Zbiornik gazu LPG to ważna część instalacji gazowej w samochodach. Stan zbiornika ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo. Nikt nie chce doprowadzić do wybuchu gazu. Czy zbiornik LPG może ulec uszkodzeniu? Jakie uszkodzenia zbiorników gazu LPG są najczęściej spotykane? Co ile wymieniać zbiornik gazu LPG?
Zbiornik gazu LPG to największy i najcięższy element samochodowej instalacji gazowej. Standardowo montuje się go w bagażniku samochodu. Zbiornik LPG wyposażony jest w wielozawór, który umożliwia jego tankowanie oraz który pozwala na kierowanie gazu do reduktora i dalej do wtryskiwaczy LPG, zamontowanych w silniku samochodu.
Zbiornik LPG musi być wykonany z materiałów, które z jednej strony są odporne na ciśnienie gazu (od 2 do 3 MPa), znajdującego się wewnątrz zbiornika, a z drugiej na drgania i działanie siły bezwładności, powstające podczas jazdy samochodem. Musi on również zapewnić szczelność w razie ewentualnego wypadku. We wnętrzu zbiornika montowany jest pływak, informujący kierowcę o poziomie gazu.
Czy zbiornik LPG może ulec uszkodzeniu? Zapytajmy eksperta
Zbiorniki LPG produkowane są z bardzo wytrzymałych materiałów. Proces produkcji i jakość zastosowanych materiałów regulowane są przez przepisy prawne. O tym w dalszej części artykułu. Na razie skupimy się na możliwych uszkodzeniach zbiornika gazu LPG.
– Tak. Zbiornik LPG może ulec uszkodzeniu – wyjaśnia Michał Kuźmicz, Market Development Expert z firmy AC, jednego z największych światowych producentów instalacji gazowych LPG – Szczególnie narażone na to są zbiorniki toroidalne zewnętrzne. Czyli podwieszane pod samochodem, w miejscu koła zapasowego.
Jakie są typowe uszkodzenia zbiorników LPG?
– Najczęściej pojawiają się uszkodzenia mechaniczne lub fizykochemiczne, na przyklad rdzewienie. Zgodnie z regulacjami prawnymi obowiązującymi w Polsce, zbiornik LPG należy wymieniać co 10 lat – wyjaśnia Michał Kuźmicz – Typowe uszkodzenia zbiorników LPG to naloty korozji, pęknięcia i wgniotki. Korozja jest szczególnie groźna wobec zbiorników zewnętrznych. Wgniotki i pęknięcia mogą być wynikiem złego montażu zbiornika albo przewożenia w bagażniku ciężkich rzeczy, które uderzają w zbiornik w trakcie jazdy.
Zbiorniki toroidalne montuje się w miejscu koła zapasowego. Z kolei zbiorniki cylindryczne w dowolnej części bagażnika samochodu, na specjalnym stelażu.
Czy zbiornik LPG może zostać zdyskwalifikowany w nowej instalacji gazowej?
W trakcie przeprowadzania przeglądu nowej instalacji gazowej, diagnosta musi sprawdzić stan techniczny zbiornika. Musi również zwrócić uwagę na to, czy zbiornik ma odpowiednie oznaczenia homologacyjne, wymagane przez prawo. Jeśli takich oznaczeń nie ma – instalacja nie zostanie dopuszczona do użytkowania.
Jak przebiega wymiana zbiornika LPG w samochodzie?
- Usunięcie gazu ze zbiornika albo zużycie całego gazu w trakcie jazdy.
- Ustawienie auta w bezpiecznym miejscu, wyłączenie zapłonu, odłączenie akumulatora.
- Sprawdzenie szczelności instalacji.
- Demontaż wielozaworu.
- Demontaż czujnika poziomu gazu.
- Odłączenie przewodów gazowych.
- Odkręcenie zbiornika.
- Montaż nowego zbiornika.
- Montaż wielozaworu.
- Montaż czujnika poziomu gazu.
- Podłączenie przewodów gazowych, prowadzących do reduktora.
- Sprawdzenie szczelności.
- Napełnienie zbiornika gazem i ponowne sprawdzenie szczelności.
Podstawowe informacje na temat zbiorników gazu LPG
W samochodowych instalacjach gazowych wolno stosować tylko i wyłącznie zbiorniki, posiadające homologację. Wymagania homologacyjne wobec zbiorników LPG zostały zawarte w regulaminie homologacyjnym EKG ONZ nr 67.
Do produkcji zbiorników gazu LPG stosuje się stale niestopowe o małej zawartości węgla (do 0,2 %). Wymagania dla materiału do produkcji zbiorników określa norma EN 10120.
Zbiorniki LPG produkowane są metodą spawania i tłoczenia. Najpopularniejsze kształty zbiorników LPG to toroidalny (do zamontowania w miejscu koła zapasowego) i sferyczny, do zamontowania na metalowym stelażu, przykręconym do podłogi bagażnika.
W przypadku fabrycznych instalacji gazowych, dostarczanych do aut na pierwszy montaż, kształt zbiornika może być zupełnie inny, dostosowany do kształtu płyty podłogowej samochodu.
Standardowo, grubość ścianki zbiornika na LPG wynosi od 2,5 do 4 mm.
Zgodnie z normami, zbiornik musi być odporny na rozerwanie do wartości ciśnienia 6,75 MPA (ciśnienie robocze gazu, podczas standardowej eksploatacji auta, wynosi średnio 2 MPA). Jeśli dojdzie do rozerwania, zbiornik nie może ulec rozerwaniu na kawałki. Jest to zabezpieczenie przed poranieniem fragmentami zbiornika.
Także mocowanie zbiornika LPG podlega odpowiednim przepisom. Przepisy precyzują, że zbiornik może być montowany za pomocą śrub o klasie wytrzymałości 8.8.
Komentarze