Firma MAHLE ma w ofercie kompresory klimatyzacji, które można montować zarówno w układach R134a, jak i R1234yf. Należy jednak wziąć pod uwagę kilka kwestii. Czynniki chłodnicze R134a i R1234yf różnią się od siebie znacznie pod względem między innymi składu chemicznego.
Jednak ciśnienie robocze i konstrukcja techniczna, na przykład kompresorów tłokowych, są identyczne w przypadku obu układów. Dlatego w przypadku obu tych czynników chłodniczych można zastosować ten sam kompresor klimatyzacji.
Odpowiedni olej
Kompresory klimatyzacji MAHLE kompatybilne z dwoma czynnikami chłodniczymi są fabrycznie napełniane olejem PAGYF. Ten olej może być stosowany zarówno z czynnikiem R134a, jak i R1234yf.
Należy jednak pamiętać, że niektóre kontrasty UV w układach wypełnionych czynnikiem R134a nie są kompatybilne z olejem PAGYF. W takim przypadku układ należy bezwzględnie przepłukać przed montażem nowego kompresora klimatyzacji. Ewentualnie olej nowego kompresora można zastąpić olejem PAG, który zgodnie z informacjami producenta jest kompatybilny z czynnikiem R134a i zastosowanym kontrastem UV.
Przed montażem
Jednym z najważniejszych zadań przed montażem każdego kompresora klimatyzacji jest określenie właściwej ilości oleju i jej ewentualne dostosowanie (patrz TM 03/2020). Dotyczy to również kompresorów, które zostały napełnione fabrycznie określoną ilością oleju PAGYF. Jeśli kompresor klimatyzacji ma być wykorzystywany w układzie R134a, w którym znajduje się kontrast UV, należy koniecznie przepłukać układ, ponieważ kontrast może nie być kompatybilny z olejem PAGYF.
Ważne!
Kompresory klimatyzacji MAHLE do systemów R134a oraz R1234yf są napełnione olejem PAGYF, który jest zasadniczo kompatybilny z obydwoma czynnikami chłodniczymi. Jeśli do czynnika R134a dodano kontrast UV, musi on być kompatybilny z olejem PAGYF. Przed montażem należy koniecznie określić wymaganą ilość oleju w kompresorze klimatyzacji i ewentualnie ją dostosować. Poprawne wartości dla większości typów pojazdów można znaleźć w wykazie wielkości napełnienia czynników chłodniczych i oleju do kompresora firmy MAHLE.
Źródło: MAHLE Technical Messenger
Komentarze