Podpora wału napędowego – awarie, naprawa, trwałość. Rozmowa z ekspertem.

27 grudnia 2023, 9:29

Czym jest podpora wału napędowego? To ważny element układu przeniesienia napędu, stosowany w samochodach z napędem na tylną oś, stałym i dołączanym napędem 4×4, a także we współczesnych SUVach ze sprzęgłem Haldex. Podpora wału napędowego zużywa się w trakcie eksploatacji auta. Jakie są objawy awarii podpory wału kardana? Jaka jest jej trwałość? Zapytamy eksperta z polskiej firmy, która produkuje podpory wału napędowego do wielu modeli aut.

Wał napędowy to element układu napędowego, który przekazuje napęd ze skrzyni biegów albo skrzyni rozdzielczej do mostu napędowego. Wał napędowy możemy znaleźć w samochodach z klasycznym układem napędowym (silnik i skrzynia umieszczone wzdłużnie, wał napędowy przekazuje moment obrotowy na tylny most do tylnych kół), a także w najnowszych SUVach, w których wał napędowy przekazuje moment obrotowy ze skrzyni kątowej na sprzęgło Haldex, zamontowane przy tylnej osi.

Motoryzacja wykorzystuje o wiele bardziej skomplikowane rozwiązania techniczne. Przykładem mogą być pickupy, w których napęd ze skrzyni rozdzielczej przekazywany jest za pomocą wałów napędowych na przednią i na tylną oś albo auta ciężarowe, gdzie wały napędowe przekazują napęd ze skrzyni rozdzielczej na koła przedniej osi i dwóch tylnych.

Dlaczego stosuje się podpory wału napędowego?

Wał napędowy pracuje w bardzo trudnych warunkach. W trakcie pracy (na skutek działania zawieszenia kół) musi się wydłużać i skracać, co jest możliwe dzięki wielowypustom. Jest narażony na działanie czynników atmosferycznych oraz wycieki i zanieczyszczenia smarów. Musi wirować z taką samą prędkością jak wał korbowy w silniku, a zatem przykładowo od 2000 do 3000 obr. / minutę. Przez to jest narażony na przeciążenia i działanie sił skrętnych, które mogą go uszkodzić.

Dlatego też producenci aut zaczęli stosować podpory wału napędowego (podpory wału Kardana), które mają na celu ochronę wału przed uszkodzeniami. Podpory znajdziemy w samochodach z napędem na tył, pickupach, autach z napędem 4×4 i SUV z dołączanym napędem 4×4.

Jak zbudowana jest typowa podpora wału napędowego?

To część, która najczęściej składa się z następujących elementów:

  • Łożyska, w którym obraca się wał napędowy;
  • Okrągłego elementu z wytrzymałej, twardej gumy, w którego środku zamontowane jest łożysko;
  • Metalowej obręczy, która mocuje całą podporę do podwozia samochodu albo do ramy;

O podpory wału napędowego postanowiliśmy zapytać eksperta z polskiej firmy TEDGUM, która jest jednym z czołowych producentów tych podzespołów.

Jaka jest trwałość podpory wału napędowego, eksploatowanego w standardowych warunkach?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które mają wpływ na trwałość podpory – mówi Krzysztof Staniszewski, Marketing Manager z firmy TEDGUM – Wśród tych zmiennych są warunki atmosferyczne, nawierzchnia, po której się poruszamy, liczba obrotów, z jakimi kręci się wał, wyważenie oraz spasowanie całej konstrukcji, a także inne. W przypadku podpory wału, uszkodzeniu ulega część gumowa lub łożysko. Część gumowa ma przede wszystkim za zadanie tłumienie drgań występujących w układzie. W przypadku, gdy cały układ wału Kardana sam z siebie jest dobrze wyważony i obraca się płynnie, wtedy obciążenia elementu gumowego są niższe, lecz należy pamiętać, że poruszanie się po nierównym terenie i w niesprzyjających warunkach atmosferycznych (bardzo wysoka i bardzo niska temperatura) także skraca żywotność tego elementu. W przypadku łożyska uszkodzenia mogą wystąpić w przypadku nieodpowiedniego smarowania lub dostania się wody do jego wnętrza. Z pewnością płynna jazda wydłuża także żywotność podpory.

Jakie są objawy awarii podpory wału napędowego?

Objawami uszkodzenia podpory wału może być szumiący odgłos podczas pracy wału, który jest efektem uszkodzenia się łożyska, a także pojawienie się drgań, które najczęściej występuje w przypadku uszkodzenia elementu gumowego.

Co przyspiesza zużycie podpory wału napędowego?

Nagłe skoki liczby obrotów wału, jazda w trudnym terenie, w którym bardzo prawdopodobne jest zabrudzenie podpory (np. offroad), niskie temperatury, które powodują, że element gumowy jest znacznie sztywniejszy, a tym samym bardziej podatny na uszkodzenia. Ważne jest, aby w przypadku naprawy samego wału napędowego, został on poprawnie wyważony, aby nie wprawiał systemu w dodatkowe drgania, które szybciej zużyją elementy utrzymujące wał.

W niektórych autach producent samochodu nie przewidział możliwości wymiany podpory wału. Czy jest na to rozwiązanie?

Tak. Firma TEDGUM wprowadza także na rynek podpory, które nie są dostępne w OEM. W przypadku niektórych modeli samochodów, jak np.  Audi Q7 czy VW Tuareg, nie ma przewidzianej podpory jako osobnego elementu. Podpora wału jest jedynie dostępna jako zintegrowana część wału napędowego. Oczywiście nietrudno się domyślić, iż rozwiązanie to jest bardzo kosztowne, a także mało ekologiczne, ponieważ zazwyczaj jako pierwsze uszkodzeniu ulegają elementy gumowe (których de facto jedną z funkcji jest ochrona pozostałych elementów od uszkodzenia, czyli nie jest to wadą samą w sobie). A zatem pozostała część układu może zostać wykorzystana ponownie. TEDGUM w takich przypadkach stara się zaoferować alternatywę, czyli podporę wału, która można założyć w miejsce zużytej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 1 stycznia 2024, 18:43 1 0

w renault master podpory ted gum nie zdaja egzaminu tj.po wymianie wał wibruje drga został wymontowany j dany do wyważenia i nie dało się wyważyć podpory poza tolerancją po zmianie na orginał można było przystąpić dopiero do wyważania , będą reklamowane zobaczymy co będzie dalej.ps. pozdrawiam firmę koło lublina zajmującą się regeneracją.

Odpowiedz

TEDGUM, 4 stycznia 2024, 12:18 0 0

Prosimy o kontakt na adres tedgum@tedgum.pl w celu wyjaśnienia problemu z podporą.

Odpowiedz

Tomek, 4 stycznia 2024, 9:11 3 0

Poza układem transaxle, wał napędowy wiruje z inna prędkością niż wał korbowy, przedni przegub mocowany jest do flanszy wałka zdawczego skrzyni biegów, nie do wału korbowego!

Odpowiedz