Aby poprawić proces docierania silnika, wszystkie tłoki stalowe MAHLE są pokryte grafitem. Dlatego zmierzona średnica nowych tłoków stalowych jest minimalnie większa niż wartość wskazana na denku tłoka. Tłoki stalowe MAHLE są zasadniczo zawsze pokryte powłoką grafitową i dostarczane w stanie gotowym do montażu z zamontowanymi pierścieniami tłokowymi. W związku z występowaniem powłoki bardzo często pojawiają się wątpliwości co do pomiaru średnicy nowego tłoka.
Niewidoczna ochrona
Powłoka powierzchni bieżnej odpowiedzialna jest przede wszystkim za prawidłowe docieranie silnika i na tym etapie dopasowuje się do średnicy cylindra. Dlatego wszystkie tłoki stalowe MAHLE posiadają taką powłokę. Jednak w odróżnieniu od tłoków aluminiowych powłoka grafitowa o grubości zaledwie kilku setnych milimetra na czarnych tłokach stalowych nie jest dostrzegalna gołym okiem. Również powłoka w przypadku tłoków stalowych jest zazwyczaj cieńsza, a luz montażowy mniejszy niż w przypadku tłoków aluminiowych o takiej samej średnicy.
Prawidłowy wymiar
Ponieważ powłoka tłoka podczas docierania silnika częściowo wciera się w ściankę cylindra, tzn. ściera się z powierzchni tłoka, jej grubość wynosząca ok. 0,015 mm do 0,020 mm nie jest uwzględniona w informacji o średnicy podanej na denku tłoka. Dlatego podczas pomiaru nowego tłoka uzyskuje się wartość większą o ok. 0,030 mm do 0,040 mm. Jednak w celu ustalenia prawidłowej średnicy cylindra decydujące znaczenie ma wyłącznie wartość podana na denku tłoka. Wspólnie z luzem montażowym określa ona średnicę cylindra.
Ważne!
Przed montażem tłoki należy zawsze dostatecznie zwilżyć świeżym olejem silnikowym i zamontować za pomocą odpowiedniego narzędzia (np. taśmy metalowej lub tulei montażowej), aby uniknąć uszkodzenia pierścieni tłokowych.
źródło: MAHLE Technical Messenger
Komentarze