Wraz z nadchodzącym sezonem na obsługę układów klimatyzacji prezentujemy Państwu kolejny artykuł oparty o wyniki ankiety dotyczącej tej części działalności warsztatów. Jakie zestawy usług w tym zakresie serwisy proponują najczęściej? Czy oferują klientom rabaty?
Jakie pakiety usług związanych z klimatyzacją najczęściej oferują warsztaty?
Sezon obsługi układów klimatyzacji wiąże się z możliwością oferowania atrakcyjnych pakietów usługowych, których ceny są objęte rabatami. Jak się okazuje, praktyka ta jest dość powszechna, co może świadczyć o jej skuteczności. Najczęściej atrakcyjną ceną serwisy samochodowe starają się zachęcić klientów do kompleksowego pakietu zawierającego podstawową obsługę układu klimatyzacji wraz z dezynfekcją układu wentylacji i wymianą filtra kabinowego.
O ile droższe są usługi ekspresowe?
Wiele warsztatów oferuje swoim klientom usługi ekspresowe. Oznacza to, że przyjmując klientów od ręki serwisują układy klimatyzacji. Jak się okazuje, serwisy, które oferują taką formę obsługi układów klimatyzacji, stanowią mniejszość, a stawki, jakie pobierają za wykonanie usługi ekspresowej, są raczej niewiele wyższe od standardowego cennika.
– Zdecydowana większość warsztatów samochodowych obsługujących układy klimatyzacji zdaje sobie sprawę z tego, że podpięcie stacji klimatyzacji to nie wszystko. Oferują oni kompleksowe usługi wraz z dezynfekcją (na kilka różnych metod) i wymianą filtra kabinowego. Wiadomo, że taka usługa kosztuje więcej, ale jest to odpowiednio skalkulowane. Mechanicy zdają sobie sprawę, że takie rozszerzenie oferty nie dokłada im dużo pracy, a przynosi konkretne efekty finansowe oraz podnosi opinie o rzetelności warsztatu.
Jeśli chodzi o usługi ekspresowe, to jednak większość mechaników stara się zapisywać klientów w kolejkę i mieć zabezpieczoną w ten sposób odpowiednią ilość czasu na rzetelną obsługę układu klimatyzacji. Klienci przyjeżdżają na wyznaczone terminy i unikamy w ten sposób kolejek denerwujących się kierowców. Jednakże czasem zdarzy się kierowca, który nagle przypomina sobie, że jutro wyjeżdża z rodziną na południe Europy na wakacje, a klimatyzacja jakby słabo działa. Takiego klienta czeka wtedy nieco wyższy koszt usługi ekspresowej i będzie musiał zapłacić 20-30% więcej w stosunku do ceny usługi wykonanej w normalnym terminie. – komentuje mgr inż. Grzegorz Toczyński, Technical Service Senior Specialist w Marelli Aftermarket.
Czy poza sezonem serwisy także zachęcają klientów rabatami?
Zima to czas, w którym nie wszystkie warsztaty świadczą usługi w tym obszarze. Mimo że nie dla każdego jest to oczywiste, to klimatyzacja w okresie zimowym także odgrywa bardzo ważną rolę, albowiem istnieje konieczność utrzymywania tego układu w pełnej sprawności przez cały rok. Jest więc prawdopodobne, że warsztaty, które zimą nie rezygnują z obsługi układów klimatyzacji, mają na uwadze klientów, którzy świadomi roli klimatyzacji podczas zimowej aury sami szukają warsztatów oferujących tego typu usługi poza sezonem. Istnieją także zapobiegliwi kierowcy, którzy, aby uniknąć wiosennych kolejek, wybierają się na przegląd układu, zanim poprawi się pogoda.
W okresie zimowym większość zbadanych przez nas warsztatów trzyma się jednak standardowego cennika usług związanych z obsługą klimatyzacji, a te warsztaty, które decydują się na promocje, nie oferują wysokich obniżek.
Obsługa klimatyzacji poza sezonem raczej rzadko wiąże się z obniżką ceny, z tego względu, że większość warsztatów ma w swojej ofercie bardzo szeroki wachlarz usług i w sezonie jesienno-zimowym zarabiają na wymianie opon, naprawach zawieszenia, czy innych układów w samochodach. Ze względu na niskie temperatury obsługa układów klimatyzacji w tym czasie jest nieco utrudniona, bo systemy te nie są wystarczająco obciążone termicznie i trudno jest przeprowadzić właściwą ich diagnostykę po dokonanej naprawie. Z tego względu nie zauważamy akcji promocyjnych mających na celu przyciągnięcie klienta do warsztatu na obsługę układu klimatyzacji. Tego typu oferty zaczynają pojawiać się wraz z nadejściem wiosny i wyższych temperatur. – dodaje Grzegorz Toczyński.
Metodologia badania
Przedstawione w artykule dane pochodzą z kompleksowego badania „Rynek Klimatyzacji w Polsce”, przeprowadzonego wśród przedstawicieli niezależnych warsztatów naprawczych, które zadeklarowały świadczenie usług związanych z układem klimatyzacji samochodowej. Jednym z celów badania było poznanie średnich stawek, naliczanych przez warsztaty za diagnostykę oraz serwis układów klimatyzacji samochodowej. Zapytano osobno o każdą usługę.
Badanie zostało przeprowadzone w formie wywiadu internetowego na panelu reprezentantów warsztatów samochodowych. Ogółem w badaniu udział wzięły 363 osoby, które reprezentowały niezależne warsztaty samochodowe.
Komentarze