Powszechnie uważa się, że najwięcej problemów akumulatory przysparzają zimą, podczas ujemnych temperatur. Tymczasem bardzo często zdarza się, że po kilku dniach postoju w wysokiej temperaturze pojazd nie chce zapalić.
Akumulator to urządzenie, które przekształca energię chemiczną w elektryczną i na odwrót. W pojeździe jest magazynem energii elektrycznej wytworzonej podczas jazdy przez alternator. Energia ta jest później wykorzystywana do uruchomienia wyłączonego silnika – wówczas akumulator musi w krótkim czasie dostarczyć do jednostki napędowej prąd o wysokim napięciu. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym, jest wyłączony lub gdy alternator nie wytwarza wystarczającej ilości energii w stosunku do zapotrzebowania urządzeń elektrycznych, akumulator musi być też w stanie zasilić w części lub całości inne komponenty instalacji elektrycznej pojazdu.
NIEUCHRONNY PROCES ROZŁADOWANIA
Transformacja energii chemicznej w elektryczną w akumulatorze odbywa się dzięki ogniwom galwanicznym. Każde ogniwo składa się z anody z metalicznego ołowiu, separatora izolującego elektrody, katody z ditlenku ołowiu oraz elektrolitu (37-procentowy roztwór wodny kwasu siarkowego z dodatkami). W trakcie poboru prądu z akumulatora na anodzie następuje utlenienie metalicznego ołowiu, natomiast na katodzie ‒ redukcja. Na obu elektrodach w trakcie poboru prądu wytwarza się siarczan ołowiu(II). W procesie ładowania zachodzą reakcje odwrotne. Proces transformacji energii jest odwracalny – akumulator można ładować i rozładowywać kilkaset razy.
CO WPŁYWA NA ROZŁADOWANIE
Wszystkie napełnione akumulatory będą powoli rozładowywać się samoczynnie niezależnie od tego, czy są używane, czy tylko przechowywane. Nawet w akumulatorze niepodłączonym do odbiorników prądu reakcje chemiczne przebiegają tak, jakby wewnętrzny obwód elektryczny był zamknięty.
Na rozładowanie akumulatora wpływają głównie:
▶ pierwiastek antymon, używany w stopie do utwardzania ołowianych kratek. Jest jednym z metalicznych zanieczyszczeń, które powodują samorozładowanie akumulatora. W starszych urządzeniach stosowano dość dużą ilość antymonu, w nowoczesnych, takich jak akumulatory Boscha, zawartość antymonu jest niższa, został on zastąpiony np. wapniem. Dzięki temu stopień samorozładowania nowoczesnych akumulatorów to mniej niż 0,1% pojemności akumulatora dziennie;
▶ wilgotność (wysoka zwiększa współczynnik samorozładowania);
▶ wiek akumulatora (im starszy akumulator, tym wyższy stopień samorozładowania);
▶ wysoka temperatura (w cieple procesy chemiczne w akumulatorze kwasowo-ołowiowym zachodzą szybciej, co przyspiesza samorozładowanie).
WARTO WIEDZIEĆ
Wyższa temperatura przyspiesza procesy chemiczne zachodzące w akumulatorze kwasowo-ołowiowym, co prowadzi do wzrostu szybkości samorozładowania.
ZASIARCZANIE
Podczas samorozładowania na dodatnich i ujemnych płytach akumulatora tworzy się siarczan ołowiu i z czasem zaczyna je całkowicie pokrywać. Im dłużej akumulator pozostaje rozładowany, tym większe stają się kryształki siarczanu. Wówczas trudno jest je z powrotem przekształcić w dwutlenek ołowiu lub ołów. Zjawisko to nazywane jest zasiarczaniem i negatywnie wpływa na wydajność oraz żywotność urządzenia. Samorozładowanie akumulatora jest charakterystyczne dla pojazdów używanych wyłącznie w określonych porach roku, używanych sporadycznie oraz tzw. mobilnych domów, którymi jeździ się rzadko lub wcale. Zjawisko to dotyczy także samochodów nowych i z drugiej ręki, które są parkowane na długi czas z powodu sezonowych wahań sprzedaży lub długotrwałego transportu, a także motocykli.
JAK PRZEDŁUŻYĆ ŻYCIE AKUMULATORA
We wszystkich przypadkach ważne jest, by akumulator miał wysoki stan naładowania. Gdy auto nie jest używane dłuższy czas, warto odłączyć od bieguna akumulatora minusową klemę. Jeśli pojazd stale musi mieć podpięte źródło prądu, należy zadbać o okresowe doładowanie akumulatora lub na stałe podłączyć go do prądu ładowarką z funkcją podtrzymującą zasilanie, np. nową ładowarką C30 czy C70 od Boscha, gdy jest ryzyko utraty ustawień układów elektronicznych. Jeżeli akumulator może być niepodłączony lub nie był montowany w aucie, należy przechowywać go w suchym miejscu i nie wystawiać na bezpośrednie działanie słońca.
AKUMULATORY W WARSZTATACH SAMOCHODOWYCH
Podpinanie akumulatora do ładowarki na tryb buforowania to dobra praktyka w warsztatach samochodowych. Podczas przeprowadzania adaptacji, aktualizacji ustawień podstawowych czy programowania sterowników, konieczne jest zapewnienie stałego i stabilnego zasilania. Współczesne pojazdy zawierają coraz więcej sterowników, które mają wysokie zapotrzebowanie na prąd. Dlatego przy każdej operacji diagnostycznej lub serwisowej akumulator powinien być podłączony do zewnętrznej ładowarki. Oprogramowanie diagnostyczne często sprawdza obecność dodatkowego źródła zasilania i może przerwać proces w przypadku jego braku, co może prowadzić do trwałego uszkodzenia sterownika. W takich sytuacjach idealnym rozwiązaniem jest ładowarka BAT 6120 od Boscha, która zapewnia stabilne zasilanie, chroniąc akumulator przed nadmiernym obciążeniem i przedłużając jego żywotność.
Dowiedź się więcej na motobosch.pl
Komentarze