Kierowca, oddając samochód do naprawy, może mierzyć się z dylematem utraty mobilności. W dużych miastach, gdzie połączenia komunikacyjne są rozwinięte, chwilowy brak samochodu nie stanowi tak dużego problemu. Natomiast w miastach, gdzie dostęp do komunikacji publicznej jest utrudniony, brak dostępu do transportu może zakłócić rytm życia codziennego. Warsztaty samochodowe coraz częściej wychodzą naprzeciw temu problemowi poprzez udostępnienie samochodu zastępczego. Przeprowadziliśmy ankietę wśród warsztatów w kilku krajach europejskich, badając popularność usługi wynajmu samochodu zastępczego.
Samochody zastępcze w europejskich warsztatach
Podejście warsztatów do tej usługi jest zróżnicowane w poszczególnych krajach. W Czechach ponad 60% warsztatów oferuje samochody zastępcze dla klientów, natomiast w Polsce blisko połowa. Duży wpływ na te statystyki może mieć działalność warsztatów, które obsługują firmy flotowe. W innych przykładowych krajach, omawiana usługa jest rzadziej spotykana. Istnieje jednak duża grupa warsztatów, które aktualnie nie posiadają samochodów zastępczych, jednak wyrażają chęć wprowadzenia ich w przyszłości. Niestety badanie nie zawiera jednoznacznego rozróżnienia na warsztaty zajmujące się naprawami eksploatacyjnymi i te, które prowadzą naprawy powypadkowe, co może mieć wpływ na rozkład procentowy odpowiedzi.
– Samochód zastępczy coraz częściej jest przez warsztaty samochodowe postrzegany jako ważny element oferty. Warto jednak wspomnieć, że to rozwiązanie jest pożądane czy wręcz wymagane, w pierwszej kolejności przez klientów biznesowych. Dla firmy, samochód to narzędzie pracy i każdy nieplanowany postój pojazdu, zazwyczaj generuje niepotrzebne koszty i problemy, stąd firmy, chcące bezproblemowo użytkować swoje pojazdy, najchętniej korzystają z oferty serwisów, mogących zaproponować pojazd zastępczy na czas naprawy. Także ewentualny dodatkowy koszt, związany z wypożyczeniem pojazdu zastępczego i będący po prostu kolejną pozycją na fakturze, jest w takim przypadku dużo łatwiej akceptowany, niż dla klienta detalicznego. – powiedział Aleksander Ochęduszko, Manager sieci MaXserwis, Auto Partner SA.
Samochód zastępczy – za darmo czy za opłatą?
Z perspektywy klientów warsztatów istotne jest, czy za udostępnienie samochodu zastępczego są naliczane dodatkowe opłaty. Dla wielu z nich możliwość skorzystania z auta zastępczego za lub bez opłaty, może wpływać na wybór konkretnego warsztatu.
Warto zauważyć, że średnio w Europie ponad połowa warsztatów nie oferuje usługi pojazdu zastępczego za darmo, co wydaje się zrozumiałe. W krajach, takich jak Polska, Czechy czy Węgry większość warsztatów pobiera opłatę za udostępnienie samochodu zastępczego, ale w centrum Europy znajdziemy także państwa, w których większość serwisów opłat nie pobiera.
Należy jednak pamiętać, że kwestia oferowania auta zastępczego przez warsztat jest wypadkową wielu czynników, takich jak na przykład wielkość firmy czy też jej polityka. Podobnie złożoną kwestią jest pobieranie opłaty za tę usługę. Niektóre warsztaty mogą oferować samochody zastępcze jako część umowy ubezpieczeniowej lub opcję dodatkową w polisie. W takich przypadkach, koszty wynajmu auta zastępczego mogą być częścią uzgodnień ubezpieczeniowych, co przekłada się na decyzję o pobieraniu opłat. Ostatecznie, decyzja o oferowaniu auta zastępczego oraz kosztach związanych z tą usługą zależy od wielu czynników, które mogą być unikalne dla każdego warsztatu samochodowego.
Metodologia badawcza
Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone przez portal MotoFocus.pl w formie wywiadu internetowego (CAWI) na panelu reprezentantów warsztatów samochodowych w następujących krajach Europy: Polska, Czechy, Słowacja, Litwa, Rumunia, Bułgaria, Wielka Brytania, Chorwacja, Węgry, Włochy. W badaniu udział wzięło 1655 osób.
Komentarze