Kolejny sezon akcji bezpłatnej kontroli amortyzatorów

18 kwietnia 2024, 8:53

Rozpoczął się kolejny sezon przedwakacyjnych, plenerowych akcji bezpłatnej kontroli amortyzatorów. Akcja jest od lat regularnie organizowana przez producenta amortyzatorów – firmę BILSTEIN. Tym razem inauguracja akcji odbyła się 15. i 16 kwietnia w Leżajsku oraz w Hrubieszowie. Z kontroli będzie można skorzystać jeszcze w 18 polskich miastach.

Tegoroczny cykl badań potrwa do 12 czerwca, a zakończy go specjalna impreza zamknięta – Camp Jeep w Świeradowie Zdroju.

Tegoroczne akcje organizowane przez BILSTEIN polegają na darmowym badaniu zawieszenia pojazdu testerem zawieszeń działającym w taki sam sposób, jak te używane na stacjach kontroli pojazdów. Wszystkie akcje organizowane są wspólnie z lokalnymi partnerami. Szacuje się, że przebadanych zostanie ponad 2000 samochodów.

Statystycznie ok. 7% aut ma niesprawne amortyzatory!

Na podstawie wyników badań z poprzednich lat można przyjąć, że ok 7% badanych samochodów będzie miało niesprawne amortyzatory, a w ok. 17% będą już widoczne pierwsze objawy zużycia. Z jednej strony są to całkiem niezłe wyniki, z drugiej – jak najbardziej warto robić wszystko, aby ostrzegać kierowców, których samochody kwalifikują się do naprawy i pracować nad tym, aby w przyszłości wyniki były jeszcze lepsze.

Eksperci BILSTEIN przypominają, że przed testem amortyzatorów zawsze należy sprawdzić ciśnienie w ogumieniu, ponieważ ma ono istotny wpływ na wynik badania. Jest ważne także przed badaniem na SKP.

Zbyt niskie ciśnienie sztucznie “poprawia” wynik i wskazuje na lepsze tłumienie masy resorowanej niż w rzeczywistości. Zbyt wysokie ciśnienie powoduje natomiast obniżenie sprawności tłumienia.

– Większość kierowców nie kontroluje ciśnienia w oponach lub kontroluje je sporadycznie. Co więcej, sporo z nas ignoruje też wskazania układów TPMS, które miesiącami czy latami pozostają uszkodzone. Można zaryzykować stwierdzenie, że niektórzy kierowcy przyzwyczajają się do jazdy z niewłaściwym ciśnieniem w ogumieniu. To duży błąd. Niewłaściwe ciśnienie nie tylko wpływa negatywnie na pracę amortyzatorów czy zużycie opon, ale co ważniejsze, pogarsza także bezpieczeństwo jazdy. – Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny IHR Warszawa – przedstawiciela marki BILSTEIN w Polsce.

Jak poprawnie bada się amortyzatory?

Zadaniem amortyzatora jest tłumienie drgań koła i elementów zawieszenia poruszających się razem z nim. Amortyzatory tłumią drgania niwelując zjawisko odrywania się kół od podłoża. Ma to kluczowe znaczenie na przykład dla systemów kontroli trakcji, układu ABS czy układu stabilizacji toru jazdy. Systemy te w chwili, kiedy koło odrywa się od jezdni, przestają działać prawidłowo.

Test amortyzatorów polega na sprawdzeniu częstotliwości rezonansowej, która występuje w pewnym zakresie przy sprawnych amortyzatorach. Gdy amortyzatory są niesprawne – rezonans koła trwa praktycznie cały czas, co oznacza, że tłumienie jest nieskuteczne, a nacisk koła na podłoże jest w tym czasie minimalny.

Badanie zawieszenia prowadzone jest na tak zwanym shocktesterze z wykorzystaniem metody EUSAMA, czyli właśnie metody mierzącej częstotliwość rezonansową. Płyta najazdowa, na której stoi koło pojazdu wprawiana jest w drgania o amplitudzie ok. 6 mm z częstotliwością 24-25 Hz. Po wyłączeniu wymuszenia, badana jest siła nacisku koła na płytę, której drgania stopniowo wygasają. Częstotliwość, przy której notuje się najmniejsze naciski to częstotliwość rezonansowa. Jeśli w trakcie badania koło oderwie się od płyty, wtedy mamy do czynienia z całkowicie niesprawnym amortyzatorem.

Wskaźnik EUSAMA porównuje minimalną siłę dynamiczną przylegania opony do podłoża z siłą statyczną. Jeśli wskaźnik ten jest mniejszy od 20 % to mamy do czynienia ze zużyciem amortyzatorów kwalifikującym je do bezwzględnej wymiany.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!