Świadomość ekologiczna w Polsce zdecydowanie rośnie. Wciąż jednak wielu z nas nie wie, gdzie prawidłowo oddać zużyte opony. Continental i InsightOut Lab przeprowadziły badanie, by sprawdzić, jaka część Polaków w dalszym ciągu nie wie, co zrobić z tym odpadem po zdjęciu z felg.
Co zrobić ze zużytymi oponami?
Należałoby zacząć od tego, że tylko niecała połowa badanych (46%) w ogóle zdaje sobie sprawę z tego, że zużyte opony mogą podlegać recyklingowi. Najmniej zorientowana okazała się być grupa powyżej 55 roku życia (50%). Warto też zaznaczyć, że zdecydowanie najmniej na temat recyklingu wiedzą mieszkańcy dużych aglomeracji (31%), a najwięcej średnich miast do 100 tys. mieszkańców (53%).
Ta szklanka jest do połowy pełna lub do połowy pusta, w zależności od tego jak na to spojrzymy. Wiedza na temat odzyskiwania i recyklingu opon, wydaje się być elementarną, szczególnie dla użytkowników samochodów. Tymczasem więcej niż połowa z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, żew Polsce opony nienadające się już do użytku są zbierane z rynku, odzyskiwane, a część z nich „przerabiana” jest na inne produkty. Ale to wszystko może dziać się, i dzieje się, bez wiedzy konsumenta. Jednak poważnym problemem są mylne przekonania Polaków i Polek na temat tego, gdzie można, a gdzie nie można oddawać zużytych opon. –mówi Mariusz Pleban, CEO agencji badawczej InsightOut Lab.
Co więcej, aż 28% respodentów (40% wśród najmłodszej grupy 18-24 lat) uznało, że składowiska odpadów są odpowiednim miejscem do pozostawienia starych opon, a aż 5% wskazało altanę śmietnikową. To łącznie daje 1/3 badanych, którzy wybraliby miejsce, gdzie nie można legalnie wyrzucić swoich opon.
Prawidłowe lokalizacje to serwisy, zakłady wulkanizacyjne oraz Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Takie miejsca wskazało odpowiednio 60% i 65% badanych.
Za recykling opon odpowiadają producenci
Badanie ujawniło również niski poziom wiedzy na temat odpowiedzialności za recykling opon. Wielu Polaków błędnie wskazuje serwisy, składowiska odpadów, a nawet samych kierowców jako podmioty odpowiedzialne za utylizację. W rzeczywistości obowiązek ten spoczywa na producentach, importerach i dystrybutorach ogumienia.
– Polacy nie mają świadomości kto odpowiada za recykling opon, ale wystarczy, że oddają opony we właściwie miejsca. Wskazanie zakładu wulkanizacyjnego jako podmiotu odpowiedzialnego zaodzysk opon jest poprawne – z punktu widzenia konsumenta, właśnie tam może zostawić zużyte opony –tłumaczy Cyprian Osowski, Dyrektor Marketingu w Continental Opony Polska
Drugie życie opony
Polacy zdają sobie sprawę z możliwości ponownego wykorzystania materiałów z recyklingu opon, wskazując nawierzchnie drogowe, dywaniki samochodowe i nawierzchnie boisk. Mniej znane są zastosowania w produkcji placów zabaw, wycieraczek samochodowych czy ekranów akustycznych.
– Recykling opon odgrywa kluczową rolę w efektywnym zarządzaniu surowcami wtórnymi i ma istotne znaczenie dla gospodarki o obiegu zamkniętym. Z odzyskanych opon możemy uzyskać cenne materiały, takie jak granulat gumowy, sadza czy stal, które są wykorzystywane w produkcji nowych opon oraz innych produktów użytkowych. Proces ten nie tylko ogranicza ilość odpadów, ale także zmniejsza zużycie surowców pierwotnych. Jako jedna z największych organizacji odpowiedzialnych za odzysk w Polsce, tworzymy system zbierania, który gwarantuje prawidłowe przetworzenie, odzysk i recykling zużytych opon. Z roku na rok zwiększamy jego efektywność i wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom rynku, chociażby poprzez nowe usługi jak CUO Connect – internetową giełdę zużytych opon – mówi Michał Jasiewicz, prezes zarządu Centrum Utylizacji Opon Organizacja Odzysku.
Pozytywne trendy
Mimo luk w wiedzy, obserwujemy pozytywne trendy. Wzrasta świadomość zaangażowania producentów opon w zrównoważony rozwój. Continental, jeden z liderów branży, znalazł się w gronie 500 najbardziej zrównoważonych firm świata według rankingu magazynu Time. Polska realizuje obowiązek recyklingu na poziomie wyższym niż wymagany ustawowo (45%), a system zbierania i przetwarzania opon stale się rozwija.
Badanie zostało zrealizowane przez Continental i InsightOut Lab w sierpniu 2024 r.
Komentarze