Zbiornik paliwa z filtrem węglowym – objawy awarii i sposób naprawy

22 sierpnia 2024, 9:31

Układ recyrkulacji par paliwa ma na celu ochronę środowiska, ochronę kierowcy i pasażerów przed zatruciem oparami paliwa, a także zabezpieczenie przed wybuchem oparów paliwa. Zbiornik paliwa z filtrem węglowym to najważniejsza część układu recyrkulacji par paliwa. Czy może się zepsuć? Jakie są jego objawy awarii? Zapytamy eksperta.

fot. HELLA (FORVIA)

Zbiornik paliwa z filtrem węglowym to kluczowy element układu recyrkulacji par paliwa, mający istotne znaczenie dla spełnienia wymogów dotyczących emisji w pojazdach mechanicznych. Dzięki temu rozwiązaniu, które jest integralną częścią systemu regulacji z sondą lambda, możliwe jest skuteczne separowanie i magazynowanie lotnych węglowodorów przed ich spaleniemwyjaśnia Roman Wierzbowski, category manager z firmy FORVIA.

Układ recyrkulacji par paliwa (oparów paliwa) składa się elektrozaworu oraz pojemnika z filtrem węglowym. Elektrozawór i filtr węglowy są zamontowane w komorze silnika. Zawór regeneracyjny najczęściej montuje się przy kolektorze dolotowym. Z kolei filtr węglowy umieszcza się najczęściej w nadkolu auta, w specjalnym, szczelnie zamkniętym pojemniku.

Zawór taktujący, fot. HELLA (FORVIA)

Elektrozawór jest sterowany przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej. W związku z tym niezbędne jest połączenie elektrozaworu z komputerem za pomocą przewodu zasilająco – sygnałowego.

Z kolei do pojemnika z filtrem węglowym doprowadzone są trzy przewody.

  • Przewód pierwszy to przewód odpowietrzania zbiornika paliwa;
  • Przewód drugi prowadzi z kolektora dolotowego przed przepustnicą;
  • Przewód trzeci z kolektora dolotowego za przepustnicą.

Jak działa układ pochłaniania par paliwa?

Opary paliwa powstają wtedy, gdy paliwo jest gorące. Paliwo rozgrzewa się od temperatury zewnętrznej powietrza, od elektrycznej pompy paliwa, zanurzonej w baku czy też od pompy wtryskowej, która je spręża – jeśli paliwo nie zostało spalone i wraca z powrotem do baku.

– Zbiornik z filtrem węglowym jest połączony z układem wentylacji zbiornika paliwa poprzez przewód kompensujący ciśnienie. Gdy układ regulacji lambda jest aktywowany, zawór taktujący otwiera przewód między rurą dolotową a zbiornikiem z filtrem węglowym, umożliwiając zassanie powietrza z otoczenia przez węgiel aktywny. Ten proces pozwala na ponowne doprowadzenie odseparowanego paliwa do silnika i układu przygotowania mieszanki, zapewniając optymalny skład mieszanki paliwowo-powietrznej – wyjaśnia Roman Wierzbowski.

Zbiornik paliwa z filtrem węglowym
1 zbiornik paliwa, 2 przewód odpowietrzający, 3 zbiornik z filtrem węglowym, 4 przewód recyrkulacyjny, 5 odpowietrznik zbiornika paliwa, 6 przepływomierz masowy powietrza, 7 dławik, 8 trakt zasysania powietrza fot. HELLA (FORVIA)

Objawy awarii zbiornika z filtrem węglowym

Ile wytrzymuje zbiornik z filtrem węglowym? Teoretycznie, powinien wytrzymać minimum 15 lat, ale z tym bywa różnie.

Jak niemal każdy komponent pojazdu, zbiornik taki  może ulec awarii. Objawy takiej awarii mogą obejmować nieprawidłowy przepływ w systemie odpowietrzania zbiornika paliwa, co może prowadzić do zwiększonej emisji substancji szkodliwych do atmosfery oraz zauważalny zapach benzyny. Przyczyny awarii mogą być różnorodne, od braku właściwego wysterowania przez sterownik, przez uszkodzenie zaworu taktującego, aż po mechaniczne uszkodzenia spowodowane na przykład wypadkiem czy zniszczone przewody – wyjaśnia Roman Wierzbowski – Dlatego też, regularna kontrola i konserwacja tego elementu są niezwykle istotne dla zapewnienia prawidłowej pracy pojazdu oraz spełnienia norm emisji, co przekłada się na ochronę środowiska i zdrowia ludzi.

Jak sprawdzić zbiornik z filtrem węglowym?

Sprawdzenie zbiornika z filtrem węglowym powinno obejmować następujące czynności:

  • Sprawdzenie stanu zbiornika pod kątem uszkodzeń mechanicznych – z racji umiejscowienia w nadkolu może on ulec uszkodzeniu.
  • Sprawdzenie szczelności węży a także poprawności ich zamocowania.
  • Sprawdzenie właściwego podłączenia przewodu zasilająco – sygnałowego i stanu złącz w zaworze taktującym.
  • Sprawdzenie masy i napięcia zasilającego na złączach zaworu taktującego. W tym przypadku niezbędny będzie oscyloskop.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!