Trudno znaleźć produkty, których ceny nie poszły w górę w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy. Czy części motoryzacyjne są wyjątkiem na tym tle? Z jaką skalą podwyżek mamy do czynienia w bieżącym roku? Przedstawiamy wyniki badania, opartego na danych pochodzących od producentów części zamiennych.
Ceny części samochodowych a inflacja
Zdecydowana większość producentów części zamiennych do pojazdów podniosła ceny swoich produktów. Dwie trzecie z nich zwiększyło je o nie więcej niż 10%, co w przybliżeniu odpowiada obecnemu poziomowi inflacji. Co może zaskakiwać, co piąta firma nie zdecydowała się jednak na podwyżki.
Wielkość grona firm, które nie zdecydowały się na podwyżki zaskakuje głównie dlatego, że producentów części nie omija wzrost kosztów produkcji. Po raz kolejny odczuwa je ponad dziewięć na dziesięć firm, a 40% notuje je na poziomie ponad dziesięciu procent. Wzrosty kosztów nie są zatem w pełni przerzucane na klientów. Widać to porównując wskazania dotyczące wzrostu kosztów produkcji z danymi o dynamice cen produktów.
Wielu producentów mogło nie poprawić rentowności dzięki wyższym wolumenom, co oczywiście oznacza, że ponieśli straty. Analiza rynkowa wskazuje na słabszą pozycję producentów w łańcuchu wartości na rynku części zamiennych. Biorąc pod uwagę ciągle niską rentowność przedsiębiorstw produkujących części motoryzacyjne można przypuszczać, że taki stan nie może utrzymywać się już zbyt długo.
Dane pochodzą z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie sytuacji po III kwartale 2023 r. i prognozy, przygotowanego przez MotoFocus.pl we współpracy z Santander Bank Polska, Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych i Polską Agencją Inwestycji i Handlu.
Całość raportu można pobrać TUTAJ.
Komentarze