Płyn katalityczny to specjalny dodatek do samochodów z mokrymi filtrami cząstek stałych FAP (Filtre A Particules), stosowanymi przede wszystkim w samochodach francuskich. W zdecydowanej większości aut uzupełnienie poziomu płynu (najczęściej Eolys albo Infineum) możliwe jest tylko w warsztacie. Tymczasem nie wszyscy mechanicy wiedzą, jak odpowiednio dobrać płyn do konkretnego auta. Dlatego też poprosiliśmy o pomoc eksperta z firmy, która jest jednym z największych dystrybutorów płynów katalicznych na polskim rynku.
Filtry cząstek stałych to podzespoły problematyczne. Są drogie i w warunkach jazdy miejskiej często się zapychają. Francuscy inżynierowie postanowili temu zapobiec i stworzyli dodatkowy płyn eksploatacyjny, dzięki któremu filtr FAP nie będzie się zapychać tak szybko, jak jego odpowiedniki.
Od razu łyżka dziegciu we wiadrze miodu. Warto pamiętać, że filtry FAP mają określony okres eksploatacji, ustalony przez producenta. To oznacza, że po upływie tego czasu trzeba je wymienić na nowe. Płyn katalityczny nie ma na celu zapewnienia, że filtr będzie mógł być eksploatowany do końca wyznaczonego przez producenta okresu.
Co to jest płyn katalityczny i skąd wzięło się określenie „mokry filtr cząstek stałych”?
W standardowym, suchym filtrze cząstek stałych DPF, sadza i popiół zatrzymywane są w mikrokanalikach. Następnie, na skutek wzrostu temperatury spalin (nawet do 600 st. C) w trakcie dynamicznej jazdy poza miastem, sadza i popioły są wypalane. Tyle teorii. W praktyce to wszystko nie zawsze działa tak, jak powinno.
Francuski pomysł był inny. Aby zapobiec przedwczesnemu zapychaniu filtra, zastosowano specjalny płyn, który jest stopniowo dawkowany do układu spalin. To płyn katalityczny, którego zadaniem jest obniżenie temperatury samozapłonu spalin nawet o 200 st. C. Co to daje? W efekcie sadza i popioły powinny wypalić się też podczas jazdy miejskiej, kiedy to temperatura spalin osiąga niższe wartości. Najpopularniejsze płyny katalityczne są produkowane przez firmy Eolys oraz Infineum. Są one produkowane w oparciu o pierwiastek cer.
Stosowanie płynu katalitycznego wpłynęło na to, że filtry FAP nazywane są mokrymi. Filtry FAP stosowano w samochodach takich marek jak Renault, Dacia, Peugeot, Citroen, Ford, Mazda, Nissan, Mitsubishi i Volvo.
W większości aut płyn katalityczny można uzupełnić tylko w warsztacie – czy jesteś na to przygotowany?
Auto, w którym nie ma płynu katalitycznego, nie uruchomi się. W większości aut to mechanik musi uzupełnić poziom płynu, między innymi ze względu na to, że jest utrudniony dostęp. Poza tym po zakończonej procedurze trzeba uruchomić komputer diagnostyczny i wprowadzić informację o uzupełnieniu poziomu płynu katalitycznego.
Jaki płyn katalityczny wybrać?
Klient może mieć problem z właściwym doborem odpowiedniego płynu katalitycznego. Większość klientów nie pojedzie do ASO, gdzie płyn jest najdroższy, tak samo jak wymiana. Wybiorą oni warsztat niezależny, taki jak Twój i zażyczą sobie zakupu płynu od niezależnego importera.
Dlatego jeśli jesteś mechanikiem, powinieneś wiedzieć, jak dobierać płyn katalityczny.
Uzupełnianie płynu katalitycznego – zbiornik sztywny czy tzw. nerka?
– Po pierwsze, należy zwrócić uwagę na rodzaj zbiornika, jaki został zastosowany w danym samochodzie – wyjaśnia Krzysztof Kociołek z firmy France Auto, będącej największym dystrybutorem płynów katalitycznych na polskim rynku – W samochodach stosuje się dwa rodzaje zbiorników. Pierwszy to zbiornik sztywny, czyli zbiornik nierozbieralny. Jeśli w aucie jest taki zbiornik, mechanik może uzupełnić w nim poziom płynu. Drugi rodzaj zbiornika to zbiornik rozbieralny, który w środku posiada tzw. nerką/worek, wewnątrz której znajduje się płyn FAP.
W tym przypadku uzupełnianie płynu nie jest możliwe, a raczej nie jest zalecane ponieważ w trakcie napełniania worka, często dochodzi do jego pęknięcia (worek będący w zbiorniku “pracuje” w trakcie jazdy przez co dochodzi w niektórych miejscach do jego przetarć, co w trakcie napełniania i naprężania się worka powoduje pęknięcie w tych właśnie miejscach).
Dlatego właśnie zalecana jest od razu wymiana całego worka.
Jak uzupełnić płyn FAP w zbiorniku? Film poniżej:
Jak przebiega wymiana worka FAP? Wyjaśnienie w poniższym filmie:
Jak dobrać płyn katalityczny FAP do auta ze sztywnym zbiornikiem, gdzie możliwe jest uzupełnianie poziomu płynu?
– Aby ułatwić dobór odpowiedniego płynu, producenci aut zastosowali specjalne, kolorowe złączki zatrzaskowe zbiornika płynu FAP – wyjaśnia Krzysztof Kociołek z firmy France Auto.
Jak to działa?
- Jeśli złączka zatrzaskowa ma kolor biały lub szary – należy stosować płyn EOLYS DPX 42
- Jeśli złączka zatrzaskowa ma kolor zielony lub brązowy – należy stosować płyn EOLYS 176 , Infyneum F7995 albo EOLYS EXTEND
- Jeśli złączka zatrzaskowa ma kolor niebieski – należy zastosować płyn EOLYS POWERFLEX
Jak dobrać płyn katalityczny FAP do auta, w którym trzeba wymienić tzw. nerkę z płynem FAP albo worek z płynem FAP?
– Nerki / worki są raczej jednorazowe, ponieważ często dochodzi do ich przetarć. mówi Krzysztof Kociołek z France Auto – Nie należy ich ponownie napełniać, nie zalecają tego producenci worków oraz większość serwisów.
Co zatem zrobić? Najłatwiejsza i najbezpieczniejsza metoda to dobór nerki lub worka po numerze VIN samochodu. Można też spisać numer OE ze starej części, ale w tym przypadku nie mamy stuprocentowej pewności, że poprzednia nerka lub worek zostały dobrane idealnie.
Ile płynu mieści zbiornik albo nerka/worek? W zależności od typu silnika, jest to od 1,1 do nawet 5 litrów.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
KARPIU, 5 lipca 2024, 11:04 4 0
A co powiecie na temat 4 generacji, która zastępuje wszystkie poprzednie? jaki był sens tworzenia poprzednich trzech, skoro można było ładować cały czas jedną uniwersalną
Odpowiedz