Czy sankcje wymierzone w Rosję rzutują na biznes producentów części w Polsce?

28 sierpnia 2024, 12:24

Inwazja na Ukrainę była powodem nałożenia przez Unię Europejską sankcji gospodarczych na Rosję w lutym 2022 r. Z kolei od grudnia 2023 r. obowiązuje nowa klauzula dotycząca unijnych eksporterów. Jak nowa rzeczywistość handlowa wpłynęła na biznesy firm produkujących części motoryzacyjne w Polsce?

Jak na producentów części wpływa klauzula dot. eksportu i sankcje na Rosję?

Od grudnia 2023 r., unijni eksporterzy, którzy sprzedają, dostarczają, przekazują lub eksportują do państw trzecich (z wyjątkiem krajów partnerskich) określone towary, które mogą zostać zastosowane w technologiach wojskowych, muszą zakazać w umowach ich ponownego eksportu do Rosji i ponownego eksportu w celu wykorzystania w Rosji. Części motoryzacyjne w zdecydowanej większości wpisują się w kategorie objęte zakazem reeksportu, a w związku z tym ich producenci napotykają na zdecydowanie większe problemy przy eksporcie swoich wyrobów.

Takie problemy wskazało czterdzieści procent ankietowanych w badaniu. Wśród kierunków z największymi utrudnieniami są Wielka Brytania, Turcja i Kazachstan.

Jakich problemów doświadczają producenci części w związku z sankcjami na
Rosję? Ankietowani wskazują przede wszystkim na utratę klientów, którzy wolą zmienić dostawcę niż zwiększyć swoje obciążenia formalne. Ankietowani znacznie rzadziej jako główną konsekwencję sankcji wskazywali wzrost formalności, kosztów czy problemów w transporcie.

Sankcje związane z potencjalnym reeksportem towarów do Rosji odbijają się również finansowo na kondycji niektórych przedsiębiorstw. Spośród 40 procent firm raportujących problemy w tym obszarze, cofnięte transporty stanowiły znikomy udział poniżej 5 procent dla połowy z nich. Jednakże dla co czwartej liczba cofniętych transportów przekraczała 10 procent, co stanowi bardzo duże zachwianie płynności działalności.

Dane pochodzą z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie
I półrocza 2024 r., przygotowanego przez MotoFocus.pl we współpracy z Santander Bank Polska, Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych i Polską Agencją Inwestycji i Handlu.

Całość raportu można pobrać TUTAJ.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!