Silnik 1.5 BlueHDI 130 KM – o czym pamiętać przy wymianie rozrządu?

1 sierpnia 2024, 14:42

W całej Europie obecnie ponad 2 miliony samochodów napędza silnik 1.5 BlueHDI 130 KM produkcji PSA. To bardzo udana jednostka, która na rynek weszła w 2017 roku i w dalszym ciągu możemy ją spotkać w niektórych modelach.

peugeot 308
fot. Peugeot

Zestaw pompy wody dla 1.5 BlueHDI 130 KM

Artykuł dotyczy silnika wysokoprężnego o kodach DV5RC/DV5RCF/DV5RD, czyli 1.5 BlueHDI projektu koncernu PSA. Motor napędza samochody różnych marek, w większości grupy Stellantis, ale też między innymi Forda Kugę.

dolz pompa wody
fot. Dolz

Firma Dolz wprowadziła na rynek zestaw pompy wody z tylną obudową. Obudowa jest kluczowa, ze względu na umiejscowienie elementu w silniku. Mała ilość miejsca do wymiany części powoduje, że nieuszkodzenie starej obudowy jest bardzo trudne.

Na obrazku pompa wody jest widoczna pod numerem 4, czyli między wałem korbowym a elementami wtrysku paliwa, przy których dodatkowo umieszczono napinacz.

Dodatkowo obudowa pompy oraz sama pompa są zbudowane z innych materiałów, co ma znaczenie pod kątem zniekształcania się plastikowej części w wyniku różnicy temperatur. To sprawiło, że nawet PSA zaleca wymianę całego elementu.

Te aspekty sprawiły, że Dolz stworzyło zestaw pompy wody z obudową, zalecając wymianę całego kompleksu przy okazji serwisu rozrządu.

Konstrukcyjna wada łańcucha 1.5 BlueHDI 130 KM

Warto zaznaczyć, że producent opracował także zestaw łańcucha rozrządu, który pomija komplikacje i wady oryginalnych łańcuchów, sprawiając, że wymiana jest o wiele łatwiejsza. Te części kryją się pod numerami SKCC190 i SKCC191.

Problem w silniku 1.5 BlueHDI dotyczy sposobu połączenia wałków rozrządu. Jest to prosty system, gdzie koła zębate wałków rozrządu są połączone przez zestaw łańcucha. Teoretycznie jest to proste i skuteczne rozwiązanie, jednak wada konstrukcyjna łańcucha powodowała komplikacje dla użytkowników. Łańcuch o zbyt niskiej grubości był podatny na usterki. Producent auta w późniejszych modelach zmienił łańcuch, zgodnie z wytycznymi serwisowymi.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Roger935, 7 sierpnia 2024, 13:30 2 -2

Ten silnik to totalna porażka. Nawet wycofano go z gamy cors. Ocena że to udana konstrukcja to punkt widzenia warsztatu.

Odpowiedz

Marecki, 27 sierpnia 2024, 4:20 4 -2

450 tys bez problemu. A ktoś kto mówi że jest nieudany napewno nie miał z nim nic wspólnego. Niesamowicie ekonomiczne

Odpowiedz