Współczesne silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, filtrem cząstek stałych i układem recyrkulacji spalin są szczególnie narażone na gromadzenie zanieczyszczeń. To właśnie nagar jest najczęstszą przyczyną usterek. Osad pogarsza warunki pracy wtryskiwaczy, zmniejsza ilość powietrza w cylindrach, obniża kompresję, przyczynia się do spalania oleju i zapycha filtr DPF.
Gdy osadów węglowych jest bardzo dużo, nie pozostaje nic innego jak tylko żmudne i mechaniczne ich usuwanie. Niestety taka operacja wymaga demontażu kolektora, zaworu EGR a czasami całej głowicy. Dlatego podstawa to profilaktyka i systematyczne czyszczenie silnika. Warto wiedzieć jak, kiedy i w jakiej kolejności bezpiecznie usunąć osady.
Regularne przestrzeganie poniższych procedur uchroni klienta przed zbędnymi wydatkami związanymi z demontażem i naprawą jednostki napędowej. Chemiczne oczyszczenie warto wykonywać przy okazji każdej wymiany oleju.
Warto stosować poniższą kolejność, aby nie doprowadzić do wtórnego zanieczyszczenia jednostki napędowej.
Właściwa kolejność wykonywania chemicznego czyszczenia silnika
1. Czyszczenie kolektora ssącego i zaworu EGR.
Wtrysk bezpośredni sprawia, że to właśnie kolektor jest miejscem najbardziej podatnym na tworzenie dużej ilości zanieczyszczeń.
Właśnie dlatego najlepiej w tym przypadku przeprowadzić profilaktyczne czyszczenie tego elementu za pomocą spreju.
Czyszczenie jest proste i polega na natryskiwaniu preparatu bezpośrednio do kolektora podczas pracy silnika. W tym celu należy zdjąć przewód doprowadzający powietrze do kolektora i natryskiwać środek bezpośrednio do kolektora. Preparat wyposażony jest w bardzo długą sondę i specjalną końcówkę, która rozpyla środek pod bardzo szerokim kątem.
W silnikach diesla warto zamontować dodatkową przesłonę z kawałka blachy tak, aby ograniczyć dostęp do silnika. Ograniczenie wlotu zwiększy podciśnienie i ułatwi przepalanie zanieczyszczeń.
Dużą zaletą czyszczenia bezpośredniego jest bezinwazyjne czyszczenie kanałów i przylgni zaworów.
Do czyszczenia zużywamy całe opakowanie preparatu nr 5111 w przypadku silników benzynowych i w przypadku silników wysokoprężnych nr 21704.
Podczas czyszczenia kolektora część zanieczyszczeń może trafić do oleju, dlatego procedurę tę wykonujemy jako pierwszą.
2. Drugą czynnością jest oczyszczanie zaworu EGR.
Niestety tu z reguły należy zdemontować cały zawór. Do czyszczenia tego elementu stosujemy te same środki, które służyły do mycia układu dolotowego.
3. Kolejną procedurą chemicznej terapii jest oczyszczenia przepływomierza.
Element ten jest bezpośrednio odpowiedzialny za skład mieszanki. Gdy jest brudny, ta jest zbyt bogata, co tylko przyspiesza „nagarowanie” silnika.
Do czyszczenia przepływomierza stosujemy środek nr 21703
4. Kolejnym krokiem chemicznej odnowy jest oczyszczanie układu wtryskowego.
Zła praca wtryskiwaczy spowodowana jest koksowaniem końcówki tego elementu znajdującego się bezpośrednio w komorze spalania. Gdy wtryskiwacze są brudne, paliwo jest niewłaściwie rozpylane, co objawia czarnym dymem i dodatkowo przyspiesza „nagarowanie” silnika.
Aby skutecznie oczyścić końcówki wtryskiwaczy, w silnikach diesla warto wlać do nowego filtra paliwa środek Diesel Filter Additive
Preparat jest bardzo skoncentrowanym detergentem, który udrożnia zapieczone końcówki.
5. Przedostatnim elementem chemicznego czyszczenia silnika jest płukanie silnika.
Płukanie silnika udrażnia kanały olejowe, oczyszcza nagar z pierścieni tłokowych i polepsza warunki pracy hydraulicznych popychaczy. Procedura ta wykonywana jest na końcu chemicznego czyszczenia, dlatego że wcześniejsze operacje mogły przyczynić się do dodatkowego zanieczyszczenia środka smarnego.
Płukanie silnika wykonujemy za pomocą płukanki nr 2662 w silnikach diesla i 2640 w silnikach benzynowych.
6. Ostatnim etapem chemicznej terapii jest udrażnianie katalizatora i filtra cząstek stałych.
Część nagaru mogła bowiem trafić do wydechu podczas mycia kolektora dolotowego.
Aby skutecznie udrożnić układ wydechowy, wystarczy wlać do paliwa Dodatek podnoszący temperaturę filtra nr 2650. W przypadku silników benzynowych będzie to Dodatek nr 7110.
Chemiczna naprawa to doskonały pomysł na nowe usługi. Warto pamiętać, że profilaktyka jest opłacalna dla warsztatu i kierowców.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Komplet Serwis, 23 listopada 2023, 10:08 3 -1
W jaki sposób zanieczyszczenia z kolektora dolotowego mogą trafić do oleju silnikowego?
Odpowiedz
Nocnymarek, 23 listopada 2023, 12:22 5 -1
marketingowiec z firmy produkujących płukanki zaraz Tobie wytłumaczy :):):)
Odpowiedz