jest zainstalowane, łącznie z mocowaniem. Wycieraczka wysokiej jakości charakteryzuje się zaawansowanym piórem, które skutecznie usuwa wodę, dzięki wykonaniu go z odpowiedniej, odpornej na zużycie, mieszanki gumowo-kauczukowej najczęściej pokrytej PTFE, czyli teflonem domieszkowanym grafitem. Takie pióro charakteryzuje się ekstremalnie niskim współczynnikiem tarcia, co czyni je nie tylko skutecznym, ale również bardzo cichym.
Konstrukcja wycieraczki zapewni natomiast odpowiednią, równomierną na całej długości, siłę docisku oraz odpowiednią aerodynamikę. Siła ta nie może być jednak zbyt mała, ponieważ powodować to może podrywanie wycieraczki, zwłaszcza przy wyższych prędkościach i w efekcie nastąpi rozmazywanie brudu i wody po szybie. Innym efektem negatywnym może być niedostateczne przyleganie piór bliżej krawędzi bocznych szyby, co będzie powodowało powstawanie niewytartych jej obszarów. Zbyt duża siła z kolei może powodować nieprawidłowości w samej pracy wycieraczki, jak na przykład: podskakiwanie, dziwne odgłosy, zwłaszcza w niższych temperaturach, ale również przyspieszone zużycie wycieraczki oraz ścieranie się szyby czy jej porysowanie. Szyby czołowe wykonywane są w różnych technologiach, a niektóre są dość „miękkie” i podatne na wszelkie nieprawidłowości w mechanizmie wycieraczek.
Montaż
Ostatnim elementem wymagającym omówienia jest mocowanie wycieraczki do ramienia. Jak już wspomniano, jest ich wiele. Producenci, chcąc uprościć proces doboru, wprowadzają do sprzedaży wycieraczki pod tym względem uniwersalne, choć zestawy przeznaczone do konkretnego modelu oczywiście nadal są dostępne. W zestawie, wraz z wycieraczką, dołączane są różne rodzaje mocowań. Należy wybrać takie, które będzie pasowało do naszego pojazdu i zainstalować je na wycieraczce. Mocowanie takie powinno charakteryzować się łatwym montażem i powinno być stabilne, i to zarówno na wycieraczce, jak i na ramieniu. Powinno również zapewnić płynną pracę wycieraczki po szybie (jest to pewnego rodzaju przegub), nie zwiększać naprężenia mocowania w całym zakresie ruchu wycieraczki. HELLA już od wielu lat posiada takie uniwersalne wycieraczki w swojej ofercie, udoskonalając je z roku na rok. Podejście takie pozwoliło ograniczyć ilość referencji do dosłownie kilkudziesięciu przy jednoczesnym zachowaniu dużego pokrycia parku samochodowego, sięgającego ponad 90%.
Renomowani producenci, tacy jak HELLA, dysponują katalogami (drukowanymi oraz internetowymi), z których bezproblemowo można dokonać wyboru odpowiednich wycieraczek.
W ofercie HELLA znaleźć możemy wycieraczki o różnych długościach pakowane pojedynczo, jak również dobrane w zestawy, zapewniające odpowiednie dopasowanie po dobraniu wg katalogu:
- Metal Wiper – pojedynczo pakowane uniwersalne metalowe wycieraczki mocowane na tzw. hak (starsze modele samochodów)
- Cleantech 2.0 – pojedynczo pakowane uniwersalne płaskie wycieraczki hybrydowe (różne, specyficzne mocowania) – połączenie wycieraczki płaskiej z aerodynamiczną obudową.
- EasySet UP – zestawy uniwersalnych płaskich wycieraczek mocowanych na tzw. hak (zestawy zawierają po dwie wycieraczki o najczęściej spotykanych długościach oraz zestaw dwóch adapterów – mocowań na hak)
- EasySet OE zestawy uniwersalnych płaskich wycieraczek mocowanych na mocowanie specyficzne dla danej marki pojazdów (zestawy zawierają po dwie wycieraczki o najczęściej spotykanych długościach oraz zestaw trzech adapterów – mocowań specyficznych)
PODSUMOWANIE
Jesienne i zimowe warunki na drodze moga być wymagające, ale dbając o odpowednie oświetlenie i wycieraczki pojazdu możesz znacznie poprawić bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego. Nie czekaj, aż warunki pogodowe staną się ekstremalne – właśnie teraz jest najlepszy czas na sprawdzenie i wymianę swoich żarówek i wycieraczek. Warto to zrobić, by spokojnie cieszyć się jazdą przez kolejne miesiące.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Laik, 31 października 2024, 14:33 2 0
Niby błahe, ale istotne wskazówki dotyczące wycieraczek.
Odpowiedz